برای ورود به بازار منطقه‌ای باید از علم رباتیک استفاده کنیم

رئیس کمیته ملی ربوکاپ ایران گفت: اگر می‌خواهیم وارد بازار منطقه‌ای شویم باید از علم رباتیک استفاده کنیم تا با سایر کشور‌ها رقابت کنیم.

به گزارش ایسکانیوز، برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری ۱۹ فروردین با حضور دکتر مرتضی موسی خانی رئیس کمیته ملی ربوکاپ ایران، میثم تیموری عضو تیم ربات‌های انسان‌نما و باقری عضو تیم ربات‌های امدادگر به موضوع چالش‌ها و فرصت‌های توسعه فناوری ربات در کشور پرداخت.

در ابتدا موسی خانی درباره ویژگی مسابقات ربوکاپ امسال اظهار کرد: این مسابقات با حضور بیش از ۳۸ تیم از یازده کشور و جمهوری اسلامی ایران برگزار شد و در آن تیم‌های مطرح داخلی و خارجی حضور داشتند و باید بگوییم مسابقات ایران در منطقه برتر است.

رئیس کمیته ملی ربوکاپ ایران ادامه داد: در سطح جهانی هم فقط چند مسابقه آزاد ربوکاپ برگزار می‌شود که مسابقات جمهوری اسلامی ایران جز برترین‌ها است و در مسابقات امسال تیم‌های کشورمان خوش درخشیدند؛ البته این موضوع همیشه بوده و تیم‌های ایرانی در مسابقات جهانی جز ۳ تیم برتر بودند.

وی با بیان این که درحاشیه مسابقات امسال ربات آتش‌نشان رونمایی شد، افزود: پس از حادثه کشتی سانچی ما لیگ‌های کاربردی را در کشور ایجاد کردیم تا توجه دانش‌آموزان را به این سمت متمرکز کنیم که ربات‌های کاربردی بسازند؛ در حادثه سانچی نیرو‌ها به خاطر حرارت زیاد نتوانستند به کشتی نزدیک شوند، اما این ربات قابلیت تحمل حرارت ۱ هزار و ۱۰۰ درجه را دارد.

موسی خانی درباره این که چند درصد ربات‌های ساخت داخل وارد چرخه صنعت می‌شوند، گفت: آنچه در مسابقات ربوکاپ رخ می‌دهد ارتقای دانش هوش مصنوعی است و این اتفاق هم افتاده؛ هر نوع رباتی برای کشور نیاز باشد ما دانش ساخت آن را داریم.

رئیس کمیته ملی ربوکاپ تصریح کرد: در میزان استفاده از ربات در صنعت ما با جهان فاصله ۶۰ تا ۷۰ درصدی داریم؛ صنعت ناگزیر است که به سمت استفاده از ربات‌ها حرکت کند.

وی با بیان این که مقام معظم رهبری امسال را سال حمایت از کالای ایرانی نامیدند؛ ادامه داد: مردم زمانی به کالای ایرانی رجوع می‌کنند که کیفیت داشته باشد و این اتفاق در دوره ۴ انقلاب صنعتی افتاده و اگر صنعت ما می‌خواهد در این زمان موفق باشد باید به این سمت حرکت کنند.

موسی خانی افزود: ما اگر می‌خواهیم وارد بازار منطقه‌ای شویم باید از علم رباتیک استفاده کنیم تا با سایر کشور‌ها رقابت کنیم البته درخواست بسیار کم است؛ ما از ده سال قبل به خودروساز‌ها اعلام کردیم که توان ساخت پیشرفته‌ترین امکانات مکاترونیک خودرویی را داریم و مدیرعامل هم دستور می‌دهد اما متاسفانه در سطوح پایین‌تر اجرا نمی‌شود.

رئیس کمیته ملی ربوکاپ تصریح کرد: ما خودرویی الکتریکی و ۱۰۰ دستگاه هم ساختیم اما جز یک شرکت سایر خودروساز‌های بزرگ کاری نکردند.

در ادامه تیموری درباره ربات انسان‌نما ارائه شده توسط تیم‌شان گفت: امسال در مسابقات ایران، قهرمان و نایب قهرمان دنیا حضور داشتند اما ما توانستیم بیش از دو بار آن‌ها را شکست دهیم.

عضو تیم ربات‌های انسان‌نما ادامه داد: امروز ربات‌های انسان‌نما بسیار پیشرفته شدند و ما روی هوش مصنوعی ربات‌ها کار می‌کنیم تا ربات‌ها مسائل را یاد بگیرند و در حال حاضر در ایران هم برای مسائل مختلف از این ربات‌ها استفاده می‌شود.

در ادامه باقری هم بیان کرد: ربات‌های امدادگر برای کمک به امدادگران ساخته شده و در مسابقات به نوعی وارد می‌شوند که در محیط واقعی هم کاربرد داشته باشند و امروز این ربات‌ها در ایران پیشرفت خوبی داشتند.

موسی خانی رئیس کمیته ملی ربوکاپ ایران در ادامه برنامه با اشاره به اینکه همیشه معضل جدی ارتباط دانشگاه و صنعت وجود دارد به طوری که صنعت اعتمادی به دانشگاه ندارد، گفت: منابع مالی افراد خیر می‌تواند صرف تعالی علم در کشور شود.

وی با بیان اینکه دوره سربازی نخبگان رباتیک می‌تواند در دانشگاه‌ها انجام شود، افزود: مقوله سربازی به شکل پروژه‌های کوچک مبتنی بر کسر خدمت است، این در حالی است که دانشگاه باید کار تحقیقاتی خود را ادامه دهد لذا باید کاری کرد که نخبگان بتوانند در دانشگاه‌ها خدمت سربازی خود را سپری کنند.

رئیس کمیته ملی ربوکاپ ایران با اشاره به اینکه متاسفانه از ربات‌ها در حوزه دفاعی و امنیتی استفاده کمتری می‌شود این در حالی است که ربات‌های ما قابلیت نصب تمام سلاح‌ها را دارند، عنوان کرد: امسال ربات‌های سایز کوچک را برای بحران‌هایی همچون زلزله ساختیم تا به شناسایی افراد در زیر آوار مانده بپردازند متاسفانه در این خصوص قرار داد و سفارشی نداشتیم.

موسی خانی با بیان اینکه حدود ۳۵ درصد از کسانی که در تیم‌های رباتیک فعال بودند از کشور خارج شدند، افزود: ما می‌توانیم در آینده نزدیک بخش اعظمی از درآمد‌های ارزی را در حوزه صادرات داشته باشیم.

رئیس کمیته ملی ربوکاپ ایران با اشاره به توان علمی و تحقیقاتی دانشگاه‌ها افزود: از این ربات‌ها در جنگ افغانستان نیز استفاده شده است لذا عملکرد خوبی را در شناسایی صدا، حرکت و سایر موارد دارند به طوری که کار‌های بسیار خوبی را میتوان با اینگونه ربات‌ها انجام داد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه بازی‌های رایانه‌ای نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است به طوری که جوانان ما توانسته اند روز به روز محصولات بیشتری تولید کنند، گفت: نخبگان باید مورد حمایت قرار بگیرند لذا باید منابع به درستی هدایت شود و در نهایت در اختیار معاونت علمی قرار بگیرد.

رئیس کمیته ملی ربوکاپ ایران با اشاره به اینکه ما منابعی غیر از منابع دانشگاه برای ساخت ربات نداریم گفت: برای اعزام تیممان به مسابقات از اسپانسر استفاده می‌کنیم لذا برای ساخت همه دانشگاه‌ها از منابع مالی خود استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه برای گرفتن پروژه، بودجه تحقیقاتی کم است، گفت: باید این باور به وجود آید که دانشگاه می‌تواند به صنعت کمک کند لذا زمانی که باور و اعتقاد به وجود نیاید مشکل حل نخواهد شد، مهندسان ما در مسابقات دانش مهندسی را پیاده سازی می‌کنند، صنایع باید به مهندسان ایرانی اعتماد داشته باشند.

باقری عضو تیم ربات انسان نما با اشاره به اینکه ما می‌توانیم ربات‌های امدادگر را وارد صنعت کنیم، افزود: خوشبختانه مشکل دانش نداریم و می‌توانیم از ربات‌ها در کشور خود استفاده کنیم.

میثم تیموری عضو دیگر تیم ربات انسان نما با اشاره به اینکه متاسفانه باور نسبت به جوانان کم است، افزود: باید این باور به وجود آید که جوانان می‌توانند کار‌های خوبی انجام دهند، هزینه ساخت یک ربات ۵۰ میلیون تومان است.

201

کد خبر: 920328

وب گردی

وب گردی