اضافه شدن خدمات «ام‌اس» و «ای‌بی» به مراکز جامع بیماران خاص

مشاور معاون درمان وزارت بهداشت در امور بیماری‌ها از اضافه شدن خدمات دو بیماری ام‌اس و ای‌بی به مراکز جامع بیماران خاص خبر داد و گفت: بسیاری از خدماتی که در این مراکز ارائه می‌شود، برای این چهار گروه بیماران یعنی بیماران تالاسمی، هموفیلی، ام‌اس و ای‌بی مشترک است.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر جمشید کرمانچی با اشاره به برنامه راه‌اندازی مراکز جامع بیماران خاص که سال‌های طولانی در انتظار اجرایی شدن مانده است،اظهارکرد: بالاخره بعد از ۱۰ سال در این دوره بحث تاسیس مراکز جامع هموفیلی مورد تایید وزیر بهداشت قرار گرفت. فرآیند آن در حال اجرا و آیین‌نامه آن نیز در حال تدوین است. راه‌اندازی این مراکز برای ۲۰ مرکز در دانشگاه‌های سطح کشور در نظر گرفته شده است. در گذشته قرار بود که مراکز جامع برای بیماران تالاسمی و هموفیلی راه‌اندازی شوند اما با کمک وزیر بهداشت دستور داده شد که به دو گروه ای‌بی و ام‌اس هم بتوانیم در این مراکز خدمت ارائه دهیم.

کرمانچی با بیان اینکه البته بسیاری از خدماتی که در این مراکز ارائه می‌شود برای این بیماران مشترک است، گفت: بر این اساس اگر هر مرکز جامع یک آزمایشگاه تخصصی داشته باشد می‌تواند برای هر چهار گروه این بیماری‌ها خدمت ارائه کند. خدماتی که در حوزه توانبخشی، فیزیوتراپی، شنوایی‌سنجی، گفتاردرمانی و... ارائه می‌شود نیز می‌تواند به هر چهار گروه به صورت مشترک داده شود بنابراین چون خدمات مشترک در میان این بیماران زیاد است، قرار شد تا بیماران پراکنده نشوند و همه آنان در یک مرکز جامع خدمات مورد نیازشان را دریافت کنند.

وی افزود:در این صورت تمرکز خدمت‌رسانی، تامین دارو و حمایت‌های مالی‌ از بیماران محقق می‌شود. بیماران هم می‌دانند که این مرکز به طور تخصصی برای بیماران خاص است و سردرگم نمی‌شوند بنابراین هر بیمار خاصی که وارد این مراکز شود، می‌تواند خدمات روتین و پایه را و حتی خدمات تخصصی و تصویربرداری را دریافت کند که امیدواریم این برنامه برای سال جاری اجرا شود.

خدمات دندانپزشکی بیماران ای‌بی ساماندهی می‌شود

مشاور معاون درمان در امور بیماری‌ها درباره نحوه ارائه خدمات دندانپزشکی به بیماران خاص بویژه بیماران ای‌بی گفت: ارائه خدمات دندان‌پزشکی برای بیماران تالاسمی و هموفیلی در مراکز جامع بیماران خاص دیده می‌شود اما از آنجایی که اعمال دندان‌پزشکی برای بیماران ای‌بی غالبا باید زیر بیهوشی انجام شود، دانشگاه‌ها و دانشکده‌های دندان‌پزشکی به صورت تخصصی این اقدام را برعهده می‌گیرند. در این زمینه مراکزی مشخص شده و قرار است در سال جاری در راستای ارائه خدمت به بیماران ای‌بی فعالیت کنند.

کرمانچی درباره اعتبارات مورد نیاز برای اجرای این برنامه‌ها، اظهارکرد: برای اجرای یک‌سری برنامه‌ها به پول زیادی نیاز است اما این برنامه بیش از اعتبار، به همت، اراده و تصمیم مسوول دانشگاه بستگی دارد. به عنوان مثال ما در حال حاضر مرکز جامع بیماران خاص را در مشهد راه‌اندازی کردیم. یعنی خودشان مرکزی داشتند و با اعمال مدیریت لازم، خدمات را در آن جمع کردند بنابراین در این زمینه دو اقدام انجام می‌دهیم؛ اول اینکه با سیاست‌گذاری دانشگاه‌های علوم پزشکی را به اجرای این برنامه اجبار می‌کنیم و بعد برایشان اقدامات تشویقی در نظر می‌گیریم یعنی می‌گوییم شما خدمت توان‌بخشی را در مرکز بیماران خاص ارائه کنید و ما به شما تجهیزات می‌دهیم چراکه دانشگاه فضا و متخصص دارد و فقط نیازمند مدیریت است تا مراکز جامع را راه‌اندازی کند. به عنوان مثال مسوول یک دانشگاه می‌گوید من می‌توانم خدمات دندان‌پزشکی را ارائه کنم، اما به دو یونیت نیاز دارم و ما این یونیت‌ها را برایش تامین می‌کنیم.

وی همچنین اظهار کرد: از بهمن ماه سال ۹۶ دانشکده دندان‌پزشکی دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی و تهران برای ارائه خدمات دندان‌پزشکی و گوارشی به بیماران ای‌بی آماده شده‌اند. ما به ۶۰ دانشگاه نامه زدیم و اعلام کردیم وضعیت ارائه خدمات دندان‌پزشکی برای بیماران خاص در دانشگاه‌شان را شرح دهند و آنها طی جداولی اعلام وضعیت کردند بنابراین متوجه شدیم که در جایی نیرو ندارند، یکجا تجهیزات‌شان تکمیل نیست و... بنابراین پیگیر تامین آنها هستیم. در نتیجه ما روی خدمات دندان‌پزشکی و توان‌بخشی در مراکز خاص خیلی تمرکز کرده‌ایم.

کرمانچی در پایان گفت: روند کار در مراکز جامع سلامت به این صورت است که به بیمار فرم پذیرش می‌دهند و نوبت‌های او را مشخص می‌کنند تا طی نوبت‌های مشخص‌شده به مرکز مراجعه کنند. ما هدف‌مان از راه‌اندازی مراکز جامع این است که بیمار بعد از ایجاد مشکل سراغ ما نیاید بلکه بیمار طبق بسته خدمت جامع درمانی ما خدماتش را به صورت پیشگیرانه دریافت کند البته ما تاکیدی روی تمرکز فیزیکی هم نداریم اما خدمت باید مشخص و در شهر خود بیمار باشد تا بیمار به صورت نشان‌دار به آنجا مراجعه کند. در این صورت بیمار تکلیف خودش را می‌داند.

ایسکانیوز ۷۰۵

کد خبر: 918974

وب گردی

وب گردی