برنامه‌های نوروزی تلویزیون نمره قبولی می‌گیرند؟

صدا وسیما با تدارک برنامه ها و سریال های مختلف به استقبال نوروز آمد، از تهیه سریال های جداگانه برای هر شبکه و برنامه های جذاب و پر مخاطب گذشته همچون کلاه قرمزی و مردان آهنین تا برنامه های بدیع و نو مانند رایحه در شبکه قرآن.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز؛ به قاطعیت می توان گفت که نوروز ٩٧ نسبت به سال های گذشته دارای شلوغ ترین ترافیک پخش در آنتن صدا و سیما بوده است. به طوری که از هنگام عصر تا ساعت ١٢نیمه شب، شبکه ها تلویزیونی به طور منظم و متوالی سریال ها و برنامه های جذاب خود را روی آنتن می بردند. که از جمله مهمترین آنها می توان "دورهمی"، "پایتخت" و "کلاه قرمزی" را نام برد.

سری پنجم سریال پایتخت که حجم گسترده ای از مخاطب را به خود اختصاص و عملا سایر سریال های شبکه های دیگر را تحت الشعاع قرار داده است.

کلاه قرمزی که همچنان کاراکترهای گذشته خود را حفظ کرده و با متن قوی، همچون گذشته رده های مختلف سنی را مخاطب خود قرار داده است.

برنامه دورهمی که قوی تر از گذشته و با حفظ همان ترکیب و ریتم به کار خود ادامه داده است.

با مرور گفت و شنودها و نقدها در فضای مجازی می توان به راحتی پی برد که این سه برنامه تلویزیونی از سایر برنامه های عید نوروز فارغ از موافقت یا مخالفت بیننده با اثر مورد توجه مخاطب قرار گرفته و بیشتر دیده شده اند. در این بررسی صرفا میزان بیننده این تولیدات در نظر گرفته شده است.

شاید تمامی حرف و نقدها به دنبال تعیین برنامه ای هستند که کدامیک از این تولیدات در جذب و جلب رضایت مخاطب موفق و یا موفق تر بوده است. اثری که توانسته بیننده را با خود همراه سازد و در میان دید و بازدید های عید و مهمانی ها؛ او را پای تلویزیون بنشاند و گاه حتی جمع مهمان در خانه ای را به سکوت وادار سازد.

شاید با نگاه میدانی و فارغ از آمار و ارقام به توان به راحتی تشخیص داد که سری پنجم سریال پایتخت از شبکه یک سیما و برنامه دورهمی از شبکه نسیم چنین ویژگی هایی را دارا هستند.

سریال پایتخت که تقریبا در هر قسمت سوژه جدیدی برای شبکه ها و کانال ها و گروه های مجازی به وجود آورده است، شوخی های دم دستی سریال، ترامپ، سفر به ترکیه و... که هر کدام از این موارد موجبات بحث های گسترده و نقد های موافق و مخالف بسیاری را فراهم آورد.

برنامه دورهمی که سری جدید خود را پیش از عید نوروز کلید زده بود، با تفاوت های مختصری در نحوه اجرای نمایش و دکور کار خود را ادامه داد و توانست همچنان جایگاه بسیار مناسب خود نزد مخاطبش را حفظ نماید و این بار کمی صریح تر به سراغ مشکلاتی که مردم با آنها مواجه هستند برود و کلام خود را بی پرده تر از گذشته عنوان کند. به طوری که هر روز منتظر کلیپ هایی از صحبت های مهران مدیری و یا نمایش های دورهمی در فضای مجازی هستیم و این نشان دهنده سرزندگی و پویایی تیم نویسندگی در سری جدید بوده است.

این پویایی برای تولیدات ویژه عید نوروز نیز ادامه یافت و همین امر سبب شد تا مخاطب در زمان پخش انواع و اقسام برنامه های شاد و جذاب؛ به دورهمی وفادار بماند و بیشترین تعداد بیننده را به سازندگان این برنامه تقدیم نماید و همچنین به مهران مدیری به عنوان کاندیدای بهترین مجری مرد برنامه های نوروزی با اختلاف بسیار نسبت به سایرین رای دهد.

توجه این اتفاق برای تصمیم سازان صدا و سیما و تولید کنندگان آن بسیار حائز اهمیت است، چرا که مخاطب تلویزیون ترجیح داده است تا برچسب وفاداری را به همراه داشته باشد و سراغ برنامه هایی برود که به اصطلاح امتحان خود را پس داده اند، تا اینکه به فکر تجربه ای نو باشد که معمولا به شکست هم می انجامد. تجربه ای که می تواند در مورد برخی از سریال ها و برنامه های در حال پخش از شبکه های دیگر برای عید نوروز صادق باشد.

500

کد خبر: 918610

وب گردی

وب گردی