شرکت‌های علوم انسانی و استارتاپی به جمع دانش‌بنیان‌ها می‌پیوندند

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با تاکید بر لزوم حمایت از شرکت‌های فناور در حوزه علوم انسانی و استارتاپ‌ها گفت‌: بر این اساس با بازنگری رده‌بندی شرکت‌های دانش‌بنیان پیشنهاد دانش‌بنیان‌کردن شرکت‌های مرتبط با حوزه‌های علوم انسانی، مهندسی و طراحی و استارتاپ‌ها را به معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری ارائه کردیم.

به گزارش ایسکانیوز، بهزاد سلطانی با اشاره به اقدامات این صندوق در زمینه دسته‌بندی جدید شرکت‌های دانش‌بنیان، افزود: حدود 5 سال قبل که در سمت مشاور معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری مشغول به فعالیت بودم، با همکاری کارشناسان در این معاونت تعریفی از شرکت‌های دانش‌بنیان و طبقه‌بندی آنها ارائه دادیم.

وی با بیان اینکه در این طبقه‌بندی، شرکت‌های نوپا و صنعتی نیز به آن اضافه شد، خاطرنشان کرد: این رده‌بندی شرکت‌های دانش‌بنیان به مدت 4 سال استفاده شد که در این مدت با موارد دیگری روبرو شدیم که در این رده‌بندی دیده نشده بود.

سلطانی، نادیده گرفتن شرکت‌های استارتاپی و عدم تعریف خاص از شرکت‌های بزرگ را از جمله چالش‌های رده‌بندی شرکت‌های دانش‌بنیان نام برد و یادآور شد: علاوه بر آن در این رده‌بندی شرکت‌های مرتبط با علوم انسانی و یا شرکت‌های مهندسی و طراحی در این تعریف دیده نشده است.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی اضافه کرد: با توجه به چنین مواردی با بازنگری رده‌بندی شرکت‌های دانش‌بنیان 7 چالش مختلف را استخراج کردیم و با توجه به این مشکلات لازم بود تا تعریف مجددی از شرکت‌های دانش‌بنیان داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه تعریف از شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه کاری صندوق نوآوری و شکوفایی نیست، بلکه جزء وظایف کارگروه ارزیابی و تشخخیص صلاحیت شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است، گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی به عنوان یکی از اعضای این کارگروه مطالعه‌ای در این زمینه انجام داده و خود کارگروه نیز مطالعاتی در این زمینه انجام داده است و در نهایت جمع تصمیم می‌گیرد.

استارتاپ‌ها در جمع دانش‌بنیان‌ها

وی در پاسخ به این سوال که در صورت پذیرفته شدن پیشنهاد صندوق از این به بعد استارتاپ‌ها مشمول حمایت صندوق نوآوری خواهند شد، گفت: تمایل ما بر این است که شرکت‌های استارتاپی جزو انواع شرکت‌های دانش‌بنیان تعریف شوند تا از این طریق این شرکت‌ها از ابتدا شکل و فرم شرکت به خود بگیرند؛ چراکه این اقدام فواید بسیار زیادی دارد.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به فواید وارد شدن استارتاپ‌ها در لیست شرکت‌های دانش‌بنیان، خاطر نشان کرد: در پیش رشدهای مراکز رشد از این دست شرکت‌ها ایجاد شده است و وقتی به نام شرکت دانش‌بنیان به ثبت برسند، صندوق نوآوری و شکوفایی می‌تواند به آنها کمک کند.

وی اضافه کرد: ما حتی آمادگی داریم به این شرکت‌ها با شرایطی اعتبارات بلاعوض اعطا کنیم، اما الان دست ما بسته است.

سلطانی با تاکید بر اینکه در حال حاضر شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند از تسهیلات 80 میلیون تومانی صندوق بهره‌مند شوند، تاکید کرد: ما پول نقد به شرکت‌ها نمی‌دهیم و به آنها اعلام کردیم در صورتی که بخواهند در نمایشگاه‌های بین‌المللی شرکت کنند و یا بخواهند استاندارد خاصی را دریافت کنند، 50 درصد اعتبارات آن از سوی صندوق تامین خواهد شد.

وی با بیان اینکه این تسهیلات بلاعوض در کنار تسهیلات بلاعوض توانمندسازی است، ادامه داد: علاوه بر آن می‌توانیم 30 میلیون تومان نقد مصوب کنیم که به شرکت‌های مستقر در پیش‌رشدهای مراکز رشد و یا استارتاپ‌ هستند، اعطا شود؛ در صورتی که این قابلیت ایجاد و این شرکت‌ها در قالب شرکت ثبت شوند می‌توانیم از آنها حمایت کنیم.

خارج شدن فعالیت علوم انسانی از برزخ با دانش‌بنیان شدن

سلطانی با اشاره به لزوم حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه علوم انسانی، ادامه داد: اگر کار کارشناسی شود شرکت‌های فعال در زمینه علوم انسانی هم می‌توانند در این تقسیم بندی قرار گیرند؛ زیرا فناوری به معنای عام یعنی کاربردی کردن دانش و اگر این تفسیر از کلمه فناوری صورت گیرد، این شرکت‌ها نیز می‌توانند از تسهیلات صندوق برخوردار شوند.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: البته تصمیم‌گیری نهایی در این زمینه نیاز به تعیین معیارهای مشخص دارد که کدام فعالیت در علوم انسانی در لبه مرز دانش است و باید دانش‌بنیان حساب شود.

سلطانی در خصوص شرکت‌های فناور فعال در حوزه نظریه‌پردازی، توضیح داد: نظریه‌پردازی در حوزه فنی و مهندسی نیز مطرح است و نظریه‌پردازی در علوم انسانی و فنی دانش‌بنیان محسوب نمی‌شود. از آن‌جایی که علوم انسانی در اجتماع کاربرد دارد و کاربردی که در سطح بالا با استفاده از دانش باشد، می‌توان فناوری به شمار آورد.

وی با تاکید بر اینکه بر اساس قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان، صندوق موظف به حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است،‌ افزود: بر این اساس صندوق صرفا موسسات و شرکت‌های ثبت شده دانش‌بنیان را حمایت‌ می‌کند و حمایت از استارتاپ‌ها در معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری و یا در مراکز رشد و پیش رشد پارک‌های علم و فناوری میسر است.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی تصریح کرد: از این رو پیشنهاد می‌دهیم با تغییر و تعدیل قانون به سوی حمایت از این نوع استارتاپ‌ها برویم.

منبع:دانشجو

204

کد خبر: 918758

وب گردی

وب گردی