دانشگاه  و دانشجو پیشران حمایت از تولید داخلی/ دانشگاه ها نباید از سیاست فاصله بگیرند/ مسئولان به توان داخلی اعتماد ندارند

یک استاد اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی گفت: بسیاری از اساتید دانشگاه هنوز به این باور و اعتقاد نرسیده اند که از کالای ایرانی حمایت کنند؛ وقتی یک استاد دانشگاه به این باور نرسد، نباید از مردم جامعه این انتظار را داشت که از کالای داخلی حمایت کنند.

خسرو عزیزی استاد اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ در خصوص نامگذاری سال با عنوان "حمایت از کالای ایرانی" اظهار کرد: طی سال های گذشته مقام معظم رهبری شعار سال را با محوریت اقتصاد نامگذاری کرده اند و هر سال عملا اسمی که برای سال انتخاب می شود همان معنا و مفهوم یک شاخه از اقتصاد مقاومتی را می رساند؛ به طور کلی این شعارها توجه کردن به تولید داخل است.

او تصریح کرد: تحقق این شعار هم به راحتی ممکن نیست؛ خواستگاه فرهنگی دارد تا از نظر مسئله فرهنگی این موضوع حل نشود، صرفا در حد شعار باقی خواهد ماند و یک عزم و اراده ملی می خواهد که این اتفاقات صورت گیرد.

این استاد دانشگاه با تاکید براینکه چه اشخاص و نهادی باید این کار را انجام دهند، گفت: حمایت از کالای داخلی به مصرف کننده برمی‌گردد. افراد در قالب یک نهاد یا گروهی دولتی و سازمان ها هستند. ولی توده های مردم در قالب مصرف کننده خانوارها هستند آن چیزی که در این راستا باید انجام شود، رفع موانع و مشکلات توسط دولت و نهادها است. چرا ما از کالای ایرانی اسقبال نمی کنیم؟ بخشی از آن به دلیل پایین بودن کیفیت کالای تولیدی و بخش دیگر به جنبه روانی و القایی بستگی دارد. باید پذیرفت که بسیاری از کالاهای تولید داخل از کیفیت پایینی برخوردار هستند و وقتی کیفیت نسبت به قیمت پایین باشد، در علم اقتصاد بدین معنی است که یک مصرف کننده تصمیم می‌گیرد با توجه به بودجه محدود خود، بهترین هزینه و انتخاب را داشته باشد تا استفاده بهینه صورت بگیرد.

عزیزی تاکید کرد: مطلوب بودن کالا به ابعاد مختلفی ازجمله طراحی کالا، کیفیت، دوام و قابلیت استفاده از کالا بستگی دارد و این ها همه مولفه هایی است که تصمیم‌گیرنده حتی اگر سواد هم نداشته باشد، ناخودآگاه به این موارد توجه می‌کند. وقتی که کالایی در مقایسه با کالای خارجی کیفیت نداشته باشد، به طور یقین مصرف کننده بدون در نظر گرفتن قیمت به سمت کالای خارجی می رود.

او افزود: زمانی مردم به سمت کالای ایرانی حرکت می کنند که زمینه های فرهنگی تقویت شود. بنابراین یک مصرف کننده در هنگام خرید احساس مسئولیت کند اگر مقداری کیفیت کالا هم پایین است بازهم اقدام به خرید کالا می کند، اما این موضوع کمتر اتفاق می افتد و زمانبر است تا افراد و گروهی به این ایده برسند. کار یکی دوسال نیست. شاید یکی دو دهه همه خوب کار کنند و اعتماد مصرف کننده را جلب کنند تا زمانی که مسئول و رئیس یک اداره و استاد دانشگاه، کالای خارجی مصرف می کند و مردم را به مصرف کالای داخلی تشویق کنند، به طور یقین نتیجه منفی به دنبال خواهد داشت.

این استاد دانشگاه آزاد تصریح کرد: مردم آگاهتر از این حرفها هستند. باید در درجه اول مسئولان نهادها و افرادی که به عنوان الگو در جامعه هستند خودشان رعایت کنند تا زمانی که این قشر جامعه تولید داخلی را رعایت نکنند مسلما افراد جامعه هم رعایت نخواهند کرد. در هر صورت تحقق این شعار و حمایت از کالای ایرانی زمانی مقدرو است که به دو مسئله اساسی توجه کنیم. ریشه این کار به ضعف اقتصادی برمی‌گردد.

او تاکید کرد: پایین بودن بهره‌وری در اقتصاد ایران یکی از موضوعات کلیدی است تا زمانی که بهره وری افزایش پیدا نکند آش همین آش است و کاسه همین کاسه. خروجی بهره وری پایین در اقتصاد؛ قیمت بالا و کیفیت پایین است و آن چیزی که اکنون با آن روبه رو هستیم این است که چه دلایلی وجود دارد که صنعت خودروسازی ایران با وجود اینکه هم عمر با هیوندای کره است کیفیت پایین دارد. فقط بهره وری پایین است. آب را باید از سرچشمه زلال کرد. ریشه اصلی این کار بهره وری است.

عزیزی با اشاره به اینکه مسئولان کشور باید صداقت به خرج دهند و مردم را با واقعیت ها روبه رو کنند، گفت: اگر می گوییم حمایت از کالای داخلی، باید مسئولان اول خودشان به این موضوع توجه کنند وقتی منِ نوعی به عنوان استاد دانشگاه، زمانی که از کالای خارجی استفاده می کنم نباید در کلاس درس دانشجویان را به کالای داخلی تشویق کنم. اینها نیاز به مسائل فرهنگی دارد.

او تاکید کرد: دانشگاهیان نقش کلیدی در تحقق شعار سال دارند.دانشگاه و دانشجو از موثرترین اقشار جامعه است وقتی در کلاس ادله مهمی برای دانشجویان ارائه شود به طور یقین این مسایل به فضای جامعه کشیده می شود، بنابراین فضای دانشگاهی و دانشجویی و دانش آموزی نقش پیشتاز دارند. باید تحولات اساسی در دانشگاهها برای تحقق حمایت از کالای ایرانی صورت گیرد. آنچه که در افکار عمومی در جهت تقویت و جلو بردن مرزهای علم و دانش منتشر می شود بیشتر از طریق دانشگاه ها انجام می شود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: آنچه که در این بین مهم است فضای آکادمیک و دانشگاهی ما است که نباید از سیاست فاصله بگیرد. بسیاری از اساتید دانشگاه در برخی از جاها هنوز به این باور و اعتقاد نرسیدند که از کالای ایرانی حمایت کنند و وقتی یک استاد دانشگاه به این باور نرسد نباید از مردم جامعه این انتظار را داشت که از کالای داخلی حمایت کنند.

او ادامه داد: از نقطه نظر علم اقتصادی و علم تجارت جهانی قانونی به نام قانون وضعیت نسبی وجود دارد. اگر هر کشوری در تولید هر کالایی مزیت دار وارد شود و تولید و صادرات انجام دهد، موفق خواهد بود، همچنین در کالایی که مزیت ندارد تولید نکند و دست به واردات بزند اگر تمام کشورها این گونه عمل کنند به نفع آحاد جامعه خواهد بود. در این مقوله ها ما باید ورود پیدا کنیم. بدنه کارشناسی جامعه، صاحبنظران، اقتصاددانان برای حمایت از کالای ایرانی ورود پیدا کنند، این موضوع به این مفهوم نیست و نظر مقام معظم رهبری این نیست که از سیر تا پیاز کالاها در کشور تولید شود ما در برخی از کالاها مزیت نداریم چه اصراری هست که ما تولید کنیم. وقتی اصرار است که خودمان تولید کنیم، مزیت نسبی نداریم هزینه ها افزایش پیدا می کند مثل خودرو .تقریبا یک دهه است که دولت ما درگیر خودروسازان هستند و هنوز این مسله را حل نکردند که کیفیت خودرو افزایش پیدا نکرده است. چرا قیمت خودور تعدیل و کاهش پیدا نکرد؟ این بدان مفهوم است که زور دولت به خودرو ساز نرسید. همچنین زور قوه قهریه که پلیس باشد در مرحله نخست گفت شماره گذاری نمی کنم ولی شماره گذاری کرد. بعضی از جاها مصرف کننده نهایی و حلقه آخر زنجیره را نگاه می کند که به نفع خودش است که این کالای چه کیفیت و قیمیتی دارد. امروزه عصر دیجیتال و مقایسه است. مصرف کننده حق دارد که کالای با کیفیت را انتخاب کند.

او خاطرنشان کرد: ما زمانی می توانیم حمایت موثر خوب از کالای داخلی داشته باشیم که که کالای خود را با کیفیت بالا و با قیمت مناسب تولید کنیم تا این موضوع رخ ندهد هیچ اتفاقی نمی افتد.


402

کد خبر: 920937

وب گردی

وب گردی