اگر یک موشک بالستیک به تأسیسات آرامکو اصابت کند، چه رخ خواهد داد؟!

در آستانه ورود جنگ سعودی علیه یمن به سال چهارم، یگان موشکی یمن هشت موشک بالستیک به عربستان شلیک کرد و این حملات واکنش های داخلی و جهانی بسیاری به دنبال داشت.

به گزارش ایسکانیوز، الدیار در گفتگو با یک کارشناس نفتی که نام ویرا فاش نساخته، به بررسی نتایج و عواقب احتمالی برخورد یک فروند موشک بالستیک به آرامکو بزرگ‌ترین شرکت نفتی جهان، پرداخته است.

این روزنامه لبنانی به نقل از این کارشناس نفتی می نویسد: چنانکه موشکی به تأسیسات ارامکو در جیزان اصابت کند، شاهد بزرگ‌ترین آتش‌سوزی تاریخ خواهیم بود. انفجار پالایشگاه‌ها و ایستگاه‌های پمپاژ نفت، کلیه تاسیسات آرامکو را در کام آتش خواهد کشید؛ آتشی که ارتفاع شعله‌هایش به هزار متر می رسد و هیچ گروه اطفاء و گروه امدادی، امکان نزدیک شدن به محدوده 5 کیلومتری این تأسیسات را نخواهد داشت.

به گفته این کارشناس، برآورد می‌شود که ذخایر استخراج شده نفتی آرامکو روی زمین به حدود 120 میلیون بشکه برسد وچنانچه آتش به لوله های انتقال نفت برسد، علاوه بر ارتفاع هزار متری آتش، بهای نفت تا بشکه ای 170 دلار خواهد رسید.

این آتش سوزی ممکن است تا دو یا سه ماه ادامه پیدا کند بدون آنکه گروه های امدادی توان انجام کاری داشته باشد؛ به همین دلیل ایالات متحده، بخش قابل توجهی از سامانه دفاع موشکی پاتریوت را در اطراف آرامکو در جیزان مستقر کرده است.

اما اگر 120 میلیون لیتر بنزین دچار آتش سوزی و انفجار شود، کلیه خیابان های شهر جیزان از بین خواهد رفت و صدای انفجار آن به ریاض خواهد رسید. به همین دلیل واشنگتن سعی در راضی کردن مسکو دارد تا از ایران درخواست میانجیگری نماید که شرکت آرامکو از لیست اهداف موشک های حوثی کنار گذاشته شود.

اگر هم‌زمان 50 موشک یمنی به سمت آرامکو شلیک شود، بزرگ‌ترین پالایشگاه نفتی جهان که 70% از نفت اروپا را تامین می کند نابود خواهد شد و ایالات متحده نیز با بحران نفت مواجه خواهد شد.

کد خبر: 918557

وب گردی

وب گردی