کاردان: توجه به نخبگان جامعه یکی از راه‌های حمایت از کالای ایرانی است

مجری برنامه «صندلی داغ» با تاکید بر اینکه برای پیشرفت و حمایت از محصول وطنی باید به استعدادها توجه شود، گفت: به عنوان مثال در بخش هنری تهیه کننده ها برای اینکه درآمد بیشتری داشته باشند، فقط به دنبال چند هنرپیشه مطرح تکراری هستند و هیچکس به دنبال استعداد جدید نمی رود.

داریوش کاردان در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره چگونگی حمایت از محصولات فرهنگی داخلی در سال حمایت از کالای ایرانی، اظهار کرد: مفهوم حمایت از کالای ایرانی باید به درستی مشخص شود تا بتوان درباره سینما و سایر محصولات فرهنگی نظر مشخصی داد. در مسائل فرهنگی نمی توان فقط حمایت یک جانبه از سوی مردم را انتظار داشت.

وی ادامه داد: شاید بتوان گفت که خرید کالای مصرفی از سوی مردم حمایت از کالای ایرانی یکجانبه است اما داستان تولیدات فرهنگی با خرید کالا تمایز دارذ.

بازیگر سریال «معمای شاه» با اشاره به اینکه محصولات فرهنگی باید جاذبه لازم را در خود ایجاد کند، گفت: محصولات فرهنگی باید به دل مخاطب بنشیند تا از آن حمایت کنند بطور مثال وقتی یک کتاب چاپ می شود و در تمام جهان فروش قابل توجهی پیدا می کند یعنی مردم از خرید کتاب یا فیلم لذت می برند.

**متولیان فرهنگی نقش عمده ای در فروش محصولات فرهنگی داخلی دارند

کاردان با اشاره به اینکه متولیان فرهنگی نقش عمده ای در فروش محصولات فرهنگی داخلی دارند، تصریح کرد: مدیران به جای اینکه با تبلیغ و فضاسازی مخاطب را مجبور به استفاده از یک محصول فرهنگی کنند، باید با به دنبال استعدادهای قدیمی و جدیدتر بروند تا از این استعدادها حمایت شود و در نهایت از این افراد بخواهند که آثار جدیدی که مورد توجه مردم قرار گیرد را بوجود آورند.

وی افزود: متولیان فرهنگی می توانند برای تولید آثار جدید از هنرمندان قدیمی که مدت هاست فعالیت نمی کنند و یا حتی از جوانانی که به تازگی وارد عرصه تولید آثار هنری شده اند، برای تولید محصولات قابل قبول از نظر مردم و استانداردهای هنری استفاده کنند. پس از تولید یک محصول مناسب و پسندیده تبلیغ و فضاسازی هم موثر است.

محصول بی کیفیت را با جو سازی و تبلیغ نمی توانیم به فروش بیشتر برسانیم چراکه هر تولیدی که کیفیت داشته باشد، مخاطب خاص خود را پیدا می کند

مجری برنامه «صندلی داغ» با اشاره به اینکه بی شک فیلم خوب در ژانرهای مختلف فروش فوق العاده خواهد داشت، یادآور شد: محصول بی کیفیت را با جو سازی و تبلیغ نمی توانیم به فروش بیشتر برسانیم چراکه هر تولیدی که کیفیت داشته باشد، مخاطب خاص خود را پیدا می کند. بنابراین بیشترین سرمایه گذاری برای حمایت از کالای ایرانی چه از نظر مالی و چه حمایت های غیر مالی باید در راستای تولید محصول بکارگرفته شود.

کاردان ادامه داد: کیفیت یک کالا باید بالا باشد یعنی سرمایه گذاری را در تولید بکار بگیریم تا محصول تولیدی خودش بتواند مخاطبان خاص خود را پیدا کند و به این راه و روش نشان دهیم محصول فرهنگی ایرانی هم کیفیت لازم را دارد.

وی با اشاره به اینکه سلیقه مردم در تولید فیلم در چند سال گذشته بسیار پایین آمده است، گفت: برخی از هنرمندان سلیقه مردم را پایین آورده اند بطور مثال در زمان های گذشته فیلم «اجاره نشین ها» را ساختند که توانست با بازی درخشان اکبر عبدی، رضا رویگری و عزت الله انتظامی، فردی مثل من که کارم طنز است و سخت می خندم را به وجد بیاورند.

این بازیگر سینما و تلویزیون با اشاره به اینکه در حال حاضر بازار طنز مناسبی نداریم، افزود: نهایت طنز در برنامه های مختلف نشان دادن پیژامه، آفتابه و گفتن فحش و ناسزا طنز است اما این صحنه ها طنز واقعی نیست. وقتی سلیقه ها پایین می آید، دیگر کسی خریدار طنز واقعی نیست، وقتی مردم با تئاتر سطح پایین می خندند، دیگر طنز واقعی را نمی خواهند.

نهایت طنز در برنامه های مختلف نشان دادن پیژامه، آفتابه و گفتن فحش و ناسزا طنز است اما این صحنه ها طنز واقعی نیست

کاردان با اشاره به اینکه هیچکس دنبال استعداد جدید نمی رود، اظهار کرد: تهیه کننده ها برای اینکه درآمد بیشتری داشته باشند، فقط به دنبال چند هنرپیشه مطرح تکراری هستند و هیچکس به دنبال استعداد جدید نمی رود.

وی با اشاره به اینکه بعضی فیلمسازان ساده نگر هستند، گفت: برخی از فیلمسازان تنها به بعد تجاری فروش فیلم ها فکر می کنند و اصل هنر را نادیده می گیرند و متوجه نیستند که باعث تخریب فرهنگ، سینما و طنز می شوند.

مجری برنامه «صندلی داغ» به علم و سواد فیلمسازان اشاره کرد و یادآور شد: اگر هنرمندان با علم و سواد استانداردهای لازم در جهت ساختن فیلم در ژانرهای مختلف را بکار گیرند، بی شک آثار ماندگاری به جامعه ارائه می شود که حتی بدون تبلیغ هم مردم از آن استقبال می کنند چرا که؛ مشک آن است که خود ببوید نه آنکه عطار بگوید.

کاردان خاطرنشان کرد: در حوزه موسیقی هم آثاری در ذهن افراد ماندگار شده که شعر و ملودی اش به دل مخاطب نشسته باشد. مخاطب اثری را بارها و بارها گوش می دهد که استانداردهای موسیقی را رعایت کرده باشد اما آثاری که تنها به دلیل ریتم شاد و البته تکراری خود مطرح شدند، برای مدت کوتاهی در یادها مانده است.

503

کد خبر: 920544

وب گردی

وب گردی