مسئولیت ناپذیری درد مشترک و مانع بزرگ پیش روی توسعه اجتماعی است/مخاطرات مسافران مسئولیت ناپذیر به جنگل

وقتی که دستگاه های اجرایی مسئول قادر به آموزش عمومی و ترویج فرهنگ استفاده از منابع خدادادی و ملی نیستند، هدایت صحیح و منطقی برای استفاده از افکار عمومی در حفاظت و بهره برداری نیز وجود نخواهد داشت و پدیده جهل افکار عمومی اتفاق می افتد و به عنوان عامل محدود کننده و مخرب بنیان های اقتصادی عمل می کند.

به گزارش ایسکانیوز مهندسبهزاد انگورج معاون سابق امور جنگل های سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیز داری کشور در این یادداشت می نویسد: حریق و زباله دو عامل تخریب جنگل در دو دهه اخیر با شدت بیشتری بسیار تهدید کننده شده است. این دو عامل تخریب که متأثر از سهل انگاری افراد بازدید کننده بدون علقه ای که شاید یکبار در جنگل های شمال بیتوته کرده و آنجا را حیات خلوت خود دیده اند، با باقی گذاشتن زباله متنوع از شیشه و قوطی کنسرو و پلاستیک و آتش زیر خاکستر بروز می کند.

مسئولیت ناپذیری درد مشترک و مانع بزرگ پیش روی توسعه اجتماعی است

منتقدین در هر رسته و نسبت به هر نوع تولید خدمت در دستگاه های مختلف اجرایی، باید آگاه باشند و یادشان نرود، باری به هرجهت بودن عبارت متضاد مسئولیت پذیری است و این دسته از افراد جامعه بار سنگینِ پذیرش مسئولیت در جامعه و حفظ ارکان و اجزاء و عناصر آن را به هر جهتی می اندازند و راست راست در کوچه پس کوچه ها این شهر و آن شهر پرسه می زنند.

مسئولیت بار سنگینی است و تنها مسئولیت پذیرهای جامعه این بار را به دوش می کشند، زیرا به لحاظ هویت و اصالت مجبور به رعایت قانون جاری جامعه هستند و علاوه بر تبعیت از قانون باید هزینه های سنگین انتقال این بار را نیز بپذیرند !

باری به هر جهت ها عامل انواع ناهنجاری اجتماعی هستند و عوامل خدماتی در توزیع خدمات پیوسته با صدور دستور فراگیر همه طیف جامعه را مخاطب قرار داده و در تلاشند تا خدمات به نحو مطلوب توزیع شود و احکام حاکمیت به درستی تحت اجرا باشد، به عبارت دیگر همه افراد جامعه به لحاظ ناهنجاری تعداد معدودی از افراد جامعه، مجبور به عبور از فیلترها و گلوگاه های کنترل مختلف هستند!

مهمانان ناخوانده و مسئولیت ناپذیر جنگل، بازدید خاطره آمیزی ندارند، همه حضورشان در جنگل مخاطره آمیز است

مهمانان ناخوانده و مسئولیت ناپذیر جنگل، بازدید خاطره آمیزی ندارند، همه حضورشان در جنگل مخاطره آمیز است


هر محافظ جنگل و محیط بان و بازرس و ارزیاب می تواند، اثر تخریب بازدیدکنندگان را در جنگل ببینند ! این بلای به جان جنگل افتاده با تخریب عملکرد جنگلبانان شروع شد و این درد مزمن ریشه دار از ابتدای ملی شدن جنگل ها بوجود آمد ! اما در دهه هشتاد دو باره جان دیگری گرفت.

کسانیکه حتی نمی توانند تعریف جنگل یعنی؛ یک محیط رشد و نمو طبیعی، یک بی نظمی در تجدید حیات طبیعی و استقرار عناصر بیوتیک ! را متوجه شوند، ! تفکر جنگلداری در نگهداشت جنگل را نابود کرده اند.

قاره اروپا با نسبت پوشش جنگلی ۱۶،۵درصد و سرانه جنگلی ۲۲۶۷ مترمربع، با وصف اینکه اکثر جنگل های اولیه این قاره در اثر دو جنگ جهانی نابود شده است، به عنوان قاره سبز در جهان معرفی گردد و سه استان شمالی با نسبت پوشش جنگلی بیش از ۳۵ درصد و سرانه۲۶۱۰ مترمربع، باید بهره برداری خود از جنگل ها را متوقف کنند.

اینجاست که باید به دلیل ناتوانی در آموزش و آگاهی بخشی صحیح به افکار عمومی، مهمانان ناخوانده و بازدیدکنندگان مسئولیت ناپذیر جنگل که زباله می پراکنند و آتش باقی می گذارند، میزبانی کنیم و بسازیم و بسوزیم !

700

کد خبر: 919127

وب گردی

وب گردی