هند برای توسعه میدان گازی فرزاد ب طرح جدید ارائه می‌کند

پس از آنکه تهران وسعت پروژه فرزاد ب را کاهش داده، هند قصد دارد هفته آینده یک طرح توسعه ۳ تا ۴ میلیارد دلاری برای میدان گازی فرزاد ب پیشنهاد کند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از رویترز، دو منبع آگاه گفتند، پس از آنکه تهران وسعت پروژه فرزاد ب را کاهش داده، هند قصد دارد هفته آینده یک طرح توسعه 3 تا 4 میلیارد دلاری برای میدان گازی فرزاد ب پیشنهاد کند.

روابط بین دو کشور که مدت ها دارای مناسبات عمیق تجاری بوده اند، سال گذشته پس از آنکه ایران برای توسعه این میدان به سراغ سرمایه گذاران دیگر و از جمله شرکت های روسی رفت شاهد نوساناتی بود.

هند نیز به تلافی این اقدام ایران به پالایشگاه های دولتی دستور داد تا میزان خرید نفت خود از ایران را کاهش دهند.

دو منبع اگاه که به دلیل حساسیت بالای موضوع نخواستند نامشان فاش شود گفتند، در نشستی که در ماه فوریه در دهلی نو برگزار شده، ایران وسعت طرح توسعه میدان فرزاد ب را کاهش داده و از هند خواسته تا یک پیشنهاد جایگزین ارائه نماید.

دهلی نو و تهران در تلاش اند تا اختلافات بر سر حق توسعه میدان فرزاد ب را حل و فصل کنند. این میدان در سال 2008 توسط کنسرسیومی از شرکت های هندی به رهبری شرکت او ان جی سی ویدش کشف شده است.

شرکت های هندی امیدوار بودند بتوانند به راحتی حق توسعه این میدان مهم را به دست آورند زیرا هند یکی از معدود کشورهایی بود که در دوران تحریم های غرب علیه ایران به تجارت با ایران ادامه داده بود.

این منابع گفتند، شرایط جدید شرکت های هندی را تنها به تولید گاز و توسعه میدان محدود می کند.

هرچند هنوز پیشنهاد رسمی جدیدی از سوی طرف هندی ارائه نشده، اما به گفته منابع مطلع ارزش این پیشنهاد بین 3 تا 4 میلیارد دلار خواهد بود و شامل فرآوری گاز و توسعه پروژه های پایین دستی نخواهد بود.

شرکت او ان جی سی ویدش در پاسخ به سوالات در خصوص این پیشنهاد جدید اعلام کرد: «با توجه به اینکه مذاکرات همچنان ادامه دارد، ما تمایلی به اظهارنظر در این مقطع نداریم.»

شرکت های هندی سال گذشته به درخواست ایران یک طرح توسعه 11 میلیارد دلاری را پیشنهاد کرده بودند که توسعه فعالیت های بالادستی و زیرساخت های پایین دستی را نیز در بر می گرفت.

منبع: تسنیم

402

کد خبر: 919565

وب گردی

وب گردی