تغییرات شگرفی در مسیر مبارزه با قاچاق کالا با همکاری نیروی انتظامی به وجود می آید

مدیر کل مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی کشور گفت: امضای تفاهم نامه فی مابین این سازمان و ناجا می‌تواند موجب تغیرات شگرفی در مسیر مبارزه با قاچاق کالا باشد و منجر به حمایت از کالای داخلی شود.

به گزارش ایسکانیوز ، سید عبدالحمید اجتهادی مدیر کل مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی کشور در خصوص جزئیات تفاهم نامه همکاری سازمان تعزیرات حکومتی و نیروی انتظامی گفت: سازمان تعزیرات حکومتی به عنوان مرجع رسیدگی به بیش از 95 درصد پرونده‌های قاچاق کالا و ارز طبق قانون قاچاق همکاری تنگاتنگی با نیروی انتظامی دارد.

وی ادامه داد:‌ تحقیقات و کشف کالای قاچاق و ارز از سوی نیروی انتظامی و رسیدگی به پرونده‌های این تخلفات در سازمان تعزیرات انجام می‌گیرد.

اجتهادی با اشاره به اینکه امضای تفاهم نامه فی مابین سازمان تعزیرات حکومتی و نیروی انتظامی در اواخر سال 96 به منظور رفع خلاء ها و ناهماهنگی‌هایی در این زمینه بوده است، اظهار داشت: این تفاهم نامه در راستای انجام بهتر وظایف محوله بوده است و با امضای این تفاهم نامه جلسات مشترکی فیمابین دو سازمان در سطح کشوری،‌استانی و ستادی به صورت ماهیانه تشکیل خواهد شد.

مدیر کل مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی کشور تصریح کرد: وظیفه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، رسیدگی به تخلفات اقتصادی و این سازمان علاوه بر رسیدگی به صدور حکم در خصوص قاچاق کالا و ارز به گرانفروشی و تقلب و تعزیرات حکومتی در حوزه بهداشتی و درمانی نیز می‌پردازد.

وی ادامه داد: نیروی انتظامی به عنوان قوه قاهره می‌تواند همکاری مؤثری با این سازمان داشته باشد.

اجتهادی با بیان اینکه این تفاهم نامه برای استفاده حداکثری از قابلیت‌های این دو سازمان به امضا رسیده است، ابراز داشت:‌ پیشگیری از وقوع جرم علاوه بر کشف کالای قاچاق می‌تواند با امضای این تفاهم نامه وضعیت مناسب‌تری بگیرد.

به گفته وی اجرای احکام متخلفان از عهده شعب سازمان تعزیرات برنمی‌آمد و بر طبق ماده 75 مبارزه با قانون قاچاق کالا و ارز نیروهای آموزش دیده نیروی انتظامی باید در شعب سازمان تعزیرات مستقر شوند و در اجرای احکام (پلمپ، جلب افراد) با سازمان تعزیرات همکاری داشته باشند.

مدیر کل مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی کشور خاطرنشان کرد:‌در کشف کالای قاچاق ارتباط تنگاتنگی میان این دو سازمان وجود دارد و از مرحله ظن کشف تا موضوعات آموزش نیروهای کاشف از محورهای تفاهم نامه اخیر بوده است که به تسریع در رسیدگی به تخلفات کمک خواهد کرد.

اجتهادی با تاکید بر اینکه وظیفه مبارزه با قاچاق یک وظیفه مشترک میان دستگاه‌های مختلف است، گفت: اما مسئولیت اصلی این مسئله بر عهده دو سازمان ذکر شده است که امضای این تفاهم نامه می‌تواند موجب تغیرات و تحولات شگرفی در مسیر مبارزه با قاچاق کالا باشد.

وی با اشاره به تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری به مبارزه با قاچاق و گنجاندن این مسئله در شعار سال نیز اظهار داشت: محور شعار سال 97 (حمایت از کالای ایرانی) به نوعی به مسئله قاچاق کالا نیز بازمی‌گردد چرا که اگر مبارزه با قاچاق را جدی نگیریم حمایت از کالای داخلی معنا نمی‌یابد.

مدیر کل مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی کشور ادامه داد:‌ ما نیازمند تفاهم و تعامل بیشتر با نیروی انتظامی در این زمینه هستیم.

اجتهادی با اشاره به اینکه قریب به 67 هزار پرونده قاچاق بالا در سال 96 در این سازمان ثبت شده است، اظهار داشت: با توجه به اینکه تعدادی پرونده ها از سال 95 در شعب این سازمان وجود داشت می‌توان عدد 69 هزار پرونده را برای کل پرونده های موجود ذکر کرد.

وی ادامه داد: از این تعداد پرونده ارجاعی 104 درصد از پرونده‌های در سال 96 مختومه شد که پیش‌بینی می‌شود این تعداد با همکاری نیروی انتظامی رشد بیشتری پیدا کند.

منبع: فارس

701

کد خبر: 919415

وب گردی

وب گردی