تاکید وزیر خارجه آلمان بر لزوم حفظ برجام

وزیر امورخارجه آلمان بار دیگر با تاکید بر پایبندی کشورش به توافق هسته‌ای با ایران گفت: آلمان تمایل زیادی به حفظ برنامه جامع اقدام مشترک دارد.

به گزارش ایسکانیوز، به نقل از شبکه دویچه وله، هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان که در یک سفر رسمی به اردن رفته است، پنج‌شنبه در یک کنفرانس خبری مشترک با ایمن صفدی همتای اردنی خود به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد.

ماس در پاسخ به سوالاتی درباره برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) با اشاره به رویکرد انتقادی رئیس جمهوری آمریکا در این زمینه، تاکید کرد که کشورش تمایل زیادی به حفظ توافق هسته‌ای با ایران دارد.

وی گفت که رفتار جمهوری اسلامی در سوریه و همچنین برنامه ‌موشکی این کشور باید جدا از توافق هسته‌ای بررسی شوند.

آلمان که از طرف‌های برجام محسوب می‌شود، همواره پشتیبانی خود را از حفظ و اجرای کامل این توافق اعلام کرده است.

بنا بر این گزارش، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان قرار است اواخر ماه جاری(میلادی) به واشنگتن سفر کند و از جمله پیرامون مسئله برجام با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا گفت‌وگو کند.

ترامپ گفته است که اگر اروپایی‌ها آنچه وی نقاط ضعف توافق می‌خواند را اصلاح نکنند، دولت آمریکا در ماه مه (اردیبهشت‌ماه) با تمدید لغو تحریم‌ها علیه ایران موافقت نخواهد کرد و به احتمال زیاد از این توافق خارج خواهد شد.

بنا به این گزارش ، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان نیز روز پنج‌شنبه در دیدار نوروزی با همکاران و خانواده بزرگ صنعت هسته‌ای با اشاره به تلاش‌ها و زحمات بی‌شماری که برای توافق برجام صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: دشمنان باید بدانند که در شرایط برگشت‌پذیری برجام - علی‌رغم این‌که هیچ‌گاه به‌دنبال چنین شرایطی نیستیم - شرایط ویژه‌ای رقم خواهد خورد و زمانی که مسئولین بلندپایه نظام اراده کنند، ضرب شست ویژه‌ای برای برهم‌زنندگان این توافق خواهیم داشت.

صالحی افزود: البته هیچ‌گاه به‌دنبال حدوث چنین وضعیتی نیستیم. ما به جد به دنبال حفظ منافع و حاکمیت ملی خود هستیم اما در صورت خارج شدن آمریکا و عقب‌نشینی اروپا و قدرت‌های بزرگ دیگر از این توافق، قطع به یقین به‌ گونه دیگری عمل خواهیم کرد.

رییس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر این‌که سال ۹۷، سال پُر چالشی برای کشورمان در عرصه بین‌المللی خواهد بود، گفت: ترامپ فردی تاجر مسلک است که علم تجارت را وارد علم سیاست کرده و با تصمیمات غیرقابل پیش‌بینی سعی بر این دارد تا آراء خویش را در عرصه بین‌الملل به پیش ببرد. از جمله همین مسئله مذاکره با کره شمالی است که علی‌رغم آن‌که به ظاهر کره شمالی در یک توازن بازدارندگی قرار دارد، اما دورنمای مذاکرات این دو کشور در فضایی مبهم و پیچیده قرار گرفته که نتایج آن برای کشور ما هوشیاری و بیداری مضاعفی را در عمل و در تصمیمات سرنوشت‌ساز کشور می‌طلبد.

301

کد خبر: 919526

وب گردی

وب گردی