شورای اقتصاد نرخ گندم و کلزا را اعلام کند/2برابر شدن تولید دانه روغنی کلزا  در سال جاری 

مشاوران وزیر جهاد کشاورزی و مجریان طرح گندم و دانه روغنی کلزا از شورای اقتصاد درخواست کردند تا قیمت خرید تضمینی این 2 محصول راهبردی را هر چه زودتر اعلام کند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ مجریان طرح گندم و دانه های روغنی کشور که امروز پنجشنبه 'عباس کشاورز' معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی را در بازدید از مزارع بهشهر استان مازندران همراهی می کردند، به خبرنگار ایرنا گفتند: امیدواریم دولت اشتباه فاحش سال های 90 تا 92 در اعلام نکردن قیمت و خرید تضمینی دو محصول گندم و کلزا را تکرار نکند.
آنان اظهار کردند: شورای اقتصاد باید بر اساس مصوبه مجلس، قبل از برداشت این محصولات خرید تضمینی را با افزایش برابر با نرخ تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی، انجام دهد.

**پیش بینی 13میلیون تن گندم در سال جاری
مجری طرح گندم کشور و مشاور وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه برآورد اولیه تولید گندم در سال جاری 13میلیون تن است، گفت: نخستین برداشت گندم در منطقه ' سرباز' استان سیستان و بلوچستان سه روز پیش آغاز شده است.
اسماعیل اسفندیاری پور با بیان اینکه در حال حاضر علی الحساب گندم توسط دولت خریداری می شود، اظهار داشت: به رغم کم بارشی در تمام مناطق کشور ، اما وضعیت رویشی گندم مطلوب و رضایتبخش است.
او با تاکید بر این نکته که دولت باید از طریق شورای اقتصاد قیمت تضمینی را اعلام کند، گفت: نرخ پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی برای خرید تضمینی امسال با 10 درصد افزایش از قرار هر کیلوگرم ،یکهزارو 430 تومان است.
مجری طرح گندم کشور گفت : انگیزه و علاقمندی گندمکاران فقط با اعلام به موقع قیمت تضمینی و خرید آن است تا خود اتکایی به این محصول استراتژیک تقویت شود.
او تاکید کرد : دولت نباید اشتباه فاحش سال های 90 تا 92 را تکرار کند تا منجر به واردات هفت میلیون تنی گندم شود.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی اقدامات حمایتی در کشت گندم را بسیار ضروری عنوان کرد و گفت: حمایت و پشتیبانی، توجه به سیاست گذاری درست در سطوح ملی، درآمد مناسب برای کشاورز و پیگیری و پشتکار همه عوامل تولید گندم می تواند در خودکفایی گندم به نتایج مطلوب تر ،بیانجامد.
**2برابر شدن تولید دانه روغنی کلزا در سال جاری
مجری طرح خودکفایی دانه های روغنی در کشور گفت : پیش بینی تولید امسال کلزا حدود 350 هزار تن است که این رقم 2 برابر تولید سال پیش است.
علیرضا مهاجر با بیان اینکه این مقدار تولید هفت برابر بیشتر از سال 1394است، تاکید کرد: شورای اقتصاد نباید با تعلل در اعلام قیمت خرید تضمینی ، فرایند کاهش وابستگی به واردات دانه های روغنی به کشور را کند کند.
او با بیان اینکه وابستگی کشور به واردات دانه های روغنی در سه سال اخیر از 96درصد به 82 درصد کاهش یافته است، گفت: با پیش بینی تولید 350 هزار تن دانه روغنی کلزا در سال جاری ،حدود 400میلیون دلار صرفه جویی ارزی خواهیم داشت.
او گفت: امیدواریم دولت با افزایش 10 درصدی قیمت کلزا نسبت به سال قبل هر چه زودتر قیمت این محصول استراتژیک را اعلام کند.
نرخ خرید تضمینی هرکیلوگرم دانه روغنی سال گذشته 2هزار و 783 هزارتومان از سوی شورای اقتصاد تعیین شد.

منبع: ایرنا

402

کد خبر: 918198

وب گردی

وب گردی