وزیربهداشت: تریبون ها نباید محلی برای انعکاس اخبار ناگوار و ناامیدکننده باشند

وزیربهداشت با بیان اینکه اگر آبی برای مردم نمی آوریم، کوزه ای را نیز نشکنیم، بر انتقال اخبار صحیح و امیدبخش در جامعه تاکید کرد و گفت: بعضی از افراد برای اینکه دیده شوند با بیماری خودشیفتگی، دائم اخبار ناامیدکننده به جامعه منتقل می کنند و پیش بینی هایی می کنند که دانش و مسئولیت آن را ندارند.

به گزارش ایسکانیوز ، دکتر سیدحسن هاشمی در حاشیه مراسم دیدار عیدانه با مددکاران اجتماعی در جمع خبرنگاران درخصوص تعرفه های پزشکی گفت: تعرفه های پزشکی هم طبق قانون باید هرسال قبل از ارسال بودجه به مجلس در دولت تصویب شود و این یک چرخه باطلی است که چند دهه است ادامه دارد چراکه معمولا این اتفاق نمی افتد و امسال نیز همین این اتفاق افتاد و علیرغم اینکه شورای عالی بیمه تعرفه را اعلام کرد، دستگاه هایی که مسئول بودند که سازمان برنامه و بودجه در راس آنها قرار دارد، نتوانستند پیشنهادشان را به دولت ارائه دهند، بنابراین تعرفه ها هنوز بلاتکلیف است و امیدواریم سریع تر تعیین تکلیف شود.

دکتر هاشمی درخصوص وضعیت پرداختی بیمه ها گفت: تصور می شود که مشکلات ما در حوزه بیمه هنوز برطرف نشده است، امیدواریم در سال 97 این مشکلات مرتفع شود. در زمینه بیمه نمی توان خبر خوبی داد، البته بخشی از بدهی ها داده شده است، اما بخشی از آنها باقی مانده است و دلیل آن هم افزایش هرینه نیست، بلکه دلیل آن این است که اعتباراتی که در قانون بودجه سال 96 پیش بینی شد و سازمان برنامه قراربود پرداخت کند، کامل محقق نشد، بنابراین این برداشت نادرست نباید القا شود که هزینه اضافه در بخش بهداشت و درمان اتفاق افتاده است بلکه هزینه ها به گونه ای بوده که در بودجه تعهد شده است و امیدواریم همین ابتدای سال به گونه ای عمل شود که با کمبود دارو و تجهیزات پزشکی و خدمات مواجه نشویم.

وزیربهداشت درخصوص وضعیت وزارت بهداشت در سال 97 خاطرنشان کرد: معتقد هستم که تریبون ها نباید محلی باشند که اخبار ناگوار منعکس کنند، شما سوال کردید و من موظف هستم که واقعیت را بیان کنم، اما نباید اخبار ناراحت کننده ای که مردم را ناامید می کند به جامعه منتقل شود.

دکتر هاشمی در این خصوص ادامه داد: در سال 96 علیرغم تمام مشکلاتی که داشتیم، آیا برای دارو و تجهیزات و دریافت خدمات در بیمارستان ها برای مردم مشکلی ایجاد یا اضافه شد؟ که خوشبختانه ایجاد نشد. در سال 97 هم نیز یکی از مشکلاتی که با آن مواجه شدیم این است که بعضی از افراد به دلیل دیده شدن، که اسمش را بیماری خودشیفتگی می گذاریم، دائم اخبار ناامیدکننده ای به جامعه می دهند و پیش بینی هایی می کنند که دانش و مسئولیت آن را ندارند، مثلا راجع به آب گمانه زنی هایی را می کنند که یک استان و ملت را نگران می کنند، در مورد حوزه سلامت هم اینگونه است، سال 97 هم مانند سال های قبل است، طرح تحول سلامت ادامه پیدا می کند و اگر مشکلی وجود دارد مربوط به ارائه دهندگان خدمت است که حق و حقوق خود را به موقع نتوانستند دریافت کنند و یا تعهداتی که دولت و سازمان برنامه داشته است، به طور کامل عملی نشده است اما به مردم و خدمات سلامت آسیبی وارد نشده است و در سال 97 کاستی های اندک نیز برطرف شده و به حداقل خواهد رسید.

وزیربهداشت با بیان اینکه آنچه امروز جامعه ما به آن بیش از هرچیزی نیاز دارد، امیدواری است، خاطرنشان کرد: این امید باید واقعی باشد، متاسفانه مشکلی که وجود دارد، علاوه بر خودشیفته ها، برخی نیز به دنبال فریب افکار عمومی هستند تا مردم را ناامید کنند که باید با آنها نیز مقابله کرد که اشکال کار به تربیون ها و ما مجریان برمی گردد، اگر ما کار مان را درست انجام دهیم، خوراک برای برخی تریبون ها تهیه نمی شود.

دکتر هاشمی گفت: آنچه مردم بیش از هرچیزی نیاز دارند، این است که اگر آبی برایشان نمی آوریم، کوزه ای را نیز نشکنیم و اخبار ناامیدکننده را پمپاژ نکنیم، من هم دلم می خواهد اینگونه عمل کنم و نه وعده خلافی بدهم و نه اینکه حرف و یا اشکالی را مطرح کنم که کلید حل آن دست بنده و همکارانم است.

وزیربهداشت درخصوص پیشنهاد وزارت بهداشت برای تعرفه های پزشکی سال 97 در شورای عالی بیمه گفت: پیشنهاد وزارت بهداشت و نظام پزشکی در شورای عالی بیمه، نرخ تورم بود، باید توجه شود این به معنی دستمزد نیست، ما در گروه های مختلف پزشکی و خدمات، بخش عمده تجهیزاتی که می خریم و مواد اولیه که تهیه می کنیم، بخشی از دارو و خدمات از بازار عمومی تهیه می شود که یا با ارز خارجی و یا با حقوق و دستمزدی که در تمام دستگاه ها اضافه می شود، ارتباط پیدا می کند.

دکتر هاشمی در پایان افزود: به نظر می رسد، تعرفه در بخش آزمایشگاه، بخش دارو و بخش هتلیتنگ که با ساخت و ساز و نگهداری از بیمارستان ها در ارتباط است، هر سال مطابق نرخ تورم است که البته در حوزه سلامت بیش از نرخ تورم و یک و 4 دهم است و انتظار چنین رقمی هم برای افزایش تعرفه بود که درحال حاضر حدود چهارماهی است که تعیین تعرفه بلاتکلیف است، لذا باید اول سال تکلیف تمام مراکز روشن شود تا هیچ مرکزی تخطی نکند و به آنچه قانون مشخص کرده عمل شود، این تاخیرها باعث بی انضباطی و قانون گریزی می شود و امیدوارم از یک زمانی به بعد تصمیم بگیریم همه چیز بر مدار قانون پیش رود.

701

کد خبر: 920513

وب گردی

وب گردی