60 دیپلمات آمریکایی از روسیه اخراج شدند+ واکنش آمریکا

روس‌ها در پاسخ به اخراج سفرایشان از کشورهای غربی، روند اقدام متقابل را آغاز و در شروع کار، 60 دیپلمات آمریکایی را از خاک کشورشان اخراج کردند.

به گزارش ایسکانیوز ، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه از نهایی شدن تصمیم مسکو برای مقابله با سیل اخراج دیپلمات‌های این کشور از کشورهای غربی و شروع این عمل متقابل، با اخراج دیپلمات‌های آمریکایی خبر داد.

اواخر هفته گذشته و اوایل هفته جاری، بیش از 20 کشور غربی در هماهنگی با انگلیس، نزدیک به 150 دیپلمات روس را با زدن برچسب‌هایی از جمله جاسوس و عنصر نامطلوب، از پایتخت‌هایشان اخراج کردند.

انگلیسی‌ها مدعی‌اند که روس‌ها در حمله تروریستی به یکی از جاسوسان سابق در شهر سالزبوری در جنوب غربی انگلیس، دست داشته‌اند و حتی می‌گویند این حمله که با انتشار یک گاز شیمیایی مورد استفاده در میادین جنگی انجام شده، به دستور شخص «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه صورت گرفته است.

وزیر خارجه روسیه که چندی پیش خبر اخراج 23 دیپلمات انگلیسی را داده بود، امشب به واکنش مسکو به پیروی دیگر کشورهای غربی از انگلیسی‌ها پرداخت و گفت که سفیر آمریکا احضار شده و خبر اخراج 60 دیپلمات تحت امرش از خاک روسیه، رسماً به وی ابلاغ شده است.

لاوروف گفت: «ما گام‌هایی فراتر از اقدام متقابل انجام می‌دهیم. در این دقائق که با شما صحبت می‌کنم، «جان هانتسمن» سفیر ایالات‌متحده در روسیه به وزارت ما دعوت شده و آنجا، «سرگئی ریابکوف» معاون من، وی را از ماهیت پاسخ به ایالات‌متحده مطلع کرده است. این پاسخ، اخراج تعداد مشابهی از دیپلمات‌ها و لغو موافقت دولت روسیه با ادامه کار کنسول‌گری سن‌پترزبورگ را شامل می‌شود.»

آمریکایی‌ها در پیروی از سیاست خارجی لندن، 60 دیپلمات روس را اخراج کرده بودند؛ آنها کنسولگری روسیه در سیاتل را هم بسته بودند.

این اخراج، اولین مورد تنش دیپلماتیک دو کشور پس از پایان یافتن دوران جنگ سرد نیست. «باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق آمریکا در آخرین روزهای حضور در کاخ سفید، دستور اخراج 35 روس را از خاک آمریکا صادر کرده بود. دلیل آمریکایی‌ها، دخالت ادعایی روس‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری کشورشان بود.

روس‌ها هم البته چند ماه بعد، 30 دیپلمات آمریکایی را در پاسخ به این اقدام، از کشورشان اخراج کرده بودند.

این در حالی است که کاخ سفید در واکنش به اقدام روسیه در اخراج دیپلمات‌های آمریکایی اعلام کرد:این مساله عدم تمایل مسکو به مذاکره را نشان می دهد.

کد خبر: 918279

وب گردی

وب گردی