اخراج دیپلمات‌ بلژیکی از مسکو

وزارت خارجه بلژیک اعلام کرد که سفیر این کشور در روسیه از تصمیم مسکو برای اخراج یک دیپلمات بلژیکی در واکنش به پرونده جاسوس دوجانبه روس که اخیراً مسموم شد ، آگاه شده است

به گزارش ایسکانیوز، روسیه در اقدامی متقابل با شماری از کشورهای اروپایی و همچنین آمریکا و کانادا و استرالیا که در حمایت از انگلیس بر اخراج کارکنان دیپلماتیک روسیه تصمیم گرفتند، یک دیپلمات بلژیکی را اخراج کرد.

وزارت خارجه بلژیک گزارش کرد که سفیر کشورش در روسیه از تصمیم مسکو برای اخراج یک دیپلمات بلژیکی در واکنش به اقدام «بروکسل» از سفارت روسیه در پی جنجال‌های بین‌المللی بر سر مسموم شدن «سرگئی اسکریپال» جاسوس دو جانبه روس، مطلع شده است.

اسکریپال پیشتر سرهنگ سرویس اطلاعاتی ارتش روسیه بود و در سال ۲۰۱۰ با جاسوس‌های روس که در غرب گرفتار شده‌ بودند مبادله شد و از انگلیس پناهندگی گرفت. در سال ۲۰۰۶ یک دادگاه روسیه‌ای اسکریپال را به دلیل همکاری با سرویس MI6 در دوران خدمتش در ارتش روسیه به خیانت متهم کرده بود.

طبق گزارش خبرگزاری روسی اسپوتنیک، روسیه به دیپلمات بلژیک، 14 روز زمان داده است تا خاک این کشور را ترک کند؛ بلژیک نیز پیش از این به دیپلمات روسیه 14 روز زمان داده بود تا خاک این کشور را ترک کند.

اسفندماه سال گذشته اسکریپال و دختر ۳۳ ساله‌اش در یک مرکز خرید در شهر «سالزبری» انگلیس بی‌هوش پیدا شدند. در پی این حادثه، دولت انگلیس بلافاصله روسیه را به دخالت داشتن در این حادثه متهم کرد.

اوایل روز چهارشنبه (امروز) نیز، مسکو در اقدامی متقابل، اعلام کرد که دیپلمات مجارستان هم از این به بعد حق ادامه حضور در خاک روسیه را ندارد.

دولت روسیه دست داشتن در مسمویت اسکریپال را رد کرده و از انگلستان خواسته تیم تحقیق مشترکی درباره این حادثه تشکیل شود. با این وجود، لندن از ارائه شواهد در این رابطه و همکاری با مسکو خودداری کرده است.

وزارت خارجه روسیه همچنین اعلام کرده بررسی پرونده اسکریپال نشان می‌دهد یک روز قبل از مسمومیت اسکریپال مرکز «پورتون داون» انگلیس در اقدامی مشکوک مقابله با آلودگی‌های شیمیایی و بیولوژیک را تمرین کرده است.

پس از مسمومیت «سرگئی اسکریپال» افسر سابق روسیه و دختر وی در سالزبری انگلیس و متهم شدن مسکو به انجام این اقدام، لندن 23 دیپلمات روسیه را از این کشور اخراج کرد.

این اقدام لندن علیه مسکو با اخراج متقابل 23 دیپلمات انگلیسی از روسیه دنبال شد و واکنش دیگر کشورهای غربی را نیز به دنبال داشت به طوری که تا کنون 25 کشور اروپایی و آمریکایی در همراهی با لندن حدود 150 دیپلمات روس را اخراج کردند که از بین این کشورها، آمریکا 60 دیپلمات روس را اخراج کرده بود و البته این اقدام واشنگتن با واکنش سریع مسکو مواجه شد و روسیه نیز اندکی بعد 60 دیپلمات آمریکایی را اخراج کرد.

یک روز پس از اخراج دیپلمات‌های آمریکایی، وزارت خارجه روسیه دیپلمات‌های دیگر کشورهای غربی را نیز احضار و اخراج دیپلمات های آنها را نیز در اقدامی متقابل اعلام کرد.

کد خبر: 919314

وب گردی

وب گردی