باید بگذاریم وزارت علوم کارش را بدرستی انجام دهد

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پاسخ به انتقادات کارشناسان نسبت به مصوبه اخیر شورای گسترش آموزش عالی در خصوص ممنوعیت ایجاد رشته محل های جدید در مقطع دکتری تخصصی برای تمام زیر نظام های آموزش عالی، اعم از دولتی و غیر دولتی گفت: باید بگذاریم وزارت علوم کارش را بدرستی انجام دهد.

میرحمایت میرزاده در گفتگو با خبرنگار سرویس دانشگاه ایسکانیوز درباره ممنوعیت ایجاد رشته محل های جدید دکتری تخصصی بر مبنای مصوبه اخیر شورای گسترش آموزش عالی گفت: در جامعه آموزش عالی در تمام محافلی که صحبت می‌کنیم، همه به ما انتقاد می‌کنند که وضعیت جامعه دانشگاهی در بخش دکتری بسیار بی‌رویه رشد کرده است. درحال حاضر، نزدیک به ۱۰۰ هزار دانشجوی دکتری داریم که بسیار بیش از نیاز بازار است.

وی افزود: وزارت علوم برنامه هایی بنام برنامه 5 ساله در دست دارد و ارزیابی مان از وزارت علوم براساس آن برنامه ای است که در دست دارند و آن برنامه 5 ساله هم که در سال 96 بود از آنها خواسته بود که آمایش سرزمینی را انجام دهند و اگر این بخشنامه مطابق با این برنامه باشد آمایش سرزمینی جزو وظایف وزارتخانه است که باید انجام دهد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متولی آموزش عالی کشور در تمام سطوح وزارت علوم است و در کمیسیون آموزش تا به امروز چیزی که نگران کننده باشد مبنی بر این موضوع منعکس نشده است و باید بگذاریم وزارت علوم کارش را بدرستی انجام دهد و وزارت علوم در زمانی که به این نتیجه برسد یک رشته اشباع شده باید آمایش سرزمینی انجام دهد و در بعضی از رشته ها بیش از حد و بی رویه دانشجو در مقطع دکتری پذیرفته شده است که معضل اشتغال و به کار گیری آنها باعث می شود یک تعادل را در این زمینه بوجود بیاورند.

میرحمایت میرزاده در پایان خاطرنشان کرد: به طور طبیعی افرادی که مدرک دکتری دریافت می‌کنند، اکثریت آنها هدف‌گذاری شغلی شان دانشگاه ها است و دانشگاه‌های ما ظرفیت پذیرش این همه دانشجوی دکتری را ندارند و ایجاد رشته های دکتری تخصصی باید در دانشگاه های درجه یک و مادر باشد که امکانات لازم و کامل را داشته باشند، نمی توانیم در هر شهرستانی این رشته ها را بوجود بیاوریم و در حال حاضر هم فارغ التحصیل ما بیش از نیاز جامعه است و بسیارند فارغ التحصیلانی که در جاهای مختلف یک مدرک در دست دارند و به دنبال شغل هستند که این برای کشور یک معضل است بنابراین بنظر می رسد که تصمیمی این چنینی را اگر وزارت علوم گرفته باید درراستای برنامه و اهدافی باشد که برای خود تعریف کرده است و باید اجازه دهند وزارتخانه کار تخصصی اش را انجام دهد.

به گزارش ایسکانیوز، براساس مصوبه اخیر شورای گسترش آموزش عالی ایجاد رشته محل های جدید در مقطع دکتری تخصصی برای تمام زیر نظام های آموزش عالی، اعم از دولتی و غیر دولتی برای سال ۹۸-۹۷ممنوع شد. صرفا دانشگاه های سطح یک و دو می‌توانند با حفظ تعداد رشته محل های دایر و ظرفیت پذیرش دانشجو در سال های ۹۷-۹۶ نسبت به جا به جایی رشته ها و جایگزینی رشته های جدید با رشته های قدیمی با رعایت ضوابط و مقررات اقدام کنند.

خبرنگار: ندا فراهانی

کد خبر: 920218

وب گردی

وب گردی