اهداف پنجمین جشنواره آموزش دانشگاه تهران تشریح شد

معاون آموزشی دانشگاه تهران گفت: تبیین نقش جایگاه آموزش در دانشگاه همواره مهم و مورد توجه بوده است و در این راستا جشنواره آموزش بر اساس آیین‌نامه و دستورالعمل مربوط در سال‌های اخیر به‌طور مرتب در اردیبهشت ماه برگزار می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز؛ به نقل از روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر سید حسین حسینی، معاون آموزشی دانشگاه تهران، موضوع ارتقا کیفیت آموزش از طریق پاسداشت نقش و منزلت استادانی که در این حوزه نقش فعال‌تر دارند را از اهداف مهم جشنواره آموزش برشمرد.

وی افزود: «ارتقاء کیفیت خدمات آموزشی، تشویق مدیران و کارکنان حوزه آموزش، ایجاد انگیزه برای رقابت میان اعضای هیات‌علمی و ترویج فرهنگ شاگردپروری از دیگر اهداف این جشنواره است».

دکتر حسینی با بیان اینکه اعضای هیأت علمی واحدها که سوابق درخشانی در حوزه آموزش دارند بخشی از برگزیدگان هستند، خاطرنشان کرد: «در جشنواره امسال از هر کمیسیون دانشگاه یک عضو هیأت علمی پیشکسوت به‌عنوان سرآمد حوزه آموزش معرفی خواهد شد. هم‌چنین از مدیران و کارکنانی که در حوزه آموزش فعال هستند، تقدیر به عمل خواهد آمد».

معاون آموزشی دانشگاه تهران ضمن تشریح روند و نحوه انتخاب برگزیدگان جشنواره تصریح کرد: «براساس سوابق موضوع در گروه و شورای آموزشی دانشکده‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد و براساس ظرفیت هر دانشکده یا پردیس و به ازاء هر پنجاه نفر عضو هیأت علمی، هر واحدی می‌تواند یک و یا دو نماینده معرفی کند و نتیجه نهایی از سوی کمیته منتخب جشنواره بررسی و در نهایت به ازاء هر پنجاه نفر عضو هیأت علمی هر واحد یک نفر به‌عنوان برگزیده جشنواره آموزش انتخاب و معرفی خواهد شد».

وی با عنوان اینکه کیفیت تدریس یکی از شاخص‌های مهم گزینش منتخبین جشنواره آموزش است، افزود: «کیفیت تدریس بر اساس آیین‌نامه ارتقا اعضایهیأت علمی در هر سال مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و کسانی که بالاترین رتبه را در ارزیابی کیفیت در هر سال و طی سنوات متوالی اخذ کنند و جز سرآمدان این ارزیابی باشند، یکی از شاخص‌های مهم گزینش جشنواره آموزش را کسب می‌کنند».

دکتر حسینی مشارکت در تدریس درس‌های عملی و آزمایشگاهی، راهنمایی پروژه‌های کارشناسی، تألیف و ترجمه کتاب درسی و کتاب‌های کمک درسی تخصصی و دانشگاهی توسط ناشران معتبر، همکاری در تدوین برنامه‌های آموزشی، بازنگری دروس، راه‌اندازی رشته‌های جدید و بین رشته‌ای، ارائه شیوه‌های نوین آموزشی و بهره‌برداری از فناوری‌های جدید آموزشی، همکاری در برگزاری فعالیت‌های آموزشی، تهیه طرح درس و برنامه‌ریزی منظم برای ارائه آنها، مشاوره و راهنمایی دانشجویان، حضور تمام وقت و رعایت شئونات آموزشی، رعایت تقویم مصوب آموزشی، اعلام به‌موقع نمرات، برخورداری از حسن شهرت، سلوک معلمی و رعایت اخلاق حرفه‌ای را از دیگر شاخص‌های برگزیدگان جشنواره آموزش برشمرد.

به گفته معاون آموزشی بر اساس آیین‌نامه مربوط و شیوه‌نامه‌ای که به واحدها اعلام شده است، این شاخص‌ها مورد امتیازدهی قرار می‌گیرد و کسانی که بالاترین امتیاز را در واحد خود اخذ کنند، می‌توانند به‌عنوان برگزیده این جشنواره معرفی شوند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه آموزش از اهم اقتضائات جامعه کنونی است، گفت: «آنچه در برگزاری چنین جشنواره‌ای به‌عنوان دستاورد مطرح می‌شود، فرهنگ‌سازی و توجه هر چه بیشتر به مقوله آموزش است و تمام تلاش ما در این جهت است تا مأموریت و مسئولیت مهم دانشگاه و دانشگاهیان که آموزش به معنای عام است، بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گیرد».

دکتر حسینی افزود: «بنابراین باید تلاش کنیم تا نقش حضور دانشگاهیان در حوزه آموزش پر رنگ‌تر شود. به طور مثال حضور بخشی از استادان با سابقه و پیشکسوت ما در کلاس‌های کارشناسی کمتر شده است در حالی که آموزش در مقطع کارشناسی توجه ویژه‌ای را می‌طلبد. در آیین‌نامه اخیر ترفیع اعضایهیأت‌علمی، برای استادان و دانشیارانی که در تدریس مقطع کارشناسی مشارکت می‌کنند امتیاز بیشتری در نظر گرفته شده است. همه این نکات این پیام را می‌دهد که در درجه اول ما باید توجه خود را به سمت آموزش باکیفیت معطوف کنیم و قطعاً دانشگاهی که آموزش با کیفیت داشته باشد، سایر فعالیت‌های آن هم در این راستا حرکت خواهد کرد».

پنجمین جشنواره آموزش دانشگاه تهران هفدهم اردیبهشت ۱۳۹۷و در ایام مصادف با سالگرد شهادت استاد شهید مطهری ساعت ۱۰ در تالار فردوسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی برگزار می‌شود.

202

کد خبر: 920070

وب گردی

وب گردی