حامد عنقا: امروزه حمایت از تولیدات داخلی امری ضروری است/به محصولات خارجی فرصت عرض اندام ندهیم

نویسنده سریال «قلب یخی»، گفت: اگر واقعا امسال  برای حمایت از محصولات فرهنگی اراده جدی وجود داشته باشد،اتفاق های بسیار خوبی برای صنعت سینما رخ می دهد. 

حامد عنقا در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره چگونگی حمایت از تولیدات فرهنگی ایرانی در سال حمایت از کالای ایرانی، اظهار کرد: با توجه به شرایط امروز کشور ما بی شک در حوزه فرهنگ و هنر همیشه باید از محصولات فرهنگی حمایت شود چراکه همواره در بیرون از مرزها بسیاری از افراد به جهت اهداف مختلف خود، به جامعه ما حمله می کنند.

وی ادامه داد: در آن سوی آب ها بسیاری می خواهند محصولات فرهنگی خود را در ذهن مردم ما تزریق کنند به همین دلیل همیشه باید از محصولات فرهنگی ایرانی حمایت شود و پشتیبانی از تولیدات داخلی کشور نباید فقط امسال که رهبر معظم انقلاب فرمودند سال حمایت از کالای ایرانی است، انجام شود بلکه هر سال باید این مهم را مورد توجه قرار دهیم.

نویسنده سریال «قلب یخی» با اشاره به اینکه سینمای ما یکی از مهم ترین بسترهای فرهنگی است، گفت: مردم کشور ما همیشه به شکل عام و مستقیم با توجه به سلایق مختلفی که دارند، با سینما در ارتباط هستند، طبیعتا موضوع حمایت برای این حوزه بسیار اهمیت دارد.

** حمایت از برخی سازندگان به معنی حمایت از تولیدات ایرانی نیست

عنقا در ادامه به مشخص شدن تعریف صحیح از مفهوم حمایت از محصولات فرهنگی اشاره کرد و یادآور شد: واژه حمایت باید بصورت واضح مشخص شود بطور مثال اگر بخواهیم مانند سال های گذشته با تزریق پول های بی حساب به پروژه هایی که تنها رزومه ایجاد می کند، خطاهای گذشته مان را تکرار کنیم بی شک حمایت از کالای ایرانی محسوب نمی شود.

وی افزود: نباید حمایت از برخی سازندگان محصولات فرهنگی را حمایت از تولیدات ایرانی بدانیم چرا که این پشتیبانی واقعی نیست.

نویسنده فیلم «قلب یخی» با اشاره به اینکه فیلم باید با مخاطب ارتباط برقرار کند، گفت: حمایت واقعی این نیست که از برخی پروژه هایی که ممکن است در نهایت با مخاطب ارتباط برقرار نکند، پشتیبانی کنیم و پول های کلان را بی حساب در این مجموعه ها بپاشیم.

عنقا با اشاره به اینکه در سینما بارها فیلم هایی ساخته شده که برای این حوزه پیشرفتی نداشته، اظهار کرد: در سال های گذشته و در دوره مدیریت قبلی سازمان سینمایی فارابی ده ها فیلم با هزینه های هنگفت ساخته شد که نه تنها با مخاطب ارتباط برقرار نکرد بلکه برای پیشرفت صنعت سینما هم بی فایده بود.

** در سال حمایت از کالای ایرانی باید از همه سلایق حمایت شود

نویسنده فیلم «قلب یخی» به لزوم حمایت متولیان فرهنگی از همه فیلم ها با هر سلیقه ای اشاره کرد و گفت: اگر صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بسیار جدی تر از گذشته از فیلم و سینما حمایت کند، اتفاقات بسیار بهتری در این حوزه بوجود می آید. البته ناگفته نماند حمایت از تولیدات فرهنگی داخلی در دوره مدیریت علی عسگری ، رییس صدا و سیمای جمهوری اسلامی بسیار بهتر از گذشته شده است.

عنقا ادامه داد: در سال حمایت از کالای ایرانی باید از همه فیلم ها حتی محصولاتی که به نوعی با گرایش های فکری و عقیدتی افراد سازگار نیست را هم پشتیبانی کنیم.

وی با اشاره به اینکه هر فیلمی که در ایران ساخته می شود به حمایت نیاز دارد، تصریح کرد: ممکن است که یک فیلم با فکر و ذهن ما همسو نباشد اما وظیفه متولیان فرهنگی این است که از هر فیلمی که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز گرفته، حمایت شود چرا که بی شک این فیلم ها برای جامعه ایران پسندیده و مناسب است.

نویسنده فیلم «قلب یخی» افزود: ممکن است سلیقه من برای فیلم های امروز سینما «به وقت شام» و «لاتاری» باشد و فیلم دیگری را دوست نداشته باشم که ببینم اما این موضوع دلیل نمی شود که فیلم های دیگر بطور کلی نادیده گرفته شوند.

**نباید فرصتی برای رفتن مخاطبان به سوی محصولات خارجی ایجاد کنیم

عنقا با اشاره به اینکه نباید فرصتی برای رفتن مخاطبان به سوی محصولات خارجی ایجاد کنیم، گفت:حمایت نکردن از محصولات فرهنگی داخلی بصورت ناخودآگاه مخاطبی که به دیدن یک اثر هنری نیاز دارد را به سمت محصولاتی که در آن طرف آب ها برایمان تدارک دیده اند، سوق می دهیم.

وی همچنین درباره وظیفه هنرمندان درخصوص حمایت از تولیدات داخلی، اظهار کرد: طبیعتا اگر قرار است که این چرخه، چرخه ای طبیعی و منطقی باشد،هنرمندان باید کالاهای با کیفیت به مردم ارائه دهند.

نویسنده فیلم «قلب یخی»، گفت: امروز روزگاری نیست که بگوییم آدم ها مجبور هستند هر محتوایی که تولید کرده ایم را استفاده کنند.

عنقا با اشاره به اینکه شرایط حال جامعه با دهه 60 بسیار متفاوت است، افزود: تنها راه هنرمندان برای جذب مخاطب و همچنین تأثیرگذاری در جامعه این است که بتوانیم محصولاتی با کیفیت بسیار خوب داشته باشیم تا مورد پسند افراد جامعه قرار بگیریم.

وی ادامه داد: من فکر می کنم هنرمندان واقعی که دوست دارند در جامعه اثر بخش باشند، همچنان این کار را انجام می دهند و در سال های قبل هم این کار را انجام می دادند، مسئله این است که آیا ما از این افراد درست حمایت می کنیم یا خیر؟!

نویسنده فیلم «قلب یخی» تصریح کرد: همیشه باید یادمان باشد مهم ترین فکر و ایده را هم اگر به فیلم تبدیل کنیم و مخاطبی نداشته باشد، انگار که هیچ کاری انجام نداده ایم و در واقع در راستای حمایت از کالای ایرانی حرکتی انجام نداده ایم.

**مشغول تولید سریالی برای ماه رمضان هستم

عنقا در ادامه درباره آخرین فعایت های خود، اظهار کرد: در حال حاضر مشغول تولید سریال تلویزیونی «پدر» برای ماه رمضان هستم که قرار است از شبکه دو پخش شود.

وی خاطر نشانکرد: مهدی سلطانی، لعیا زنگنه، مجید مشیری، مسعود فروتن و تعدادی دیگر از بازیگران در مجموعه «پدر» به کارگردانی بهرنگ توفیقی ایفای نقش می کنند.

503

کد خبر: 920425

وب گردی

وب گردی