استاندار زنجان: صنعت مس به عنوان یک قطب مهم در صنایع دستی کشور است

استاندار زنجان با اشاره به اینکه صنعت مس زنجان امروز به عنوان یک قطب مهم در صنایع دستی کشور قابلیت صادرات دارد، گفت: با وجود مزیت صادراتی مس زنجان، اما متاسفانه این حوزه، بسته بندی مناسبی ندارد.

به گزارش ایسکانیوز، اسداله درویش ‌امیری در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان، با بیان اینکه برای حمایت از کالای ایرانی، باید زمینه توسعه صادرات کالاها به خارج از کشور بیش از پیش فراهم شود، اظهار کرد: کالای تولید داخل باید با بِرند ایرانی و به عنوان شناسنامه ایرانی در تمام نقاط دنیا گسترده شود تا با حضور در بازارهای خارجی، ارزآوری لازم برای کشور میسر گردد.

وی به برخی مزیت های صادراتی استان و ضرورت کاهش مشکلات و موانع آن برای حضور در بازارهای جهانی اشاره کرد و افزود: باید در سالجاری در خصوص توسعه صنایع بسته بندی، تمرکز زیادی صورت گیرد؛ چرا که در این حوزه، ضعف های زیادی وجود دارد که باید برطرف شود.

استاندار زنجان با اشاره به اینکه صنعت مس زنجان امروز به عنوان یک قطب مهم در صنایع دستی کشور، قابلیت صادرات دارد، خاطر نشان کرد: با وجود مزیت صادراتی مس زنجان، اما متاسفانه این حوزه، بسته بندی مناسبی ندارد. البته سایر ظرفیت ها و بخش های صنایع دستی استان نیز این مشکل را دارند که متولیان این امر، باید برای آن برنامه ریزی کنند.

وی با بیان اینکه در حوزه صنایع تبدیلی اقدامات زیادی صورت گرفته است، یادآور شد: هرچند اقدامات زیادی در این راستا صورت گرفته است، اما نیازمند اقدامات و گام های بزرگ تری برای توسعه صنایع تبدیلی در استان هستیم؛ به گونه ای که نباید اجازه فروش محصولات تولیدی داخل استان به صورت فله ای و خام داده شود و در این راستا البته باید آگاهی کشاورزان نیز افزایش یابد.

درویش امیری با اشاره به اینکه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در نخستین فرصت نسبت به برگزاری همایش تولید کنندگان استان و همچنین تولید کنندگان و بازرگانان اقدام کند، اظهار کرد: این موضوع باید به صورت مستمر مورد تاکید قرار گیرد که باید کیفیت تولید کالاهای داخلی را افزایش داد و بر حمایت از تولید داخل اقدام کرد.

مقام عالی اجرایی استان، تولید کالاهای بی کیفیت را شایسته کشور ندانست و گفت: باید در سالجاری تلاش شود تا هیچ واحد تولیدی، تعطیل نشود؛ به گونه ای که باید همچون سال گذشته، موفقیت استان در احیای واحدهای تعطیل، تکرار شود. همچنین باید با حضور سرمایه گذاران جدید، وضعیت و مشکلات واحدهای دارای مشکل، کاهش یافته تا این واحدها دوباره به چرخه تولید بازگردند.

درویش امیری به اقدامات صورت گرفته در حوزه مهارت آموزی و ضرورت توسعه شرکت های دانش بنیان در استان اشاره کرد و یادآور شد: اقدامات موثری در حوزه کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی صورت گرفته است؛ به طوری که راه اندازی پارک علم و فناوری استان در اواخر سال گذشته نیز باید با توسعه شرکت های دانش بنیان در سالجاری همراه باشد.

استاندار زنجان با بیان اینکه در حوزه اشتغال، باید برنامه های کلان دولت در استان با تلاش بیشتری طی سالجاری تداوم یابد، تاکید کرد: اجرای طرح تکاپو، طرح رونق اقتصادی و طرح توسعه اشتغال روستایی باید در سالجاری با جدیت، پیگیری و ادامه یابد.

وی بر ضرورت توسعه گلخانه های کشاورزی در سطح استان تاکید کرد و یادآور شد: با توجه به محدودیت منابع آبی، یکی از سیاست های حوزه کشاورزی استان در سالجاری باید توسعه گلخانه های کشاورزی باشد و تمامی دستگاه های اجرایی نیز باید در این زمینه، همکاری لازم را داشته باشند.

درویش امیری به ارائه گزارش رئیس اتاق بازرگانی استان در خصوص وضعیت صادرات ایران به کشور روسیه اشاره کرد و گفت: از 20 قلم کالای عمده صادراتی به روسیه، 8 نوع کالا در استان، دارای مزیت لازم برای صادرات بوده که باید از این ظرفیت ها برای توسعه صادرات استان به این کشور، بهره‌ برداری لازم صورت گیرد.

901/900

کد خبر: 920352

وب گردی

وب گردی