سیری در روزنامه های عرب زبان

روزنامه  های عرب زبان در سرمقاله های امروز خود به دیدگاه های نویسندگان شان در موضوعات متفاوت و متنوعی اشاره داشته اند. در زیر برخی از این روزنامه ها را بررسی کرده ایم که چکیده سرمقاله هایشان را می خوانید.

"شک به نیات بن سلمان" یادداشت "عبد الرحمن راشد" سردبیر سابق روزنامه " الشرق الاوسط" چاپ عربستان است و به بررسی سفر اخیر بن سلمان به آمریکا می پردازد. راشد در این مقاله می نویسد:" مجله تایم اشاره می کند که آمریکا دیداری جز دیدار خروشچف رییس جمهور شوروی سابق از این کشورکه سیزده روز به طول انجامید دیدار طولانی دیگر به خود ندیده است. دیدار بن سلمان از آمریکا سه هفته به طول انجامیده و از آنجا به اروپا رفته است.در طی این سه هفته ،وی از شش ایالت آمریکا دیدن نموده و با چهار رییس جمهور آمریکا ملاقات داشته و با برخی از روزنامه هاو مسئولان رسانه ای آمریکا نیز نشست هایی برگزارکرده است. این دیدار در مقایسه با دیدار خروشچف به علت این که میلیاردها مسلمان در نقاط مختلف جهان نظاره گر آن بوده و هدف از آن را ترمیم روابط مسلمانان با غرب وهمچنین مسلمانان با یکدیگر می دانند، دارای اهمیت بیشتری دانست؛ اما سوال این است که در پشت پرده این دیدار، نیت سوء عربستان چه خواهد بود و آیا بن سلمان به دنبال آن است تا رهبران سیاسی و فکری و اقتصادی آمریکا را اقناع نماید که وی پادشاهی دراین کشور را مدیریت نموده و به حمایت غرب نیازی ندارد یا اینکه تلاش می کند تا آنها را به تغییر اجتماعی در عربستان راضی نماید زیرا غرب همیشه از عربستان این انتقاد را کرده است که این کشور تغییر و توسعه پیدا نمی کند. یا وی به دنبال آن است تا غرب را علیه ایران تحریک نماید و یا این که شرکت های آمریکایی را به سرمایه گذاری در این کشور تشویق نماید. قابل ذکر است که خروشچف و روسیه رقیب آمریکا در هر زمینه ای بوده اند در حالی که این مساله منطبق با جایگاه عربستان سعودی در جهان نیست".

روزنامه" الخلیج امارات " در مقاله ای به قلم "محمد نورالدین" و با عنوان " آمریکا و خروج از سوریه "ضمن بررسی تاریخ سوریه، بیان می کند که سوریه جایگاهی را برای حضور و نفوذ تاریخی آمریکا در این کشور قائل نیست. این نویسنده همچنین به تصمیم ناگهانی ترامپ در خروج نیروهای آمریکایی ازسوریه اشاره کرده و می نویسد: "ترامپ دوباره در هفته جاری برخروج نیروهای آمریکایی ازسوریه با استدلال این که داعش نابود شده و دیگری نیازی به این حضور نیست، اشاره کرده است. این تصمیم ترامپ برخی از ناظران و کارشناسان آمریکایی را متعجب ساخته و این سوال را مطرح نمود که آیا این تصمیم وی جدی است و یا بهره برداری از آن به علت برخوردار بودن از جایگاه ریاست جمهوری است؟ این در حالی است که آمریکا از معارضان و مخالفان نظام سوریه حمایتهای مالی، تسلیحاتی و آموزش های نظامی کرده است . خروج آمریکا از سوریه درسایه اختلافاتی که میان ترکیه با کردهای سوریه در این کشور وجود دارد راهی را باز می کند تا ترکیه بر شمال سوریه تسلط پیدا نماید ویا ارتش سوریه به سوی این مناطق پیشروی نماید واین به معنای آن است که طرح آمریکا در سوریه شکست خورده و ساقط شده است".

روزنامه "الشعب " مصر در مطلبی به قلم "منیر شفق" و با عنوان" پیام غرب به پوتین " به مساله مسومیت جاسوس دوجانبه "سرگئی اسکریبال"و دخترش می پردازد. وی در این زمینه می نویسد: " آنچه که در پاسخ اکثر کشورهای غربی ضد روسیه و به علت مسموم نمودن سرگئی سکریبال جاسوس دوجانبه و دخترش اتفاق افتاد نشانه ای بر ورود نظام بین الملل به وضعیتی جدید است . بریتانیا روسیه را به استفاده از سلاح شیمیایی علیه کشورش متهم نموده و روسیه نیز این اتهام را بی اساس و آن را ردکرده است.تا اینجا مشکل فقط در روابط میان روسیه با بریتانیا به وجود آمد که منجر به اخراج دیپلماتهای روسیه از بریتانیا گردیدامانکته مهم آن است که کشورهای آمریکا ، فرانسه وآلمان نیز اقدام مشابه ای راضد دیپلمات های روس انجام داده اند. این سوال وجود دارد که این اجماع غرب علیه روسیه را چگونه باید تفسیر نمود.در پاسخ باید گفت که وضعیت نظام بین الملل از سال های گذشته و از اواخر قرن بیستم ومخصوصا در هفت سال آخرآن به روابط میان کشورهای جهان بر اساس محورها ،ائتلاف ها و اردوگاههای مشخص تقسیم شده است واین عاملی شد تا نظام بین الملل با هرج ومرج و اختلال مواجه شود و در غیاب فقدان حضور آمریکا وکشورهای اروپایی روز به روز هم شاهد قطب های بین المللی ومنطقه ای درحال رشد باشیم".

روزنامه" الدستور اردن "در مقاله ای به قلم " یاسر الزعاعتره " وبا عنوان " ادامه راهپیمایی بازگشت و دستاوردهایش" به راهپیمایی مردم در نوار غزه پرداخته و می نویسد:" برای هفته دوم تظاهرات مردم در نوار غزه ادامه یافت که همراه با این تظاهرا ت ،خشم ونفرت مردم از اسراییل و حتی تهدیدات شان علیه این رژیم همچنان تداوم دارد .آنچه که در این زمینه قابل ذکر است آن است که این تظاهرات موفقیت های زیادی را حتی اگر برخی آن را نمادین ببینند به دست آورده است. مساله ای هم که باعث اهمیت بیشتر این تظاهرات گردیده همزمانی آن با آرزوی برخی ازکشورها و قدرتهای بزرگ در برافروختن آتش جنگ و درگیری در منطقه و وجود ترامپ و همکارهای صهیونیستی اش در کاخ سفیدوهمچنین عقب نشینی بی سابقه کشورهای عربی در قبال اسراییل می باشد. مساله بازگشت فلسطینی ها و حق این بازگشت به عنوان یک طرح سیاسی منطقه ای و بین المللی بیش از همه اسراییل رادر سطح بین المللی به زحمت انداخته است.در این راستا،فلسطینی ها توانسته اند مساله حصار و تحریم غزه و بحران انسانی ناشی از آن را به یکی از مسایل مهم جهانی تبدیل نمایند".

کد خبر: 919831

وب گردی

وب گردی