اجرای بخشنامه وزارت علوم، باعث توقف در پیشرفت علمی کشور خواهد شد / به جای محدودیت در دوره دکتری، زیرساخت ها را گسترش دهید

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه ی مجلس شورای اسلامی و رئیس پیشین دانشگاه فرهنگیان گفت: روندی که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پیش گرفته است محدود کردن گشایش ها و جهش های علمی در کشور است.

جهانبخش محبی نیا نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی و رئیس پیشین دانشگاه فرهنگیان در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در خصوص بخشنامه ی معاونت آموزش وزارت علوم مبنی بر ممنوعیت تأسیس رشته محل جدید در مقطع دکتری، گفت: روندی که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پیش گرفته محدود کردن گشایش ها و جهش های علمی، در کشور است.

نماینده مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی افزود: وزارت علوم به جای اینکه زیرساخت ها و مقدمات رشته های جدید و مورد نیاز کشور به ویژه در حوزه ی علوم جدید را فراهم کند؛ رجز می خواند و باب و بوستان توسعه ی علمی کشور را به بدترین شکل سمپاشی می کند.

رئیس پیشین دانشگاه فرهنگیان خاطر نشان کرد: دانشگاه ها، مجلس و خود رئیس جمهور نباید از چنین ایده ها و دستورالعمل هایی تبعیت کنند چرا که باید به جای ایجاد محدودیت در حوزه ی تحصیلات عالی، زیر ساخت ها، آزمایشگاه ها، اعضای هیأت علمی، کلاس های درس و سرفصل های جدید را متناسب با پیشرفت کشور راه اندازی کنیم نه اینکه مدام محدودیت ایجاد کنیم و نا امیدی را به جامعه القا کنیم.

محبی نیا در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: جامعه نیاز به پیشرفت دارد و محدودیت های این چنینی باعث توقف در پیشرفت علمی کشور خواهد شد چون علم و فناوری در حال توسعه و گسترش است و پدید آمدن رشته های جدید در علوم مختلف امری بدیهی است حال با این مصوبه ی وزارت علوم دانشگاه ها نمی توانند در رشته محل های جدید در مقطع دکتری تخصصی دانشجو جذب نمایند که این موضوع با تأکیدات رهبری مبنی بر اینکه نگذارید پیشرفت علمی کشور متوقف شود، در تضاد است.

او با بیان اینکه انحصار تعریف دوره ی جدید و رشته محل های جدید در مقطع دکتری به دانشگاه های درجه 1 و 2 دولتی، نمونه ی آشکار تبعیض در نظام آموزشی کشور است افزود: باید اذعان کرد این مصوبه در تعارض صریح با سیاست‌های کلی آموزش عالی و علم و فناوری ابلاغی مقام معظم رهبری و نقشه جامع علمی کشور مبنی‌بر گسترش تحصیلات تکمیلی است.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه ی مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: در کشور ما با تکیه بر سرمایه گذاری بخش خصوصی، دانشگاه های غیردولتی ای وجود دارد که حداقل از دانشگاه های سطح 2 دولتی موفق تر عمل کرده اند و منطقی نیست که رشد و توسعه ی مقطع دکتری را تنها به برخی دانشگاه های دولتی محدود کنیم که با توجه به افزایش میل تحصیل و اشتیاق جوانان برای فتح قله های علمی کشور، چنین محدودیت هایی، جلوی پیشرفت کشور را در همه ی عرصه ها به خصوص علوم نوین خواهد گرفت.

محبی نیا در پایان ابراز امیدواری کرد: با عنایت به اشکالات متعددی که صاحب نظران به این مصوبه داشته و با اتکا بر فرموده ی رهبری مبنی بر اینکه نباید پیشرفت علمی کشور متوقف شود از وزارت علوم می خواهیم جلوی اجرای این بخشنامه را گرفته تا دانشگاه ها بتوانند در زمینه ی پرورش متخصص و محقق در حوزه ی تحصیلات تکمیلی با یکدیگر رقابت کنند.

خبرنگار: حمید انصاری

کد خبر: 919929

وب گردی

وب گردی