رمز موفقیت شهر‌های نوآور در جذب مغز‌های خلاق

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با اشاره به اهمیت تحقیق و توسعه (R&D) در شهر‌ها گفت: شهر‌های ما باید به عرصه‌ای برای انتقال تجارب و تحقیقات علمی به نتایج عملی تبدیل شوند تنها در این صورت است که می‌توانند به شهر مولد و کارآفرین دست یافت.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ سید محسن طباطبایی مزدآبادی با بیان اینکه با قاطعیت می‌توان نوآوری و ایده‌های خلاق را کلید‌های اقتصاد امروز جوامع و شهر‌ها دانست اظهار داشت:، اما نکته اینجاست که اقتصاد دانش بصورت یکدست و متوازن در شهر‌ها و جوامع مختلف توزیع و پخش نمی‌شود.


وی ادامه داد: اقتصاد دانش بنا به ماهیت خود بصورت متمرکز و خوشه‌ای است بخاطر همین موضوع جغرافیای نوآوری در جهان به سمت توازن و برابری پیش نمی‌رود و شهر‌های نوآور بیش از پیش افراد خلاق را به سمت خود می‌کشند و چرخه نوآوری خود را تکمیل می‌کنند.


دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با بیان اینکه آنچه زیربنای اقتصاد دانش بنیان و نوآوری است بدون شک سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه است خاطرنشان کرد: شهر‌ها و مناطق اقتصادی موفق آن‌هایی هستند که به مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی متصل و متکی هستند.


طباطبایی متذکر شد: بدون تحقیق و توسعه در دانشگاه استنفورد، بدون معجزه فناوری در موسسه فناوری ماساچوست و بدون کمبریج و مراکز تحقیق و توسعه پیتزبورگ و کارنگی ملون، بدون شک دره سیکلون بعنوان پایتخت فناوری و انفورماتیک جهان وجود نداشت.


وی با تاکید بر اینکه این یک قاعده است و در حقیقت تصور یک شهر تکنولوژیک بدون رابطه تنگاتنگ آن با مراکز علمی و تحقیقاتی با سرمایه گذاری بالا در تحقیق و توسعه غیر ممکن است توضیح داد: با توجه به اهمیت تحقیق و توسعه در رشد اقتصادی گزارش‌ها نشان می‌دهد که سرمایه گذاری جهانی در تحقیق و توسعه (R&D) با رشد ۳.۵ درصدی در سال ۲۰۱۶ به حدود ۲ تریلیون دلار رسیده است.


به گفته وی، ایالات متحده در سال ۲۰۱۷ بالاترین سرمایه گذاری را به میزان ۲.۸۳ درصد از کل GDP کشور در تحقیق و توسعه داشته است که متعاقب آن کشور‌های چین، ژاپن، آلمان و کره جنوبی قرار دارند که کره جنوبی حدود ۴.۳ درصد تولید ناخالص داخلی اش را به سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه اختصاص داده و در این زمینه یک استثنا و پیشرو محسوب می‌شود.


طباطبایی افزود: این در حالیست که در سال ۲۰۱۷ جمهوری اسلامی ایران تنها ۷۵/۰ درصد GDP را به این امر اختصاص داده است و بنابراین ارتقا سهم تحقیق و توسعه در بودجه‌های ملی یک ضرورت اجتناب ناپذیر برای توسعه کشور است.


این استاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه از طرف دیگر نوآوری‌ها امروزه ماهیتی سیال و جهانی پیدا کرده‌اند تصریح کرد: آن‌ها در چارچوب مرز‌های جغرافیایی محصور نمی‌مانند و راه خود را به شرکت‌ها و شهر‌ها در اقصی نقاط جهان پیدا می‌کنند.


دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با تاکید بر اینکه نوآوری و تحقیق و توسعه میل به خوشه‌ای شدن و تجمع دارد و این تجمع در محیط‌های مساعد صورت می‌گیرد اظهار داشت: سیسکو امکانات تحقیق و توسعه اش را به بنگلور در هندوستان می‌برد، تویوتا در تایلند مقر تحقیق و توسعه دارد و نوکیا در کشور‌های مانند هند برزیل و چین سرمایه گذاری می‌کند.


به گفته طباطبایی این داستان ادامه دارد و کشورهایی، چون سنگاپور و هنگ کنگ بعوان خوشه‌های نوظهور فناوری پدیدار می‌شوند. چین و هند امروزه به محیط‌های جذاب برای شرکت‌های تحقیق و توسعه تبدیل شده‌اند این کشور‌ها بخاطر وفور نیروی کار متخصص و ماهر هزینه تحقیق و توسعه را به طور چشمگیری پایین می‌آورند.


وی تاکید کرد: به نظر می‌رسد آنچه که شهر‌های ما بخصوص کلانشهر‌ها بایستی به عنوان نقشه راه پیش پای خود قرار دهند حرکت به سمت سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه و برقراری ارتباط بین مراکز علمی و صنعتی است.


دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران خاطر نشان کرد: شهر‌های ما باید به عرصه‌ای برای انتقال تجارب و تحقیقات علمی به نتایج عملی تبدیل شوند تنها در این صورت است که می‌توانند به شهر مولد و کارآفرین دست یافت.

202

کد خبر: 920327

وب گردی

وب گردی