خون انسان برای پشه‌ها کشنده می‌شود

محققان کنیایی موفق شده‌اند با استفاده از دارویی که برای مبارزه با انگل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، کاری کنند تا خون انسان برای پشه‌ها کشنده شود.

به گزارش ایسکانیوز، و به نقل از تک‌تایمز، "ایورمکتین"(Ivermectin)، یک داروی توسعه یافته برای مبارزه با انگل‌هایی است که مسؤول بیماری "کوری رودخانه" و "پیل‌پایی" هستند. این دارو می‌تواند موجب شود خون انسان برای پشه‌ها مسموم شود.

در آزمایش‌هایی که شامل بیماران مبتلا به مالاریا بود، تا ۹۷ درصد از پشه‌هایی که از نمونه‌های خون شرکت‌کنندگان تغذیه کردند، از بین رفتند.

محققان در کنیا برای سه روز متوالی به ۴۷ نفر از شرکت‌کنندگان مقدار ۶۰۰ میلی‌گرم "ایورمکتین" دادند و سپس نمونه‌های خون آنها را به پشه‌ها دادند.

این مطالعه نشان داد که خون بیمارانی که سه دوز بالا از "ایورمکتین" را به شکل قرص مصرف کرده‌اند، می‌تواند تا ۲۸ روز برای پشه‌ها مسموم کننده باشد.

"منو اسمیت"، پژوهشگر این مطالعه گفت: هیجان‌انگیزترین نتیجه، این حقیقت بود که حتی یک ماه پس از مصرف دارو، خون مصرف‌کنندگان هنوز قادر به کشتن پشه‌ها بود.

محققان همچنین ۳۰۰ میلی‌گرم از این دارو را به گروه دیگری متشکل از ۴۸ شرکت‌کننده دادند، اما میزان مرگ و میر پشه‌هایی که از نمونه خون آنها تغذیه کردند، زیاد نبود.

این مطالعه نشان داد که دوزهای بالای قرص می‌تواند خون انسان را برای پشه‌ها کشنده‌تر کند و این موضوع می‌تواند مانع از گسترش بیماری‌های ناشی از انتقال توسط پشه‌ها شود.

پشه‌ها از مرگ‌بارترین حیوانات جهان محسوب می‌شوند. آنها حامل ویروس‌هایی هستند که سبب بیماری‌هایی نظیر زیکا، دنگ(Dengue)، تب زرد و چیکونگونیا می‌شوند.

بیماری‌های ناشی از انتقال توسط پشه‌ها موجب مرگ میلیون‌ها نفر در سال می‌شود.

ارقام سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد که مالاریا به تنهایی در سال ۲۰۱۵ باعث مرگ ۴۳۸ هزار نفر شده است.

این مطالعه در مجلهبیماری‌هایعفونی Lancetمنتشر شده است.

ایسنا ۷۰۵

کد خبر: 918597

وب گردی

وب گردی