افزایش نرخ دلار، محرک افزایش صادرات در مقابل واردات/ شرکت‌های دانش بنیان اهرم اصلی تحقق شعار سال 97

یک عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: شرکت های دانش بنیان به عنوان یکی از اهرم ها جهت تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی محسوب می شوند که باید گفت دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این زمینه عملکرد درخشانی داشته است.

محمد حسین فاتحی، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز با اشاره به اقداماتی که باید در راستای تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی صورت گیرد، گفت: تحقق آرمان هایی که از سوی مقام معظم رهبری گفته شده کار زیاد سختی نیست چراکه چندین سال است مقام معظم رهبری شعار سال را بر اساس اشتغال و اقتصاد مقاومتی انتخاب کرده بودند که همگی ریشه در حمایت از کالای ایرانی دارد.

او با بیان اینکه نقطه قوت شعار سال جاری اشاره مستقیم به اصل موضوع بوده است، گفت: کشور نیازمند راهکارهای تعریف شده زیادی جهت تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی است و به هیچ وجه حمایت از تولید کالای داخلی به معنی پرداخت یارانه، خرید و مصرف نیست بلکه بیشتر بحث تولید و ساز و کار برای آسان شدن تولید مطرح است.

فاتحی با تاکید بر اینکه سرمایه گذاری که منشا اصلی تولید است باید در یک فضای ایمن و قابل قبول انجام شود، افزود: نقدینگی موجود در کشور در فرآیند تولید به کار گرفته نشده است و بیشتر در بازارهای غیرمتشکل و غیر رسمی مانند بازار ارز و سکه به کار گرفته شده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه میانگین رشد قیمت سکه در سال گذشته 33 درصد و قیمت دلار 28 درصد بوده است، افزود: این موضوع نشان دهنده این است که سرمایه گذاران کمتر تمایل به سرمایه گذاری در بازار تولید و اوراق سهام شرکت ها در بورس دارند.

او با بیان اینکه حمایت از سرمایه گذاران باید در دستور کار دولت قرار گبرد، اظهار داشت: ضمن کاهش ریسک سرمایه گذاری در کشور تنش هایی که در منطقه وجود دارد، تغییر نرخ ارز، عدم امکان پیش بینی دقیق نرخ ارز و عدم اطمینان به ثبات نرخ ارز در آینده نزدیک باعث می شود سرمایه گذاری با تلاطمات بالایی پیش بینی و مانع از انجام تولید داخلی شود.

فاتحی با اشاره به اینکه شاه کلید حمایت از تولید داخلی، حمایت از سرمایه گذار و سرمایه گذاری در داخل کشور است، گفت: براساس صحبت های انجام شده دلارهای بسیاری از داخل به خارج از کشور جهت سرمایه گذاری خارج شده و بیش از 50 هزار شرکت ایرانی در کشورهای حاشیه جنوب خلیج فارس وجود دارد.

به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، زمانی که نیروی انسانی، دسترسی به آب های آزاد و فرصت های سرمایه گذاری در ایران نسبت به کشورهای حاشیه خلیج فارس بهتر است چه دلیلی وجود دارد که سرمایه از کشور خارج شود؟

او با بیان اینکه ایران به نوعی بهشتی برای سرمایه گذاری تلقی می شود، گفت: تلاطمات موجود در سایر متغیرها به ویژه نرخ ارز، تصمیم گیری های یکباره دولت و تغییر آیین نامه های گمرک باعث شده تا سرمایه گذاران اطمینان و تمایل چندانی برای سرمایه گذاری در ایران نداشته باشند.

فاتحی در پاسخ به سوال خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز مبنی بر اینکه آیا افزایش نرخ دلار به بالاتر از 5 هزار تومان مغایر با شعار حمایت از کالای ایرانی نیست، افزود: افزایش نرخ ارز به ویژه دلار در تعارض با تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی نیست بلکه منجر به تحریک و افزایش صادرات در مقابل واردات خواهد شد.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه افزایش نرخ دلار منجر به گران شدن کالاهای خارج در مقابل با کالاهای داخلی می شود، گفت: چیزی که برای سرمایه گذار یا تولیدکننده از افرایش نرخ دلار مهمتر است، نوسانات نرخ ارز است و به نوعی متغیرها باید قابل پیش بینی باشند.

به گفته فاتحی، تا زمانی که نرخ دلار طی یک سال با رشد 28درصدی همراه باشد هیچ سرمایه گذاری دیگری به جز خرید دلار جهت سرمایه گذاری اتخاب نمی شود.

او با بیان اینکه بالا و پایین بودن نرخ ارز از اهمیت چندانی نسبت به نوسان نرخ ارز برخوردار نیست، اظهار داشت: دولت طبق قانون ملزم است چنانچه نرخ ارز مثبت یا منهای 5 درصد از آنچه که در بودجه اعلام کرده، تغییر کرد ضمن مداخله در بازار باید آن را حفظ کند اما متاسفانه در سال 96 شاهد دخالت دولت در بازار ارز نبودیم.

به گفته فاتحی، طی دو ماه آخر سال 96 نرخ ارز بیش از 10درصد افزایش داشت و قیمت از چهار و 500 تومان به پنج هزار تومان رسید اما دولت هیچ اقدامی جهت کنترل این بازار انجام نداد که این موضوع باعث عدم تحرک تولیدکننده و مانع از سرمایه گذاری می شود.

او با تاکید به نقش شرکت های دانش بنیان در تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی گفت: شرکت دانش بنیان از زمان تاسیس، بسیار خوب ایفای نقش کردند و به دلیل برخی از معافیت ها تولیدکنندگان اقدام به عرضه کالاهای خود از طریق این شرکت ها کردند.

فاتحی گفت: شرکت های دانش بنیان به عنوان یکی از اهرم ها جهت تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی محسوب می شوند که باید گفت دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این زمینه درخشان عمل کرده است.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به نقش بورس کالا در تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی افزود: به طور قطع بورس کالا در کنار شرکت های دانش بنیان و نیز دیگر ارگان ها نقش به سزایی را در تحقق این شعار ایفا می کند و منجر به حذف واسطه ها خواهد شد اما حذف واسطه ها هدف اصلی حمایت از تولید نیست.

او خاطرنشان کرد: در صورتی که درصدد هستیم تا در فرآیند تولید عادلانه تر عمل شود بورس کالا می تواند بازاری باشد تا ضمن حذف قسمتی از واسطه ها در چرخش مالی فعالیت های اقتصادی کمک کند اما به طور قطع نباید انتظار معجزه از سوی بورس کالا را داشته باشیم زیرا تولیدکنندگان بنابر برخی از قواعد حاکم در بورس کالا قادر به عرضه کالاهای خود در این بازار نخواهند بود.

فاتحی در پایان گفت: در صورت تحقق وعده های داده شده در زمینه اصل 44 و خصوصی سازی شاهد تاثیراتی در بحث تولید و حمایت از کالای ایرانی خواهیم بود اما بحث اصلی حمایت از سرمایه گذاری به معنی ایجاد آرامش در متغیرهایی است که سرماه گذار درصدد تصمیم گیری براساس آن جهت فعالیت و سرمایه گذاری در برخی از واحدهای تولیدی است.

401

کد خبر: 919727

وب گردی

وب گردی