جایگزینی روبل و ریال  به جای دلار در تبادلات ارزی ایران و روسیه آسیب پذیری کشور را کمتر خواهد کرد

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل تاکید کرد : هر چه روابط اقتصادی و پولی ایران و روسیه بر اساس روبل و ریال باشد و نیاز ما به دلار کمتر باشد آسیب پذیری کشور کمتر خواهد بود‌.

به گزارش ایسکانیوز دکتر علی اکبر ولایتی در حاشیه دیدار با هیات والدای روسیه در جمع خبرنگاران حاضر شد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار سیاسی ایسکانیوز درباره تبادل ارزی میان ایران و روسیه با توجه به افزایش قیمت نرخ دلار اظهار داشت:این موضوعی است که توسط اقتصادانان و متخصصان پولی و بانکی باید بررسی شود زیرا که موضوعی فنی و پیچیده است.

وی افزود: با یک ارزیابی کلی می توان این مسئله را تببین کرد که یکی از راه های نجات کشور ها تقویت پول ملی است لذا ما با هیات روسی صحبت کردیم و آن ها بر این باور بودند که هر چه روابط اقتصادی و پولی ایران و روسیه بر اساس روبل و ریال باشد و نیاز ما به دلار کمتر باشد آسیب پذیری کشور کمتر خواهد بود‌.

ولایتی ادامه داد: بخش قابل توجه به تبادلات پولی میان کشورهای عضو بریکس بر اساس پول ملی است به همین خاطر از طریق اعتبارات و ارتباطات میان آن ها تصویه حساب های اقتصادی صورت می گیرد.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل تصریح کرد: در عین حال رابطه ایران و روسیه روز به روز شکوفا تر می شود و این رابطه بر اساس احترام مقابل و همکاری نزدیک و صمیمانه است و می توانم بگویم که در دوره کنونی بی سابقه است و ایران نیز به عنوان کشوری مقتدر و روسیه نیز به عنوان کشوری مستقل و دارای اقتدار باهم همکاری می کنند بدون آن که اجازه دخالت در امور داخلی یک دیگر را بدهند و اگر حضوری در صحنه های منطقه ای داریم بر اساس همکاری های مشترک خواهد بود.

وی با اشاره به مسئله سوریه خاطر نشان کرد: سوریه برای ایران تجربه بسیار خوبی بود و همکاری ایران و روسیه در موضوع سوریه می تواند تسریع یابد و به قفقاز و کل آسیا برسد.

ولایتی در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال خروج آمریکا از برجام گفت: جمهوری اسلامی ایران پایبند به برجام است و تا به حال هم به آن عمل کرده است؛ اما اگر آمریکا بخواهد برجام را ترک کند، دست های ایران برای این که هر تصمیمیباز است و همه گزینهها روی میز است بنابراین این گونه نیست که به یک راه حل فکر کنیم و خود را در بن بست قرار دهیم.

وی در پایان تاکید کرد: در عملکرد صحنه بین المللی کمتر کشوری پیدا می شود که در استقلال و اتکا به نفس مانند ایران عمل کرده باشد و در آینده نیز همین طور خواهد بود؛ با توجه به استقلال و اقتداری که جمهوری اسلامی ایران در صحنه های بین المللی دارد ما هر گزینه ای که به مصلحت ملی باشد را انتخاب خواهیم کرد.

302

کد خبر: 920293

وب گردی

وب گردی