راهکار عجیب  و ناکام دولت مصر برای جلب مشارکت در انتخابات

دولت مصر برای مجبور کردن مصری‏‌ها به شرکت در انتخابات ریاست جمهوری به جریمه نقدی روی آورد، اما با این وجود میزان مشارکت پایین و ضعیف بوده است.

به گزارش ایسکانیوز، هیات ملی انتخابات مصر روز چهارشنبه اعلام کرد که شهروندانی که برای شرکت در انتخابات ثبت نام کردند، اما به دلایل غیر موجه رای ندادند، باید ۵۰۰ پوند مصری جریمه نقدی پرداخت کنند.

به گزارش پایگاه خبری القدس العربی، طبق ماده 43 قانون شماره 22 انتخابات ریاست جمهوری مصوب در سال 2014 میلادی، مصری‎هایی که نامشان به عنوان رای دهنده ثبت شده باشد اما بدون دلایل موجه از رای دادن خودداری کرده باشند، 500 پوند مصری (حدود 28 دلار آمریکا) جریمه می‏شوند.

شبکه خبری بی بی سی به نقل از شماری از رای دهندگان و تحلیلگران مصری گزارش داد که بسیاری از آنها به دلیل ترس از جریمه شدن، مجبور به رای دادن شدند.

بی بی سی همچنین درصد مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری مصر را «مابین ضعیف و متوسط» توصیف کرده است، هر چند هنوز آمار رسمی درباره درصد مشارکت منتشر نشده است.

انتخابات ریاست جمهوری مصر برای مصری های مقیم خارج از کشور در 16 ، 17 و 18 مارس (25، 26 و 27 اسفند 96) و در داخل این کشور نیز در 26، 27 و 28مارس ( 6، 7 و 8 فروردین 97) برگزار شد.

نتایج اولیه این انتخابات حاکی از آن است که عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری کنونی مصر با کسب بیش از ۹۰ درصد آراء پیروز شده است.

در این انتخابات تنها دو نامزد «موسی مصطفی موسی» رئیس حزب الغد و «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری کنونی حضور داشتند.

کارشناسان سیاسی با توجه به نبود رقیب جدی برای السیسی، از همان ابتدا پیروزی او را پیش بینی می کردند و برخی از مصری ها نیز باتاکید بر اینکه این انتخابات سالم و شفاف نیست و مقدمات لازم برای حضور نامزدهای دیگر فراهم نشده بود، انتخابات را تحریم کردند.

کد خبر: 918261

وب گردی

وب گردی