مصادره؛ جلوتر از کمدی های مشابه

فیلم سینمایی «مصادره» به کارگردانی مهران احمدی یک کمدی قصه‌گو است که داستان فیلم از دهه ۵۰ آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، فیلم سینمایی مصادره روایت «اسماعیل» مسئول خرید ساده لوح و کم خرد ساواک است که پس از پیروزی انقلاب به خارج از کشور فرار می کند و بعد از سال ها پسر او برای باز پس گرفتن زمینی که گویا مصادره شده به ایران برگشته و روایت گر فرار و سختی هایی که متحمل شده اند، می شود.

مهران احمدی که برای اولین بار در مقام کارگردان در جشنواره فجر سی و ششم حضور یافت، دست به تجربه ای کمدی زده است. هوشمندی که روزهای خوبی را برای فیلم او نوید می دهد چرا که در دو سه سال اخیر بیشترین فروش سینمای ایران مربوط به فیلم های طنز است.

فیلم مهران احمدی از دهه 50 شروع می شود و ما را به آن زمان می برد، البته نه در شرایط سخت زندگی آن روزها و نه در خفقان حرف و گفتگوها و نه حتی به فضای سیاسی آن روزها بلکه ما را با زندگی متوسط به بالای مسئول خرید ساواک آشنا می کند که نه کاری به سیاست دارد و نه چیزی از آن می فهمد بنابراین به جای فهم فضای واقعی زندگی مردم با یک مرد اهل عیش و نوش در کافه های قبل انقلاب مواجه می شویم و به جای بررسی های شرایط زمان بی خیال دنیا می شویم و به خواننده ای که اسماعیل عاشق صدا اوست دل می دهیم و همگام با او شانه هایمان را هم تکان می دهیم.

البته احمدی یا بهتر است بگوییم نویسنده فیلم پس از خروج کاراکتر از ایران او را به جریانات سیاسی متصل می کند. اسماعیلی که نماد مردم کوچه و بازار تلقی می شود و پس از انقلاب هم کراوات زده به اداره ساواک مراجعه می کند و دستگیر می شود، حالا پس از خروج از ایران و بعد از ماجراهای زیادی که برایش پدیدار می شود به همراه پسر خود راهی آمریکا می شود و در آنجا به ناچار با گروه و گروهک های سیاسی همکاری می کند هرچند که باز هم از کارها و اهداف آنها باخبر نیست.

درواقع این فیلم از منظر ساختاری بسیار جلوتر از گونه های مشابه در ژانر خود است چرا که «مصادره» در ایجاد کمدی موقعیت توفیق داشته و به لوده بازی در هیچ جای فیلم روی نیاورده است. قهقهه هایی که تماشاگر نشسته بر صندلی سنما می زند نیز به همین خاطر است.

علاوه بر اینکه مصادره نسبت به کمدی های مشابه خود با وجود بهره بردن از شوخی های جنسی جلوتر است اما تعمق نسبت به این نکته ضروری است که تکلیف خواننده گی در سینما چه می شود؟ و تا چه زمان باید فیلمساز از آن استفاده کند و رسانه ها تذکر بدهند.

به نظر می رسد با توجه به استقبال مخاطب از اکران های نوروزی در چند روز اخیر، این فیلم نیز بتواند فروش خوبی را از گیشه بدست آورد. فروشی که وظیفه مسئولان مربوطه برای سیاست گذاری برای تولید آثار منطبق با سینمای دینی را دو چندان خواهد کرد. فیلم هایی که به دنبال عقب راندن مرزهای ممیزی نباشند بلکه در چارچوب قواعد شرعی و قانونی حرکت کنند.

فیلم سینمایی «مصادره» پس از تقریبا سه هفته نمایش در 184 سالن سینما تا کنون هفت میلیارد و 249 میلیون تومان فروش داشته است.

این فیلم سینمایی به تهیه کنندگی محمدحسین قاسمی، داستان یک ساواکی با بازی رضا عطاران را روایت می کند که درگیر ماجراهایی می شود.

هومن سیدی، بابک حمیدیان، میرطاهر مظلومی، هادی کاظمی، مزدک میرعابدینی و مهران احمدی به همراه بازیگران کودک امیر صدرا حقانی و هارمیک سوقومونیان در این فیلم ایفای نقش می‌کنند.

503

کد خبر: 918162

وب گردی

وب گردی