انتظار تحول در فعالیت های پست با حضور دو اپراتور خصوصی

پروانه فعالیت دو اپراتور خصوصی پست در آخرین روز های کاری سال 1396 صادر شد تا انتظارها برای تحول و چالاکی در بخش حمل و نقل کالا و چشم انداز بهتر برای آینده این بخش بیش از پیش افزایش یابد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ در مراسم هفتمین جایزه ملی کیفیت ارتباطات و فناوری اطلاعات، 2 شرکت «پیک بادپا» و «تیپاکس» به عنوان برنده نهایی اپراتور خصوصی پستی معرفی شدند و از نگام محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، حضور این دو اپراتور نه تنها سبب کاهش تصدی گری دولت بلکه زمینه ساز توسعه بازار حمل و نقل کالا و مرسولات پستی در کشور خواهبود.
صدور پروانه فعالیت برای حداقل 2 کارور پستی در بخش غیردولتی با هدف ساماندهی فعالیت های پستی و ایجاد و توسعه رقابت سالم در بخش پست در اساسنامه جدید شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران در سال 95 در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و در مصوبه 254 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات نیز این نوع فعالیت پیش‌بینی و تصویب شده است.
فراخوان عمومی مزایده کارور پستی در فروردین ماه 96 برگزار شد و پس از پایان مهلت خرید اسناد و برگزاری جلسه های کارشناسی و توجیهی با خریداران، پنج متقاضی غیردولتی در قالب 3 کنسرسیوم و 2 شرکت اسناد مزایده را تکمیل و برای حضور در مراحل بعدی مزایده آمادگی خود را اعلام کردند.
پس از انجام فرایند مزایده ارزیابی فنی و بازرگانی شرکت «ترن پارت تیپاکس» و کنسرسیوم «شرکت حمل و نقل کالای تهران» در مزایده انتخاب کاروران پستی برنده شدند.
سخنگوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ایران (رگولاتوری) 25 مرداد 96 گفت: 2 اپراتور خصوصی پستی که هر یک در قالب کنسرسیوم هستند، برنده مزایده شده اند که پس از انجام همه مراحل قانونی به صورت رسمی معرفی می شوند.
«جهانگیر اسدی» در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: شرکت های تیپاکس و پیک بادپا هر کدام در قالب کنسرسیوم (متشکل از چند شرکت)، به عنوان دو اپراتور جدید پستی خواهند بود که پس از طی همه مراحل قانونی و کسب مجوزهای لازم فعالیت خود را در کنار شرکت ملی پست آغاز خواهند کرد.
او ادامه داد: اکنون مراحل اخذ استعلام های قانونی این دو کنسرسیوم برای انجام مراحل نهایی صدور پروانه توسط رگولاتوری در حال انجام است.
در عین حال بیست و یکم شهریورماه 96 معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی وزیر ارتباطات با اشاره به حضور دو اپراتور بخش خصوصی در بخش پست، گفت: ورود بخش خصوصی به بازار خدمات پستی باید به عنوان یک فرصت و نه تهدید تلقی شود.
«برات قنبری» در مجمع عمومی صاحبان سهام شرکت ملی پست ایران با بیان اینکه در سال 96 شاهد تحولات اساسی در صنعت پست کشور هستیم، افزود: با ورود بخش خصوصی بر حجم بازار خدمات پستی افزوده می شود و شرکت ملی پست می تواند از این فرصت بهره برداری کند.
محمدجواد آذری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هفدهم مهرماه 96 از اعطای دو پروانه به اپراتورهای بخش خصوصی خبر داد و ارائه این 2 مجوز را ایجاد فضای رقابتی برای ارائه خدمت بهتر به مردم ارزیابی کرد.
وزیر ارتباطات معتقد است در کنار فعالیت این دو اپراتور خصوصی، شرکت ملی پست باید به وظایف حاکمیتی خود بیش از پیش ادامه دهد.
محمد جواد آذری جهرمی با بیان اینکه حرکت و تغییر پست از خدمات سنتی به مدرن با ارائه خدمات با کیفیت و فعالیت در یک فضای رقابتی سالم امکانپذیر است، گفت: صدور پروانه برای دو اپراتور خصوصی و ایجاد فضای رقابتی ارتقا کیفیت خدمت رسانی به مردم را افزایش می دهد.
او افزود: به طور قطع شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران نیز با استفاده از توان داخلی، شیوه‌های نوین پستی، بهره ‌مندی از استاندارهای بین‌المللی و تلاش جمعی و افزایش درآمد ناشی از خدمت رسانی بهتر و توجه به بهبود معیشت کارکنان، مسیر پیشرفت را با سرعت بیشتری طی خواهد کرد.
وزیرارتباطات اضافه کرد: با گذشت سالیان و تغییرهای فناوری و تغییر سبک زندگی بشری، پست همچنان به عنوان یکی از امن ترین و مستحکم ترین ساختارهای ارتباطی بشر، نقش خود را ایفا می‌کند و گذشت زمان نه تنها باعث حذف پست نشد بلکه توانست با در اختیار قرار گرفتن فناوری های نوین و استفاده از زیرساخت های مبتنی بر فناوری اطلاعات همچنان در مسیر خدمت رسانی نقش مهمی در جهان ایفا کند.
او ادامه داد: شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران نیز همگام با توسعه جهانی، جایگاه خود را با استفاده از توان و تخصص نیروهای صدیق و امانت دار در خدمت رسانی و رفع نیازهای ساکنان اقصی نقاط کشور حفظ کرده و با روحیه‌ای خستگی ناپذیر همواره به عنوان مجموعه‌ای پرتلاش در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح است.
آذری جهرمی، اعتماد عمومی به شبکه پستی کشور را بزرگترین سرمایه شرکت ملی پست جمهوری اسلامی دانست و گفت: این اعتماد که به تلاش صادقانه تک تک همکاران این مجموعه در سالیان فعالیت آن ایجاد شده باید همچنان مورد توجه مدیریت و کارکنان این مجموعه باشد.
اکنون باید منتظر ماند و دید آیا آغاز فعالیت این دو اپراتور بهبود فرایند ها را به همراه خواهد داشت و سبب تحول در صنعت پست کشور می شود یا با توجه به پیک های موتوری، الوپیک و دیگران کسب و کارهای مشابه، مردم سردرگم خواهند شد.

منبع: ایرنا

402

کد خبر: 918943

وب گردی

وب گردی