کاهش ۳۸ درصدی ورودی آب به سدهای کشور/ سال جاری بدترین وضعیت بارش در 50 سال گذشته است

رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس، گفت: کاهش میزان بارندگی، کاهش ورودی سدها و اثرات سوء آنها از جمله مباحث مطرح شده در نشست امروز فراکسیون بود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ حمیدرضا حاجی‌بابایی، در خصوص نشست مشترک امروز (یکشنبه 19 فروردین) فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی با حضور وزیر نیرو، اظهار داشت: نمایندگان مردم در این جلسه در خصوص اینکه وضعیت آب در کشور بحرانی است و باید برنامه ریزی دقیق انجام داد تاکید کردند و خواستار برنامه‌ای در این خصوص شدند.
رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه نمایندگان خواستار طراحی نحوه استفاده کشاورزان از آب بر اساس مبانی علمی و همچنین طراحی بازار آب بودند، گفت: همچنین نمایندگان اعلام کردند که مجلس آمادگی کمک لازم را در این خصوص دارد و باید برای موضوع آب از صندوق توسعه ملی استفاده کرد.

سال جاری بدترین وضعیت بارش در 50 سال گذشته است
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی، اضافه کرد: اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی تاکید کردند که موضوع نفوذ و ارائه گزارش‌های نادرست در موضوع آب و محیط زیست را باید جدی گرفت.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، افزود: در این نشست محمد حاج رسولی‌ها مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران مطرح کرد که پیش‌بینی می‌شود سال جاری بدترین وضعیت بارش در 50 سال گذشته باشد و استان‌های سیستان و بلوچستان 75، اصفهان 71، هرمزگان 81 درصد کاهش بارندگی داشته‌اند و به صورت میانگین ورودی آب سدها 38 درصد کاهش داشته و در سد اکباتان 46 درصد کاهش ورودی داریم.

در سال 96 حدود 290 شهر دارای تنش آب بودند
رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی، گفت: در این نشست همچنین حمیدرضا جانباز مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور اعلام کرد: در سال 96 حدود 290 شهر دارای تنش آب شدند که در سال جاری تعداد آنها افزایش پیدا می‌کند که در مجلس شورای اسلامی 370 میلیارد تومان به بخش آب و فاضلاب اضافه شد و در زمینه آب روستایی مساعدت خوبی صورت گرفت که حدود 700 میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی اضافه شد.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزیر نیرو در این جلسه مسئله آب را مسئله عمده کشور دانست و مطرح کرد که مهمتر از اینکه چه کاری را باید انجام دهیم این است که چه کارهایی را نباید انجام دهیم، تصریح کرد: وزیر اعتقاد دارد که مسئله واحد آب را نباید تقسیم کنیم و هرکسی باید خود را مسئول بداند، ما جامعه بد مصرف هستیم که باید برنامه‌های مشترکی را تعریف کنیم.

هر ده سال 4 دهم درجه سانتی گراد دمای هوا افزایش پیدا می‌کند
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی، گفت: وزیر در این جلسه اعلام کرد که بررسی‌ها در 50 سال گذشته نشان می‌دهد که هر ده سال 4 دهم درجه سانتی گراد دمای هوا افزایش پیدا می‌کند و در کشور هر سال یک میلیمتر کاهش بارندگی داریم.
رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی، در پایان با تاکید بر اینکه اردکانیان مطرح کرد که متوسط بارش در حال حاضر از 270 میلیمتر به 230 میلیمیتر کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: وزیر نیرو در پایان این نشست مشترک مباحث مطرح شده در خصوص خرید آب آشامیدنی از خارج کشور را رد کرد و وضعیت کنونی کشور را در 70 سال گذشته بی‌سابقه دانست.

402

کد خبر: 920206

وب گردی

وب گردی