اظهار نگرانی دبیرکل سازمان ملل از تنش در روابط شرق و غرب

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل ضمن نگرانی از تشدید تنش ها در روابط روسیه با کشورهای غربی به احتمال بروز دوباره جنگ سرد اشاره کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از سی ان ان، در پی اقدام آمریکا به اخراج 12 دیپلمات روس از دفتر نمایندگی روسیه در سازمان ملل متحد، آنتونیو گوترش، دبیرکل این سازمان خواستار ایجاد ساز و کارهای دوران جنگ سرد برای جلوگیری از افزایش تنش ها میان روسیه و غرب شد.

دبیرکل سازمان ملل در پاسخ به این سوال که آیا افزایش تنش ها میان روسیه و غرب نیاز به ساز و کارهای دوره جنگ سرد را ضروری می کند یا نه گفت: «من شدیدا نگران هستم. به نظر من، ما وارد شرایطی می شویم که تا حد زیادی شبیه آن چیزی است که در دوره جنگ سرد شاهد آن بودیم.»

وی افزود: معتقدم زمان این نوع احتیاط فرا رسیده است تا از این طریق از وجود ارتباطات موثر و ایجاد ظرفیت موثر برای جلوگیری از تشدید تنش ها مطمئن شویم.» به گفته وی داشتن ساز و کارهایی از این دست بار دیگر ضرورت دارد.

دبیرکل سازمان ملل متحد در ادامه افزود دو تفاوت عمده میان دوران جنگ سرد و دوره کنونی وجود دارد. به گفته گوترش در جنگ سرد، دو ابرقدرت وجود داشتند که کنترل اوضاع را در دو منطقه جهان در اختیار داشتند. ولی در شرایط کنونی ما بازیگران زیادی داریم که نسبتا مستقل هستند و نقشی مهم نیز در بسیاری از مناقشاتی که مشاهده می کنیم، دارند. از سوی دیگر، در دوره جنگ سرد، در زمان تشدید تنش ها، ساز و کارهای ارتباط و کنترل وجود داشت تا از تشدید حوادث جلوگیری کرد و اطمینان حاصل کرد که رویدادها از کنترل خارج نخواهد شد.»

وی با اشاره به احیای ساز و کارهای قدیمی به جزئیات بیشتر در این زمینه اشاره ای نکرد.

کد خبر: 918338

وب گردی

وب گردی