نرخ خرید تضمینی گندم بدون افزایش قیمت اعلام شد

سخنگوی دولت با بیان اینکه دولت توان افزایش نرخ خرید تضمینی گندم را ندارد، نرخ هزار و ۳۰۰ تومانی سال قبل را مبنای خرید این محصول در سال زراعی جاری قرار داد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ بعد از 7 ماه کش‌وقوس با مسئولان و اختلاف‌نظر میان وزیر جهاد کشاورزی و شورای اقتصاد درباره نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی و به نتیجه نرسیدن بر سر نرخ واحد، سخنگوی دولت امروز آب پاکی را روی دست کشاورزان ریخت و اعلام کرد که دولت توان پرداخت بیش از 1300 تومان را برای خرید تضمینی گندم کشاورزان ندارد.

وزارت جهاد کشاورزی پیش از این برای حمایت از حقوق کشاورزان خواهان افزایش نرخ خرید تضمینی گندم هم‌تراز با تورم کشور شده بود و بر این اساس نرخ‌های خرید تضمینی محصولات کشاورزی را به شورای اقتصاد ارائه کرد اما این شورا اعلام کرد که امکان افزایش قیمت خرید تضمینی گندم را ندارد.

همین امر باعث شد که محمود حجتی زیر بار تصمیم شورای اقتصاد مبنی بر عدم افزایش قیمت گندم در سال زراعی جاری نرود و حتی نرخ این محصول به‌صورت علی‌الحساب اعلام و از کشاورزان خریداری شود.

بنابراین گزارش، شورای اقتصاد در سال زراعی گذشته نیز برای تأمین منابع مالی خرید تضمینی گندم بعد از تاخیر طولانی‌مدت، مجبور به فروش اوراق قرضه شد.

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در پاسخ به این سؤال که چرا نرخ خرید تضمینی گندم اعلام نمی‌شود، اظهار کرد: قیمت خرید تضمینی گندم در سال 91، 400 تومان بود که در سال زراعی جاری به 1300 تومان رسیده است که بیش از نرخ تورم سالانه است.

او افزود: دولت در شرایط فعلی توانایی پرداخت بیش از 1300 تومان برای خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم را ندارد.

منبع: تسنیم

402

کد خبر: 920908

وب گردی

وب گردی