سیری درروزنامه های عرب زبان

روزنامه های عرب زبان در سرمقاله های امروز خود، یادداشت هایی با موضوعات مختلف به رشته تحریر درآوردند که گزیده ای از این مقالات و یادداشت ها را در ادامه می خوانید.

روزنامه" الوطن عمان" در یادداشتی به قلم "خمیس التوبی" و با عنوان" منطقه قربانی اعتیاد به جنگ های نیابتی" به نقش مخرب آمریکا درمنطقه و استعمارگری آن و ایجاد جنگ و تنش برای بقا و امنیت رژیم صهیونیستی اشاره می کند. وی می نویسد:" به نظر می رسد که آمریکا برای برخی از کشورهای عربی یک وظیفه شیطانی معین کرده و بر همین اساس ضرورت دارد تا شیطان در همه جزییات ورود نموده و از آن اطلاع پیدا کند، زیرا این آگاهی برای ادامه زیستن در محیطی که شیطان در آن به سرمی برد، مهم است. به نظر می رسد، امروز منطقه ای که در آن به سر می بریم با مظاهری از تروریسم ،کشتار ،خونریزی و جنگ های نیابتی مواجه است و آمریکا در این زمینه ها نقش اصلی را با دو هدف استراتژیک بازی می کند: هدف اول: تضمین منافع و تداوم طرح های استعماری اش در منطقه و هدف دوم: تامین امنیت و بقای رژیم صهیونیستی و از میان بردن همه خطراتی که فعالیت این رژیم در منطقه را از جمله اشغال ، تروریسم و جنایت تهدید می کند".

روزنامه "البیان امارات "نیز در مطلبی به قلم " محمد خالد الازعر" و با عنوان "فلسطینی ها در تعداد تنها نیستند" به حمایت از مردم فلسطین در احقاق حقوق و بازگشت به سرزمین شان می پردازد. این نویسنده اعتقاد دارد که با توجه به قوانین صلح و جنگ در زمان ما و وجود ابزارهای کافی حمایت از مقاومت مسالمت آمیز مردم فلسطین، قرار دادن جرم و جنایت های اسراییلی ها درچارچوب مجازات های مادی و معنوی بین المللی ضرورت دارد. وی همچنین به تاریخ اشغال سرزمین های فلسطین از سوی اسراییل اشاره نموده و می نویسد:"مسلم است که مردم فلسطین از قبل از سی مارس 1976 تاکنون در حال حفظ و بازگشت به سرزمین خودشان می باشند و داستان پیوند میان سرزمین و سرنوشتشان بیش از یکصد سال است که تاریخ فلسطین را با خود درگیر کرده است. در یک سوی این کارزار تهاجم رژیم صهیونیستی برای شهرک سازی و در سویی دیگر، مردم اصیلی را می بینیم که برای دفاع از سرزمینشان به حملات و تهاجم های آنها پاسخ می دهند".

روزنامه "الیوم "عربستان در مطلبی با عنوان" گسترش همکاری های عربستان و فرانسه" بدون ذکر نام نویسنده (سرمقاله بدون نام نگارنده، در واقع منعکس کننده دیدگاه های روزنامه می باشد) به سفر بن سلمان به فرانسه می پردازد. این روزنامه اشاره می کند:" دیدار بن سلمان، ولیعهد و وزیر دفاع عربستان از فرانسه برای توسعه روابط و همکاری ها در زمینه های متعدد و مخصوصا در زمینه های صنعتی و اقتصادی است که در سایه سلسله موافقت نامه ها و تفاهم نامه هایی قرار می گیرد که عربستان با کشورهای بزرگ صنعتی و از جمله فرانسه منعقد کرده و در راستای تحقق رویاهای چشم انداز 2030 این کشور می باشد. روابط میان عربستان و فرانسه ریشه ای است و قطعا این دیدار بر تعمیق و گسترش روابط میان دو کشور با توجه به دیدگاه های مشابهی که در زمینه مسایل بین المللی و منطقه ای دارند،می افزاید".

"عریب الرنتاوی" نویسنده روزنامه اردنی "الدستور" با ارایه یادداشتی با عنوان " تحولات سیاسی صحنه سوریه ... دیپلماسی اردن منتظر چه چیزی است؟"به اجلاس گذشته ترکیه و همچنین اجلاس آینده این کشور با حضور بشار اسد و یا برگزاری اجلاس چهارجانبه در تهران اشاره نمود و آن را فرصت مناسبی برای دیپلماسی اردن در جهت بهبود روابط دوجانبه با سوریه و تامین امنیت مرزهای جنوب این کشور و همچنین کنترل ورود و خروج افراد از این مرزها و ارسال کالا به سوریه و لبنان از طریق مرزهایش دانسته است. وی می نویسد:" تحولات سریع در سوریه و از جمله اعتقاد بن سلمان به ماندن اسد در قدرت به شرط دوری از ایران ،این جرات عمل را باید در اردن بوجود بیاورد تا از شرایط کنونی برای تامین منافعش بهره برداری کند. در همین راستا، اردن باید بتواند شبکه های ارتباطیش را با سوریه گسترش دهد."

کد خبر: 920623

وب گردی

وب گردی