ژوئن، ماه وصال ترامپ و اون؟

در حالی که خبرها حاکی از مذاکرات مخفیانه بین مقامات واشنگتن و پیونگ یانگ بود ،رییس جمهور آمریکا اعلام کرد که احتمالا در اوایل ژوئن با همتای کره شمالی خود دیدار می کند.

به گزارش سرویس بین الملل ایسکانیوز، در سالی که گذشت تنش ها بین کره شمالی و آمریکا بر سر آزمایشات هسته ای پیونگ یانگ افزایش یافت و جهان شاهد شاخ و شانه کشی های بسیاری از سوی دو طرف بود.

کیم جونگ اون رهبر کره شمالی از دکمه اتمی که روی میز داشت گفت و ترامپ هم در جواب، بزرگی و قدرت دکمه اتمی خود را به رخ وی کشید.

پیونگ یانگ هر روز آزمایش اتمی جدیدش را به رخ جهان و مخاطب خاص خود می کشید و آمریکا نیز با تهدید، از حمله و برخورد متقابل سخن می گفت.

این تنش ها تا زمان برگزاری مسابقات المپیک زمستانی کره جنوبی ادامه داشت.

کره جنوبی که به نوعی در پی بر سر میز مذاکره کشاندن کره شمالی با آمریکا بود، از این فرصت نهایت استفاده را برد و جرقه آمادگی برای مذاکرات در این مسابقات زده شد.

خواهر رهبر کره شمالی که به همراه برخی از مقامات به شهر پیونگ چانگ سفر کرده بود، با مون جائه این رهبر کره جنوبی دیدار و زمینه های مذاکرات شمال و آمریکا را فراهم کرد.

بعد از این دیدار "اون" از طریق خواهر خود مقامات سئول را به پیونگ یانگ دعوت نمود و بعد از آن ملاقات مقامات کره جنوبی با شمال بود که مون جائه خبر آمادگی کره شمالی برای خلع سلاح هسته ای و گفت و گو با آمریکا را مطرح کرد.

خبرهای اخیر حاکی از انجام مذاکرات مستقیم و مخفیانه ای بین ایالات متحده و کره شمالی برای آماده کردن مقدمات دیدار دونالد ترامپ و کیم جونگ اون بوده اند.

مقامات رسمی دولت آمریکا تاکید کردند که مایک پمپئو مدیر سازمان سیا به همراه تیمی از آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا از طریق کانال های اطلاعاتی در حال آماده کردن زمینه لازم برای انجام این دیدار هستند.

این روند تا جایی پیش رفت که رئیس‌جمهور آمریکا در تازه‌ترین اظهارنظر خود اعلام کرد که ماه آینده یا اوایل ماه ژوئن با رهبر کره شمالی دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

ترامپ ابراز امیدواری کرد که دیدار و نشست وی با رهبر کره شمالی در نهایت به برنامه اتمی «پیونگ‌یانگ» پایان دهد.

ترامپ در آغاز نشست کابینه امروز(سه شنبه) به خبرنگاران گفت: «ما با آنها روزی در ماه می یا اوایل ژوئن دیدار می‌کنیم و فکر می‌کنم که دو طرف احترام زیادی قائل هستند و امیدواریم که آنها بتوانند توافقی در زمینه خلع سلاح کره شمالی حاصل آورند».

وی در ارتباط با دیدار و گفت‌وگو با رهبر کره شمالی گفت:‌«آنها چنین چیزی را گفتند و ما نیز گفتیم. امیدواریم که به روابطی تبدیل شود که بسیار با روابط سالهای طولانی گذشته متفاوت باشد».

اظهارات ترامپ درست چند ساعت قبل از آن مطرح شد که کره شمالی برای اولین بار به گفت‌وگو با آمریکا و کره جنوبی اشاره کرد و رسانه‌های داخلی کره شمالی گزارش کردند که کیم جونگ اون ریاست حزبی را روز دوشنبه برعهده داشته است و در آن مذاکرات آتی با واشنگتن و کره جنوبی در 27 آوریل (7 اردیبهشت ماه) را ارزیابی کرده است.

طبق این گزارش هرگونه نشست میان کیم و ترامپ بعد از اولین نشست میان دو کره برگزار خواهد شد. مقامات دو کره بعد از یک دهه قرار است اواخر ماه جاری میلادی نشستی را برای اولین بار برگزار کنند.

یکی از مقامات آمریکایی روز یکشنبه هفته جاری به رویترز اعلام کرد که کره شمالی به آمریکا گفته است که آمادگی دارد با این کشور در خصوص خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره در نشست کیم با ترامپ گفت‌وگو کند.

باید منتظر ماند و دید آیا ترامپ و اون در ماه وعده داده شده توسط ترامپ، پای میز گفت و گو می نشینند و ماحصل این مذاکرات به چه می انجامد.

کد خبر: 920938

وب گردی

وب گردی