تاکسی‌های اینترنتی از متولیان حمل‌ونقل مجوز ندارند

مقام مسئول وزارت راه و شهرسازی با اعلام این‌که استارتاپ‌های حمل‌ونقلی و تاکسی‌های اینترنتی از متولیان حمل‌ونقل مجوز ندارند، گفت: تاکسی‌های اینترنتی برای فعالیت در فرودگاه‌ها باید به صورت ماهانه اجاره پرداخت کنند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ سید محمدمهدی میرزایی با اشاره به فعالیت استارتاپ حمل‌ونقلی از جمله تاکسی‌های اینترنتی در فرودگاه‌های کشور اظهار کرد: برخی دستگاه‌های مسئول به‌صورت کامل با فعالیت استارتاپ‌های حمل‌ونقلی مخالف و برخی به‌طور نسبی موافقند؛ اما متأسفانه جمع‌بندی مشخصی علی‌رغم بحث‌ها و جلسات مختلف و برگزاری برنامه‌های مناظره و میزگرد در رابطه با فعالیت این استارتاپ حاصل نشده است.

او با بیان این‌که تاکسی‌های اینترنتی به‌صورت غیرمستقیم باعث ساماندهی مسافربران شخصی و از بین رفتن سفرهای یکسرخالی شده‌اند، افزود: از سوی دیگر این خدمات مجوز فعالیت از متولیان حمل‌و‌نقلی را ندارند و حتی در اساسنامه خود که در سایتشان نیز در دسترس است، خود را به‌عنوان یک شرکت خدمات دهنده اینترنتی معرفی کرده که صرفاً فرد متقاضی سفر را به صاحب خودرو معرفی می‌کنند و خارج از این چارچوب مسئولیتی نمی‌پذیرند.

او با اشاره به این‌که این شرکت‌ها صرفاً مجوز وزارت صنعت را دارند، تاکید کرد: اگر قرار باشد این شرکت‌ها در قالب شرکت‌های مجوز دار حمل‌ونقلی فعالیت کنند باید بسیاری از مسئولیت‌های یک شرکت دارای مجوز حمل‌ونقل را نیز قبول کرده و همچنین ملزم به رعایت یکسری از دستورالعمل‌ها و ضوابط باشند.

مدیرکل دفتر ارزیابی‌های اقتصادی و مدیریت بهره‌وری حمل‌و‌نقل وزارت راه با بیان این‌که پیش‌نویس دستورالعمل فعالیت تاکسی‌های اینترنتی در فرودگاه‌ها در حال تهیه است، اظهار کرد:‌تاکسی‌های اینترنتی مانند سایر شرکت‌های حمل‌ونقلی باید با همه فرودگاه‌ها برای فعالیت خود، قرارداد مشخص و قانونی سالانه داشته باشند و در این قرارداد تمامی سازوکارها به‌صورت کامل در نظر گرفته شود از جمله پرداخت اجاره ماهانه به فرودگاه‌ها و تعیین محل توقف رانندگان از سوی فرودگاه.

میرزایی تاکسی‌های رسمی فرودگاه قرار داشته باشد" ادامه داد: فرودگاه‌ها باید سازوکاری در نظر بگیرند که امکان استفاده تاکسی‌های اینترنتی بر اساس قرارداد منعقد شده در داخل پارکینگ‌ها یا فضاهای تعیین شده در فرودگاه‌ها همانند سایر وسایل نقلیه شخصی وجود داشته باشد. همچنین شرکت‌های تاکسی‌های اینترنتی باید متعهد شوند که به‌هیچ‌وجه در خارج از پارکینگ‌ها یا فضاهای تعیین شده که از سوی هر یک از فرودگاه‌های کشور مشخص و معرفی می‌شود، در نقاط دیگری توقف نداشته باشند و این موضوع در اپلیکیشن مربوطه نیز اعمال گردد بطوریکه امکان پذیرش و ثبت درخواست سفر در غیر از مکان‌های مشخص شده توسط فرودگاه وجود نداشته باشد.

او با تاکید بر این‌که "فرودگاه‌ها حتماً سازوکاری برای عدم توقف تاکسی‌های اینترنتی در خط اصلی پیش‌بینی کنند به صورتی که هر خودرویی در لاین اصلی توقف و نسبت به سوار کردن مسافر اقدام کرد حتماً جریمه شده و با جرثقیل به پارکینگ‌های توقیفی منتقل شود، گفت: در صورت انعقاد قرارداد رانندگان شرکت‌های تاکسی‌های اینترنتی موظف هستند که لوگوی شرکت خود را روی خودروها نصب کنند.

منبع: تسنیم

402

کد خبر: 919016

وب گردی

وب گردی