طرح «همترازی» و «دانشگاه پاک» اجرا می شود

معاون پژوهش‌ و فناوری دانشگاه تربیت مدرس از اجرایی شدن طرح «همترازی» در سال ۹۶ و طرح «دانشگاه پاک» به موازات آن در سال ۹۷ در این دانشگاه خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز، یعقوب فتح الهی گفت: این برنامه‌ها در راستای محقق کردن اهداف طرح تحول راهبردی دانشگاه تربیت مدرس در حوزه پژوهش که برای ۱۰ سال آینده تدوین شده و به تصویب هیات امنا رسیده است، اجرا می‌شوند.

وی زمان شروع فاز اجرایی این برنامه­‌ها را نیمه دوم سال ۹۶ اعلام کرد و افزود: منظور از همترازی این است که دانشگاه تربیت مدرس بتواند با انجام برنامه­‌های پژوهشی، توسعه فناوری و نوآوری پویا، در تراز دانشگاه­‌های برتر جهان (که در هر نوع نظام رتبه­‌بندی دارای رتبه زیر ۲۰۰ هستند) قرار گیرد.

معاون پژوهشی دانشگاه تربیت مدرس، از برخوردار بودن این هسته­‌ها از حمایت جدی دانشگاه به مدت ۳ سال خبر داد و تاکید کرد: میزان رشد این هسته‌­ها در سال سوم باید به اندازه‌­ای باشد که بتوانند از اقتصاد ایران (بنگاه‌­ها، شرکت­‌ها و بخش تولید) منابع مالی خود را تأمین کنند.

وی ادامه داد: این در حالی است که هسته‌های مذکور باید در سال چهارم و پنجم بتوانند منابع مالی مورد نیاز خود را برای پژوهش­ و نوآوری از اقتصاد جهانی تأمین کنند؛ به عبارتی در اقتصاد جهانی به دنبال پیدا کردن مشتری باشند.

معاون پژوهشی دانشگاه تربیت مدرس در تشریح طرح دانشگاه پاک، توضیح داد: پاک سرواژه واژه­‌های «پاسخ­گویی، اشتغال­زایی و کارآمدی» است؛ دانشگاه باید در برابر حل مشکلات جامعه ایران پاسخ­گو باشد؛ دانشگاه باید دانشجویان را طوری هدایت و تربیت کند که بتوانند فضای اشتغال کشور را اداره کنند و در نهایت اینکه دانشگاه باید کارش را طوری انجام دهد که امور با صرف وقت و هزینه مناسب و با دقت تمام انجام شود.

وی با بیان اینکه سال ۹۶ سال چندان خوبی برای بخش پژوهشی کشور نبود، خاطرنشان کرد: منابع اقتصادی ما در این سال دچار نوساناتی شد و این موضوع بر بدنه پژوهشی دانشگاه‌­ها اثر منفی گذاشت. چند سال است که دانشگاه‌­ها و مراکز علمی ایران از نوسازی تجهیزات بی بهره‌­اند و با تجهیزات فرسوده‌­ای که مال چند دهه پیش است، کار می‌کنند. این موضوع به پویایی پژوهش آسیب می‌زند و آن را عقب می‌اندازد.

فتح الهی در رابطه با قرارداد­های بُرون دانشگاهی گفت: در سال ۹۶ تا بهمن ماه حدود ۳۸ میلیارد تومان قرارداد با بخش صنعت منعقد کرده‌­ایم. چشم­‌انداز ما این است که دانشگاه بتواند، در صورت بهبود وضعیت اقتصادی، تا مبلغ ۳۰۰ الی ۴۰۰ میلیارد تومان قرارداد ببندد؛ چرا که دانشگاه دارای چنین ظرفیتی هست اما معادل همین ظرفیت در اقتصاد فعال نیست.

معاون پژوهشی دانشگاه تربیت مدرس همچنین در مورد تخصیص بودجه دانشگاه‌ها گفت: ظاهرا صد در صد بودجه تخصیص داده شده، اما به حساب دانشگاه واریز نشده است و میزان تخصیص اعتبارات تحقیقاتی هم تاکنون حدود ۴۰ درصد در داخل دانشگاه بوده که امیدوارم با واریز اعتبارت تخصیص یافته به حساب دانشگاه، بدهی‌های حوزه تحقیقات دانشگاه به محققان و اعضای هیات علمی و دانشجویان و شرکت‌ها تسویه شود.

منبع:مهر

204

کد خبر: 918848

وب گردی

وب گردی