روحانی: هیچ کشوری حق ندارد برای آینده سوریه تصمیم بگیرد

رئیس جمهور کشورمان گفت: هیچ کشوری حق ندارد برای آینده سوریه تصمیم بگیرد؛ این مردم سوریه هستند که با رای دادن به قانون اساسی برای خود تصمیم می گیرند.

به گزارش ایسکانیوز ، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در نشست خبری مشترک با همتایان روس و ترکیه ای خود گفت: منطقه ما در سال‌های اخیر مبتلا به معضل بسیار مهمّی به نام تروریسم شد. آن هم تروریست‌هایی که از سوی برخی‌ کشورها تربیت شده و به آنها پول داده می‌شد و سلاح‌های مدرن در اختیارشان قرار می‌گرفت. تروریست‌هایی که می‌توانستند نفت مردم را بفروشند و موزه‌های گران قیمت را منهدم و اشیاء آن را در بازار بفروشند.

روحانی با بیان اینکه برخی از قدرت‌های بزرگ از جمله آمریکا می‌خواستند از گروه‌های تروریستی مثل داعش و النصره برای سال‌های طولانی به عنوان ابزار خود در منطقه بهره برداری کنند تصریح کرد: ملّت‌های بزرگی چون سوریه و عراق و با کمک کشورهای دوست، این توطئه بزرگ را خنثی کردند. امروز دیگر قدرتی به نام داعش وجود ندارد اگرچه باقی مانده هایی از آنها در گوشه و کنار وجود دارد.

وی افزود: در مسیر مبارزه با تروریسم حدود ۱۵ ماه پیش در آستانه اجلاسی برگزار و روندی مورد توجه قرار گرفت که منجر به آتش بس در ۴ منطقه شد. در این روند ایران، ترکیه و روسیه نقش مهمی ایفا کردند و نشست سران سه کشور در سوچی برگزار شد؛ از آن زمان تاکنون تحولات زیادی در روسیه اتفاق افتاده است. خوشحالم امید مردم سوریه برای برقراری صلح از گذشته بیشتر است

روحانی با بیان اینکه امروز در جلسات سه جانبه بحث های بسیار مفید درباره سوریه و آینده سوریه داشتیم گفت: سه کشور توافق کردن که برای کمک رسانی به مردم سوریه بیش از گذشته همکاری کنند. امیدوارم بتوانیم به مردم مظلوم سوریه و آنهایی که مجروح هستند، کمک کنیم.

وی ادامه داد: سوریه راه حل نظامی ندارد و از طریق سیاسی باید حل و فصل شود. جنگ در سوریه باید متوقف و مردم به خانه خود بازگردند. وضعیت سوریه امروز اسفناک است.

رئیس جمهور کشورمان با تاکید بر اینکه تمامیت ارضی و وحدت سوریه باید مورد توجه همگان باشد که خواست مردم هم هست، افزود: هیچ کشوری حق ندارد برای آینده سوریه تصمیم بگیرد؛ این مردم سوریه هستند که با رای دادن به قانون اسای برای خود تصمیم می گیرند.

روحانی با بیان اینکه نقشه جغرافیایی منطقه نباید تغییر بکند و نظرات مردم برای هر کشوری باید آینده آن کشور را بسازد، گفت: امیدواریم دشمنان سوریه برای تجزیه آن و نگاه داشتن تروریست ها در آن ناموفق باشند.

وی در خصوص احتمال عدم حضور آمریکا در سوریه گفت: آمریکایی ها هر روز یک حرفی می زنند. آدم نمی تواند به حرف ها و قول های امریکا اعتماد کند و هر روز رنگ خاصی دارند. اول گفتند ما نمی توانیم در سوریه بمانیم و بعد مشخص شد هوس پول کرده اند و پول بیشتری را از کشورهایی که می خواهند بماند طلب کردند.

رئیس جمهور کشورمان در خصوص وضعیت آورگان سوری تصریح کرد:حمایت از مهاجرین و آوارگان سوریه در وضعیت کنونی به عنوان یک وظیفه انسانی و دینی است و از همه کشورها از جمله ترکیه که در نگهداری آورگان کمک کردند تشکر می کنیم.

روحانی افزود: ما در ایران این مسئله را به خوبی حس می کنیم و ۳ میلیون افغانی در کشور ما زندگی می کنند. در سال جاری حدود ۴۰۰ هزار کودک افغانی در مدارس و بیست هزار افغانی در دانشگاه های ما تحصیل می کنند. کشورهای اروپایی هم باید کمک و به وعده های خود عمل کنند.

کد خبر: 919303

وب گردی

وب گردی