نمی توان دانشگاه ها را محدود کرد که تحصیلات تکمیلی را تعطیل کنند/ به جای محدودیت باید تب مدرک گرایی را در کشور مدیریت کرد

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: نمی توان دانشگاه ها را محدود کرد که با اجبار تحصیلات تکمیلی را تعطیل کنند چون وقتی دانشجویان علاقمند هستند و پس از فراخوان ها کنکور دکتری تعداد زیادی ثبت نام می کنند یعنی ظرفیت برای پذیرش دوره ی دکتری وجود دارد اما باید بررسی کرد که دانشجویان با چه هدفی وارد دوره ی دکتری می شوند.

فرهاد فلاحتی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ گفت: اینکه تحصیلات تکمیلی باید ساماندهی شود و به سمت برنامه ریزی های کلان کشوری هدایت شود را ما نیز قبول داریم و لجام گسیختگی در دوره های دکتری و تحصیلات تکمیلی و اعطای مدرک بدون حساب کار منطقی ای نیست و تاکنون نیز کشور از این نظر آسیب های جدی ای متحمل شده است.

نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی افزود: باید بین افراد محقق و پژوهشگر با افرادی که صرفا به دنبال دانش افزایی هستند تفکیک قائل شویم؛ وزارت علوم و کل نظام آموزشی ما این تفکیک را مدنظر قرار نمی دهد و بنا را بر این گذاشته ایم که اگر کسی phd می گیرد با اتکا بر اینکه یک پایان نامه و رساله ای می نویسد، یعنی یک محقق به آموزش عالی کشور افزوده شده است در حالی که از اکثر رساله ها و پایان نامه ها هیچ استفاده ای نمی شود.

او با بیان اینکه پژوهش در کشور ما صرفا به خاطر نمره انجام می شود ادامه داد: خیلی از دانشگاه ها این ظرفیت را دارند که دانشجوی دکترا پذیرش کنند و آموزش دهند که لازم است وزارت علوم 2 نوع تعریف را از تحصیلات تکمیلی ارائه دهد و برای هر دو نوع برنامه داشته باشد یکی افرادی که برای پژوهش و تحقیق وارد تحصیلات تکمیلی می شوند و دوم افرادی که قصد دارند دانش خود را در این حوزه اضافه کنند.

فلاحتی خاطر نشان کرد: کسی که قصد دانش افزایی داشته باشد، وقتی به دوره ی دکتری می رسد حجم عظیمی از کتاب ها را در فضای مطالعاتی، به ذهن خود اضافه می کند و به تحلیلی می رسد که قطعا در شغل و حرفه ی فرد موثر خواهد بود.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس ادامه داد: اگر دوره ی دکتری با اتکا بر تربیت پژوهشگر با تربیت افرادی که تنها به دنبال دانش افزایی هستند تفکیک شود، خیلی از دانشگاه ها می توانند متولی امر باشند و برای تحصیلات دوره ی دکتری برنامه ریزی کنند.

نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی گفت: واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور، توانایی این را دارند که برای دانش افزایی دانشجویانی که می خواهند دوره ی دکتری را طی کنند؛ زمینه و فضا را فراهم کنند چون دانشگاه آزاد از لحاظ استاد، کتابخانه و آزمایشگاه بسیار غنی است هم چنین ظرفیت پذیرش دانشجو در دوره ی دکتری در این دانشگاه وجود دارد.

او تصریح کرد: تعداد واحدهای دانشگاهی که به دنبال تربیت پژوهشگر و محقق هستند کم هستند چرا که نیازمند شرایط و امکانات خاص آموزشی هستند که این ها را وزارت علوم می تواند به چند دانشگاه محدود کند البته این موضوع نیازمند تحقیق و پژوهش های کافی است که به عنوان یک نظریه در خیلی از کشورها اجرا می شود.

فلاحتی خاطر نشان کرد: نمی توان دانشگاه ها را محدود کرد که با اجبار تحصیلات تکمیلی را تعطیل کنند چون وقتی دانشجویان علاقمند هستند و پس از فراخوان ها کنکور دکتری تعداد زیادی ثبت نام می کنند یعنی ظرفیت برای پذیرش دوره ی دکتری وجود دارد اما باید بررسی کرد که دانشجویان با چه هدفی وارد دوره ی دکتری می شوند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: تب و تاب دانش و مدرک را باید در کشور مدیریت کرد نه اینکه با بخشنامه آن را محدود کنیم و جلوی آن را بگیریم که وزارت علوم باید مدیریت جدی در خصوص دوره دکتری داشته باشدو دانشگاه آزاد هم می تواند در این حوزه کارآمد و موثر باشد و امیدواریم بخشنامه های ابلاغی وزارت علوم دوره ی دکتری را مدیریت و ساماندهی کند.

خبرنگار: حمید انصاری

کد خبر: 919961

وب گردی

وب گردی