ممنوعیت خواندن نماز در دانشگاه دویسبورگ اسن 

مسئولان دانشگاه دویسبورگ اسن، خواندن نماز اسلامی را در اتاق سکوت ممنوع اعلام کرده‌اند. این اقدام باعث اعتراض نمایندگان انجمن‌های اسلامی در دانشگاه شده است. اتاق سکوت فضایی آرام برای ارتباطات پیروان ادیان و عقاید مختلف و همچنین مکانی برای عبادت است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از سایت اسلامیک، بحث در مورد اتاق سکوت در دانشگاه دویسبورگ اسن همچنان ادامه دارد. در ابتدای ماه مارس، مسئول دفتر ریاست دانشگاه در یک نشست مطبوعاتی اعلام کرد که اعمال آیینی و نماز اسلامی ممنوع است. این تصمیم نتیجه یک مذاکره دو ساله در سنا بود که در آن میزگردی در اتباط با اتاق سکوت برگزار شد. در این میزگرد پروفسور زیگلر، معاون رئیس دانشگاه و نمایندگان سایر بخش‌های دانشگاه حضور داشتند.

در اطلاعیه دانشگاه آمده است که اتاق سکوت باید برای همه اعضای جامعه دانشگاه که مایل به استراحت، مراقبه یا عبادت هستند، باز باشد، اما در این میان خواندن نماز اسلامی که بر مسلمانان واجب است، در این فضا ممنوع شده است. این اطلاعیه توسط سخنگوی دانشگاه تایید شد.

نظرات متفاوتی در میان شرکت‌کنندگان در میزگرد وجود داشت. با این وجود، بر اساس بیانیه دانشگاه، آنها با هم توافق خوبی کردند. اما این توافق با نظر نمایندگان انجمن‌های اسلامی در دانشگاه تناقض دارد. در نشست مطبوعاتی مشترک انجمن اسلامی دانشجویان اسن و انجمن اسلامی دانشجویان دویسبورگ، اعلام شد که تصمیم به ممنوعیت نماز در میزگردی که آنها حضور داشتند، گرفته نشده است. علاوه بر این، چنین تصمیمی در پیش‌نویس مقررات دانشگاه وجود ندارد.

**تبعیض علیه دانش آموزان مذهبی
انجمن‌های اسلامی دانشجویی این تصمیم را تبعیض هدفمند علیه دانش‌آموزان مذهبی می بینند: آیا در سایر فضای دانشگاه، اجازه برگزاری نماز و امور مذهبی داده می‌شود که برگزاری نماز در اتاق سکوت ممنوع شده است؟ حتی به فرض نیت خوب مسئولان، ما درک نمی‌کنیم که چطور افراد را از انجام فعالیت‌های مذهبی و دینی در یک اتاق محروم می‌کنند، چطور باید این را تحمل کرد و برای همبستگی تلاش کرد و تا چه اندازه این اقدام می‌تواند نشان دهنده تکامل در جامعه ما باشد.

در مذاکرات دانشگاه اجماعی صورت نگرفته است. نمایندگان انجمن‌های اسلامی دانشگاه نتیجه مذاکرات را نامناسب ارزیابی می‌کنند و خواستار از سرگیری مذاکرات هستند. به گفته سخنگوی دانشگاه، پروفسور دکتر باربارا بوخنباو، معاون جدید دانشگاه، از مذاکرات جدید امتناع نخواهد کرد، حتی اگر در حال حاضر در دانشگاه تصمیمات گرفته شده باشد. البته او گفته است که توضیحات بیشتری برای این اتفاقات ندارد.

500

کد خبر: 919167

وب گردی

وب گردی