آزمون های تخصصی علوم پزشکی مطابق با استانداردهای بین المللی برگزار می شود

قائم مقام دبیرشورای آموزش پزشکی و تخصصی ضمن تشریح فرایندهای دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی گفت: با تلاش های صورت گرفته در آزمون های تخصصی و فوق تخصصی توانسته ایم به استانداردهای جهانی دست یابیم. وی همچنین اعلام کرد که به زودی برش منطقه ای برآورد نیروی انسانی تخصصی و فوق تخصصی نظام سلامت کشور نهایی می شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ دکتراسماعیل ایدنی قائم مقام دبیرشورای آموزش پزشکی و تخصصی با اشاره به فعالیتهای دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی در سالجاری وبرنامه های آتی دبیرخانه گفت: فعالیتهای دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی در 4 حوزه تدوین وبرنامه ریزی آموزشی که مشتمل بر تصویب و بازبینی کاریکولوم های آموزشی است، ارزشیابی و اعتبار بخشی گروههای آموزشی، امور دستیاری ازجمله دوره تخصصی، فوق تخصصی و تکمیلی تخصصی و همچنین واحد آزمون انجام می پذیرد.

دکتر ایدنی گفت: در سال 96 در حوزه ارزشیابی و اعتباربخشی با توجه به درخواست های واصله در چند رشته محل در مقاطع تخصصی و فوق تخصصی پس از بررسی­های واحد ارزشیابی واعتباربخشی دبیرخانه مجوز پذیرش دستیار صادرشد. مدارک رشته های مذکوردردبیرخانه تکمیل ودرشورای گسترش مطرح گردید و مجوز پذیرش دستیارصادر شد.

قائم مقام دبیرشورای آموزش پزشکی و تخصصی از 452 بازدید جهت اعتباربخشی از مراکز آموزشی تربیت دستیار درزمینه تخصصی، فوق تخصصی وفلوشیپ در سال 96 خبر داد و گفت: در مقطع تخصصی 70 بازدید در تهران و 163 بازدید در سایر شهرهای کشور صورت گرفت. در مقطع فوق تخصصی 42 بازدید در تهران و 51 بازدید در شهرستان ها و در دوره فلوشیپ نیز 71 بازدید در تهران و 55 مورد بازدید در شهرستان ها داشتیم.

دکتر ایدنی به برنامه معاونت آموزشی وزارت بهداشت برای برآورد نیروی انسانی مورد نیاز نظام سلامت تا سال 1404 اشاره کرد و اظهار داشت: تهیه برش مناطق آمایشی و دانشگاهی، تربیت نیروی انسانی تخصصی جهت سال 1404 یکی از برنامه های در دست اقدام دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی است. این برش انجام وطی ماههای اول سال 97 با دانشگاهها تفاهم نامه ای منعقد خواهد شد که درخواست های مربوط به تربیت نیرو بر مبنای این محاسبات صورت پذیرد.

وی افزود: دراین برنامه نیازهای رشته های تخصصی بررسی و برش مناطق آمایشی و دانشگاهی به تفکیک سال آماده شده است.

قائم مقام دبیرشورای آموزش پزشکی و تخصصی ادامه داد: یکی از مهمترین بسته های تحول، آموزش پاسخگو است. تربیت نیروی انسانی باید متناسب با نیازهای نظام سلامت باشد و ضروری است که برنامه های توسعه ای آموزش تخصصی در دانشگاههای علوم پزشکی متناسب و متناظر این نیازسنجی ها باشد.

وی تاکید کرد: مراکز آموزش تخصصی باید توسعه زیرساخت های آموزشی در حوزه های نیروی انسانی فضای فیزیکی و تجهیزاتی را در این مسیر برنامه ریزی نمایند.

دکتر ایدنی با اشاره به تغییر بافت جمعیت و سیمای بیماریها درکشور و همچنین پیشرفتهای علمی که در رشته های تخصصی مختلف وجوددارد اظهار داشت: برنامه های آموزشی بایستی متناسب با این تغییرات بازبینی و بروز رسانی شوند و تاثیر آنها درکاریکولوم دیده شود.

وی از برگزاری جلسات متعدد در زمینه تدوین وبرنامه ریزی آموزشی در دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی خبر داد و گفت:‌ 13 جلسه کمیسیون و 16 جلسه کمیته تدوین برنامه های آموزشی در سال 96 برگزار شده است.

قائم مقام دبیرشورای آموزش پزشکی و تخصصی اضافه کرد: 1 جلسه کمیته سیاستگذاری، راه اندازی و گسترش رشته های تخصصی، فوق تخصصی و دوره های تکمیلی علوم پزشکی برگزار و همچنین از دیگر جلساتی که در سال 96 داشتیم می توان به 13 کمیته جلسه کمیسیون دائمی معین و 2 نشست شورای‌آموزش پزشکی و تخصصی اشاره کرد.

دکتر ایدنی اظهار داشت: طبق برنامه ریزی دبیرخانه درسال 97 بروزرسانی کاریکولوم های آموزشی، آئین نامه های پذیرش دستیار وآئین نامه های اجرایی دبیرخانه به منظور پاسخگویی به مشکلات دردستورکارمی باشند. وی افزود: آئین نامه ها پس از طرح در واحد تدوین و تصویب درکمیسیون دائمی معین به نشست شورای آموزش پزشکی وتخصصی جهت تنفیذ ارائه خواهند شد.

قائم مقام دبیرشورای آموزش پزشکی و تخصصی گفت: برای اولین بار، جهت برگزاری مناسب تر آزمونها، بصورت پایلوت پذیرش دستیار فوق تخصصی در 26 رشته فوق تخصصی بطور الکترونیک برگزار گردید و اکنون در مرحله انتخاب رشته می با شند.

وی اعلام کرد: دراردیبهشت ماه، آزمون پذیرش دستیار تخصصی بالینی پزشکی (چهل و پنجمین دوره) و آزمون پذیرش دستیار پزشک خانواده وآزمون کتبی پذیرش دوره های تکمیلی تخصصی (فلوشیپ) توسط دانشگاهها برگزار خواهند شد.

دکتر ایدنی گفت: دربحث فرآیند طراحی سوال درآزمونهای پذیرش دستیار، ارتقاء، گواهینامه ودانشنامه بااستفاده از بانک سوال؛ آزمونهای حوزه علوم پزشکی دربحث طراحی واجرا به دو دسته دانشگاهی و کشوری تقسیم بندی شدند.

وی خاطرنشان کرد: باتوجه به مسئولیت وزارت بهداشت که با دید جامعه نگرانجام می شود سعی بر این است که در آزمونهای کشوری به استانداردهای بین المللی نزدیک شویم. درسند تحول آموزش که ازطریق معاون محترم آموزشی ابلاغ شده، بحث آزمونها، کیفیت و استانداردسازی آزمونها برجسته می باشد و از موضوعات مهم این سند تحول است.

قائم مقام دبیرشورای آموزش پزشکی و تخصصی ادامه داد: به منظور اجرایی سازی این سند جلسات توجیهی جهت برنامه ریزی با اعضاء گروه برگزار گردیده و گزارش آزمونهای کشوری که به بیشترین میزان صحت، دقت، سهولت و امنیت – پارامترهای تاثیرگذار - برگزاری آزمون مطلوب فراهم گردید و درفرایند تغییر چشم انداز به زیر مجموعه ابلاغ وطراحی نرم افزارهای مرتبط صورت گرفت.

دکتر ایدنی صحت و عدالت درنمره دهی دربرگزاری آزمون ها را از جمله محاسن استفاده از نرم افزار بانک سوالات آزمون برشمرد و گفت: از دیگر محاسن این نرم افزار این است که ابزارمناسب ذخیره سوالات است، امکان صرفه جویی در زمان آزمونهای معمول را فراهم می نماید، برمقوله هزینه ها تاثیرگذار است، ‌امکان کالیبره نمودن سوالات آزمون و ضریب دشواری فراهم می شود و نیز تامین امنیت آزمون را میسر می نماید.

وی اضافه کرد: نکته مهمی که وجود دارد این است که نرم افزار طراحی جامع سوالات بومی شده و می تواند نیازهای ما را مرتفع کند.

قائم مقام دبیرشورای آموزش پزشکی و تخصصی گفت: اکنون برگزاری آزمون های ما به نسبت استانداردهای جهانی در وضعیت مناسبی هستند و دوره گذشته آزمون دستیاری از وضعیت خوبی برخوردار بودیم.

202

کد خبر: 918049

وب گردی

وب گردی