حفظ «جمهوری اسلامی» در گرو جلب اعتماد مردم است

رئیس فراکسیون امید با تأکید بر اینکه حفظ جمهوری اسلامی در گرو جلب اعتماد مردم است، عنوان کرد: به‌دلیل عملکرد بد برخی اعتماد مردم به حاکمیت خدشه دار شده است.

به گزارش ایسکانیوز، محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در یادداشتی به مناسبت 12 فروردین روز جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه حفظ جمهوری اسلامی در گرو عمل به قانون اساسی و جلب اعتماد مردم به نظام جمهوری اسلامی است، تاکید کرد: به دلیل عملکرد بد برخی از مسئولین و نهادها اعتماد مردم به حاکمیت خدشه دار شده است.

متن این یادداشت به شرح زیر است:

روز 12 فروردین 1358 نقطه عطفی در انقلاب اسلامی ایران بود.

جمهوری اسلامی نامی است که قبل از اینکه اسم جلوه کند، آشکارکننده و رهنمون محتوایش است.

به اعتقاد من دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی بود. انتخاب عنوان «جمهوری اسلامی» هم هوشمندی امام(ره) را نشان می‌داد و هم رشد ملت ایران را اعلام می‌کرد که ما وارد عصری شده‌ایم که حاکمیت با مردم است.

ترکیب "جمهوری اسلامی" ناظر به یک واقعیت بیرونی در کشور ایران است و نه یک ترکیب صرفاً مفهومی. البته این فرض وجود دارد که در جامعه ای، خواست اکثریت و یا همان جمهور مردم چیزی غیر از اسلام باشد، ولی واقعیت جامعه ایران نشان دهنده این است که مردم ایران، عموماً به ارزش‌های اسلامی باور دارند، هر چند در حد و حدود این ارزش ها ممکن است اختلافاتی باشد. به عبارت دیگر نه جمهوریت نظام، تهدیدی برای اسلامیت آن است و نه اسلامیت آن تهدیدی برای جمهوریت. در آن زمان (12 فروردین 58) "جمهوری اسلامی" مطرح شد و مورد تائید و حمایت مردم قرار گرفت نه حکومت اسلامی، که این خود نکته مهمی است.

نگاه قیم‌مآبانه به ملت ایران ـ که صدها سال است اسلام را برگزیده اند ـ و عدم اعتماد به انتخاب ملت و سعی در منحرف کردن آن، اسلامیت و جمهوریت را همزمان به خطر می اندازد.

حفظ جمهوری اسلامی در گروی عمل به قانون اساسی که میراث انقلاب اسلامی است و نیز از همه مهمتر جلب اعتماد مردم به نظام جمهوری اسلامی است. به نظر می رسد به دلیل عملکرد بد برخی از مسئولین و نهادها اعتماد مردم به حاکمیت خدشه دار شده است.

در مقطع فعلی بیش از هر زمان دیگر باید در راستای جلب اعتماد مردم به کارآمدی نظام جمهوری اسلامی و همبستگی ملی و توجه به منافع ملی و عبور از منافع فردی و گروهی تلاش کرد.

از ابتدای تشکیل مجلس دهم برای نیل به همبستگی ملی و تقویت وحدت و انسجام داخلی گفت‌‌وگوی ملی را مطرح کردیم که خوشبختانه مورد استقبال جریان‌های مختلف سیاسی نیز قرار گرفت. البته برخی دستگاه‌ها و افراد مسئول که مدعی انقلابی‌گری هم هستند سخن و عملکردشان به گونه ای است که موجب سلب اعتماد مردم به حاکمت می شود. نمونه عینی آن عملکرد صدا وسیما است که با نگاهی جانبدارانه روز به روز از مردم فاصله می گیرد که تداوم این سیاست نتیجه خوشایندی در پی نخواهد داشت.

در عنوان جمهوری اسلامی، آزادی‌خواهی، استقلال‌طلبی و پیشرفت‌خواهی نهفته است و امتیاز انقلاب اسلامی هم همین بود که امام در همه بیاناتشان می‌گفتند اسلام همین‌ها را می‌خواهد.

در نظام جمهوری اسلامی هر فردی که حاضر است در چارچوب قانون اساسی زندگی کند، باید از حقوق مدنی و شهروندی برخوردار باشد و به جرم ابراز عقیده، گرایش و نقد نباید با او برخورد شود.

امید است با درک بهتر و دقیق تر از مقوله جمهوری اسلامی، که حقیقتاً حاصل تعامل مثبت ملت ایران و اسلام عزیز بوده است و با کنار گذاشتن روحیه قیم مآبی و نیز تنگ نظری ها، موجبات استحکام هرچه بیشتر پایه های جمهوری اسلامی را فراهم کنیم.

بدانیم که کج فهمی از این مقوله، ما را هم از ناحیه جمهوریت و هم از ناحیه اسلامیت نظام ضربه پذیر می کند و این خطری بزرگ برای جامعه ما است.

302

کد خبر: 918708

وب گردی

وب گردی