پیشتازی در تحقیقات پیش‌بالینی در مرکزی با محصولات دانش‌بنیان

آزمایشگاهی مجهز به تجهیزاتی با فناوری بالا که همگی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه علوم پزشکی تهران طراحی و ساخته شده است، مرکزی که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ایجاد شد تا محققان کشور در آن تحقیقات پیش‌بالینی را انجام دهند.

به گزارش ایسکانیوز؛ به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در فرآیند توسعه دارو، مطالعات پیش بالینی و مطالعات غیر بالینی، مرحله تحقیقاتی است که قبل از شروع آزمایشات بالینی (آزمایش بر روی انسان) آغاز می شود و در طی آن امکان پذیری استفاده از دارو، آزمایش تکراری و داده های ایمنی مواد جمع آوری می شود. اهداف اصلی مطالعات پیش بالینی عبارتند از: تعیین دوز ایمن برای مطالعه اول در انسان و ارزیابی مشخصات ایمنی محصول. محصولات ممکن است شامل دستگاه های جدید پزشکی، داروها، راه حل های ژن درمانی، سلول درمانی و ابزارهای تشخیصی باشد. به طور متوسط تنها یک مورد در هر 5،000 ترکیبات که در مرحله توسعه و کشف دارو قرار دارند، یک داروی معتبر می شود. بدلیل اهمیت مطالعات پیش بالینی و فقدان امکانات مورد نیاز جهت این تحقیقات، آزمایشگاه پیش بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در راستای بند 2 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی "پیشتازی اقتصاد دانش بنیان، پیاده سازی و اجرای نقشه جامع علمی کشور و ساماندهی نظام ملی نوآوری به منظور ارتقای جایگاه جهانی کشور و افزایش سهم تولید و صادرات محصولات و خدمات دانش بنیان و دستیابی به رتبه اول اقتصاد دانش بنیان در منطقه" و بند 14 سیاست های کلی سلامت: " تحول راهبردی پژوهش علوم پزشکی با رویکرد نظام نوآوری و برنامه ریزی برای دستیابی به مرجعیت علمی در علوم، فنون و ارایه خدمات پزشکی و تبدیل ایران به قطب پزشکی منطقه آسیای جنوب غربی و جهان اسلام" و با هدف انجام مأموریت های نوین در راستای پاسخگوئی به بخشی از نیازهای پژوهشی وفناوری کشور در حوزه ایجاد زیر ساخت تصویربرداری از حیوانات کوچک ایجاد شده است.

انجام تحقیقات با کمترین هزینه

در این راستا با توجه به اهمیت این تحقیقات آزمایشگاه پیش بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تیرماه سال گذشته در ساختمان آزمایشگاه جامع دانشگاه علوم پزشکی تهران به بهره برداری رسید. این آزمایشگاه مجهز به تجهیزات با فناوری بالا است که همگی توسط شرکت های دانش بنیان دانشگاه علوم پزشکی تهران طراحی و ساخته شده اند. این مجموعه به شبکه آزمایشگاهی کل کشور هم متصل است تا محققان بتوانند با کمترین هزینه از خدمات این آزمایشگاه استفاده کنند.

آزمایشگاه پیش بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران دارای بخش های تصویربرداری میکرو پت (Micro-PET)، تصویربرداری میکرو اسپکت (Micro-SPECT)، تصویربرداری اپتیکال شامل دو دستگاه FMT و FlouVision، آزمایشگاه شیمی غیر رادیواکتیو، آزمایشگاه شیمی رادیواکتیو، جراحی حیوانات کوچک، آزمایشگاه ارسال، ذخیره سازی و پردازش تصاویر پیش کلینیکی، سایت نگهداری حیوانات، تصویربرداری میکرو سی تی (Micro-CT) و بخش تصویربرداری میکرو التراسوند (Micro-Ultrasound) است.

بازدید 538 محقق و متخصص

البته با توجه به اهمیت معرفی و آشنایی هر چه بیشتر محققان با تجهیزات و خدمات این آزمایشگاه، امکان بازدید از تجهیزات برای محققان علاقمند فراهم شده که علاقمندان در قالب گروه هایی از دانشگاه های مختلف از آزمایشگاه بازدید می کنند. همچنین گروه هایی از دانشگاه ها و موسسات سایر کشور ها هم از آزمایشگاه پیش بالینی بازدید کردند که در این میان می توان به محققانی از کشورهای فرانسه، اتریش، برزیل، پرتغال ،اسلونى، کره جنوبى از دانشگاه آکسفورد و دانشکده پزشکی دانشگاه قرقیزستان اشاره کرد، که در مجموع تعداد 583 نفر از آزمایشگاه پیش بالینی بازدید کرده اند.

همچنین بمنظور آشنایی محققان و علاقمندان با مدالیته های تصویربرداری در حوزه پیش بالینی و معرفی اهمیت و کاربرد هر کدام از سیستم، کارگاه هایی مرتبط با هر مدالیته بصورت یک روزه و دو روزه برگزار شده است که تا کنون 135 نفر این دوره های تخصصی را گذرانده اند که در مجموع 999.5 نفر ساعت آموزش صورت گرفته است.

همچنین آزمایشگاه در رویدادهای علمی نیز حضور فعال داشته که شامل نخستین سمپوزیوم نقشه برداری مغز ایران، دهمین کنگره بین المللى آزمایشگاه و بالین و سومین کنگره ملى علوم پایه پزشکى و تولید دانش بنیان و اولین کنگره بین المللی داروسازی نوین است.

نخستین کلینیک جامع پیش بالینی کشور

بر اساس بررسی مراکز ویژه تحقیقات پیش بالینی در دنیا و تعداد مدالیته های تصویربرداری موجود در این مرکز و همچنین آزمایشگاه های جانبی فعال شامل آزمایشگاه شیمی، رادیو شیمی، کشت سلولی، بافت و مولکولی آزمایشگاه پیش بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران در جایگاه نهم جهان قرار دارد. این مرکز، نخستین کلینیک جامع پیش بالینی کشور است و تمامی دانشگاه های کشور و حتی دانشگاه های خارج از کشور می توانند از خدمات این مرکز استفاده کنند. این آزمایشگاه برای ارائه فضا، امکانات و تجهیزات لازم به تمامی محققان کشور اعلام آمادگی کرده و شرایطی را فراهم آورده است که تمام دانشگاه‌ها و نهادهای داخلی بتوانند از این مرکز در جهت پیشرفت و بهبود شرایط درمانی استفاده کنند. با توجه به اهمیت تحقیقات پیش بالینی و نیاز فراوان محققان این حوزه در رشته های مختلف، در آغاز فعالیت آزمایشگاه ارائه خدمات با استقبال خوبی مواجه شده بطوریکه در مجموع 35 پروژه در این مدت انجام شده که ماحصل آن انجام 124 آزمایش است .

202

کد خبر: 920510

وب گردی

وب گردی