توافق کابل و اسلام آباد بر سر 7 بند کلیدی  صلح

وزارت امور خارجه پاکستان روز یکشنبه اعلام کردکه اسلام آباد و کابل در مورد هفت اصل کلیدی برای عملی کردن گروه های کاری تحت برنامه صلح دوجانبه توافق کرده اند.

به گزارش سرویس بین الملل ایسکانیوز، شاهد خاقان عباسی، نخست وزیر پاکستان طی دیداری از کابل با 7 مورد از اصول کلیدی برای بحث در مورد برنامه صلح دوجانبه موافقت کرد.

براساس اصول توافق شده، پاکستان از روند صلح و آشتی افغانستان حمایت کرده و در جهت صلح افغانستان به این کشور کمک می کند و هر دو طرف اقداماتی را علیه فراریان و عناصر تهدید آمیز برای هر دو کشور انجام خواهند داد.

این دو کشور همچنین توافق کردند تا حریم هوایی یکدیگر را نقض نکنند.

علاوه بر این دو همسایه به این نتیجه رسیدند که از مکانیزم های همکاری برای رسیدگی به هر گونه مسائل و نگرانی های متقابل استفاده کنند.

در این بیانیه همچنین آورده شده است که گروه های کاری برای پیاده سازی اصول توافق شده ایجاد خواهند شد و هر دو طرف، افسران رابطی را برای هماهنگی و نظارت معرفی می کنند.

جمعه گذشته دبیرکل امنیت ملی و وزرای خارجه دو کشور اعلام کردند که متن برنامه مذکور به پایان رسیده است.

از سوی دیگر اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان ضمن درخواست گفتگوی صلح با طالبان از پاکستان خواست تا اتفاقات گذشته را فراموش کرده و با آغاز یک روند تازه، صلح را برای منطقه به ارمغان بیاورند.

گفتنی است پاکستان زمینه اولین جلسه مذاکرات میان افغانستان و طالبان را در ژوئیه 2015 فراهم کرده بود. تاکنون مذاکرات بسیاری که برخی نیز به نتیجه رسیده اند، برگزار شده است. این در حالی است که مذاکرات چهار جانبه پاکستان، افغانستان، ایالات متحده و چین همچنان ادامه خواهد داشت.

کد خبر: 920536

وب گردی

وب گردی