خرید سلاح ولیعهد عربستان از فرانسه

ولیعهد عربستان قصد دارد چند روز آینده به فرانسه سفر کند و قطعا قراردادهایی برای خرید سلاح های بیشتر از این کشور با مقامات فرانسه منعقد خواهد کرد.

به گزارش ایسکانیوز، ولیعهد عربستان قصد دارد در تاریخ 20 فروردین به فرانسه سفر کند. این در حالی است که فرانسه یکی از تأمین‌کنندگان اصلی سلاح عربستان و نیروهای ائتلاف در جنگ یمن به شمار می‌رود.

جنگ یمن قطعا یکی از محورهای اصلی در گفتگوهای بن سلمان با مکرون خواهد بود زیرا در حالی که منتقدان عربستان سعودی در جامعه جهانی این کشور را به «جنایت جنگی» در یمن متهم می‌کنند، فرانسه نیز از سوی منتقدان این کشور به دست داشتن در این «جنایت» از طریق تأمین سلاح متهم شده است. در واقع فرانسه با فروش سلاح به عربستان و سایر متحدان عرب این کشور، به عنوان آتش‌بیار معرکه یمن معرفی می‌شود.

10 سازمان حقوق بشری بین‌المللی از جمله عفو بین‌الملل، پزشکان بدون مرز و اتحادیه جهانی حقوق بشر از فرانسه خواسته‌اند تا مجوز فروش تمام سلاح‌هایی را که به منظور استفاده در جنگ یمن خریده می‌شوند، لغو کند تا آن ها بتوانند کریدورهای انسانی را برای کمک‌رسانی به جنگ زدگان ایجاد کنند.

عربستان سعودی و امارات متحده عربی بزرگ‌ترین مشتریان سلاح‌های فرانسوی در جهان هستند. خرید آن ها به جز سلاح شامل خدمات و فناوری‌های نظامی، تصاویر ماهواره‌ای، اطلاعات فنی و آموزش‌های تاکتیکی است. شرکت‌های "داسو" و "نکستر" عموما بیش از شرکت‌های دیگر فرانسوی در این زمینه‌ها با این دو کشور عربی همکاری دارند.

در جریان دیدار بن سلمان از فرانسه، یک قرارداد عمده در زمینه خرید قایق های گشتی ساخت بندر شربورگ فرانسه امضا خواهد شد. روزنامه محلی "لو تلگرام" ، چاپ منطقه بروتانی فرانسه با ذکر این خبر می‌نویسد: شرکت نکستر هم قراردادی برای فروش توپ‌های کایسر با طرف‌های سعودی امضا خواهد کرد. ظاهرا این خبر در ابتدا قرار بود سری باشد تا سازمان‌های حقوق بشری به آن اعتراض نکنند، اما کلیت آن فاش شد.

کد خبر: 919906

وب گردی

وب گردی