تلاش سرویس های جاسوسی آمریکا برای جذب دیپلمات های اخراج شده روس

وزارت خارجه روسیه از نقشه واشنگتن برای جذب دیپلمات‌های اخراج شده روس از آمریکا توسط سرویس‌های جاسوسی این کشور پرده برداشت.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از راشا تودی، وزارت خارجه روسیه با بیان این‌ که سرویس‌های جاسوسی آمریکا در تلاش برای جذب دیپلمات‌های اخراج شده از آمریکا در پی پرونده مسمومیت یک جاسوس دوجانبه روس هستند، این اقدام واشنگتن را گستاخانه و ناپسند خواند.

وزارت خارجه روسیه همچنین نسبت به «افزایش چشم‌گیر اقدامات تحریک‌آمیز علیه دیپلمات‌های روس در آمریکا» هشدار داد. این وزارتخانه اعلام کرد: پس از آن‌که واشنگتن تصمیم گرفت 60 دیپلمات روس را از خاک خود اخراج کند، سرویس‌های مخفی آمریکا با پیشنهادهای مختلف در تلاش برای برقراری تماس با آن‌ها بوده اند.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «رخدادهای شنیعی انجام شده است که در جریان آن‌ها، به دیپلمات‌های روس پیشنهاد کمک شده است. اما این کمک‌ها رایگان در اختیار آن‌ها قرار نخواهد گرفت؛ بلکه به آن‌ها گفته شده است در صورت ایجاد روابط مخفی برپایه منافع مشترک، به این دیپلمات‌ها کمک خواهد شد.»

مسکو، آمریکا را به «توطئه چینی» برای اخراج «غیرمنصفانه دیپلمات‌های روس و سوءاستفاده سریع آژانس‌های جاسوسی آمریکا از این لحظه سخت برای ملت روسیه» محکوم کرده است. این وزارتخانه، نقشه آمریکا را «نخ نما» و بی‌ثمر خواند و افزود: «چنین رفتارهایی تلخ و زننده است؛ به طوری که به نظر می‌رسد واشنگتن به طور کامل مرزهای نزاکت را به فراموشی سپرده است.»

در روزهای گذشته، آمریکا اعلام کرد در همبستگی با انگلیس، 60 دیپلمات روس را از خاک خود اخراج و نیز کنسولگری این کشور در سیاتل را تعطیل خواهد کرد. روسیه روز پنجشنبه در اقدامی متقابل اعلام کرد 60 دیپلمات آمریکایی را اخراج و کنسولگری آمریکا در سن پترزبورگ را تعطیل خواهد کرد.

در اوایل ماه مارس سال جاری میلادی، سرگئی اسکریپال، جاسوس دوجانبه روس و دخترش، یولیا اسکریپال در شهر سالزبری با عامل اعصاب دچار مسمومیت شدند. علی‌رغم انجام هرگونه تحقیقات کامل، لندن مسکو را به دخالت در انجام این سوء قصد متهم و دیپلمات‌های روس را از خاک خود اخراج کرد. انگلیس از متحدان خود درخواست کرد اقدامات مشابهی را انجام دهند و تحریم‌هایی علیه روسیه وضع کنند. آلمان، فرانسه و لهستان از جمله کشورهای عضو اتحادیه اروپا بودند که دیپلمات‌های روس را از خاک خود اخراج کردند.

کد خبر: 918524

وب گردی

وب گردی