گوشتی که می‌خورید نشان می دهد حیوان استرس داشته یا نه؟

گوشتی که می‌خورید می‌تواند به شما خبر دهد که حیوان استرس داشته است یا نه و این گوشت چه مضراتی دارد.

به گزارش ایسکانیوز بدون شک دام‌های سالم‌تر فرآورده‌های لبنی و گوشتی سالم‌تری هم خواهند داشت؛ اما جالب است که مطالعات نشان داده‌اند گوشت و شیر گاو‌های جوان و شاد یعنی همان‌هایی که در دوران بقا، جنب و جوش بیشتری داشته‌اند طعم و مزه بهتری دارد.

عضلات حیوانات (و نیز انسان‌ها) حاوی قندی به نام گلیکوژن است که بعد از مرگ به اسید لاکتیک تبدیل می‌شود. این همان چیزی است که گوشت را ترد، خوشمزه و نیز مقاوم به باکتری‌ها می‌کند.

زمانی که حیوان تحت استرس باشد، مثلاً ترسیده باشد، خسته باشد یا بیمار شده باشد، میزان گلیکوژن عضلات کاهش یافته و صرف سوخت و ساز بدن، تامین انرژی و مقابله با این استرس واردشده به بدن می‌شود. پس سطح اسید لاکتیک بدن این حیوان بعد از ذبح، به طور قابل‌توجهی پایین‌تر از سایر دام‌های سالم است. این همان تغییری است که در ذبح دام‌های پیر و سالخورده، دام‌های دچار سوءتغذیه، دام‌های بیمار، استرس بالای دام‌هایی که در خانه ذبح می‌شوند و نیز رفتار خشونت‌آمیز با دام‌ها در قبل از ذبح و یا آزار دام‌ها روی می‌دهد.

در مورد گوشت گاو و گوسفند، دقت داشته باشید گوشتی که می‌خرید کمی آبکی، به رنگ قرمز روشن باشد و زمانی که آن را فشار می‌دهید به راحتی فرو نرود و بافت آن ارتجاعی باشد؛ یعنی بعد از فشار دادن سریعاً برگردد؛ و گوشت‌های خیلی نرم و خیلی شل را انتخاب نکنید

به طور مثال در مورد گوشت گاو و گوسفند، دقت داشته باشید گوشتی که می‌خرید کمی آبکی، به رنگ قرمز روشن باشد و زمانی که آن را فشار می‌دهید به راحتی فرو نرود و بافت آن ارتجاعی باشد؛ یعنی بعد از فشار دادن سریعاً برگردد؛ و گوشت‌های خیلی نرم و خیلی شل را انتخاب نکنید. اگر گوشتی را دیدید که رنگ آن کدر، تیره رنگ، خشک و شل است، بدانید که این گوشت، گوشت یک دام ناراحت و افسرده و یا یک دام رنج‌کشیده بوده است.

مهران عسکرزاده- متخصص تغذیه

میزان

700

کد خبر: 918271

وب گردی

وب گردی