عطار رسیدن انسان‌ها به کمال را دور از دسترس نمی‌داند

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه عطار رسیدن به کمال را دور از دسترس انسان ها نمی‌داند، گفت: در دنیای افول عاطفه و مخدوش شدن چهره دین، عاشقانه زندگی کردن چاره بسیاری از مشکلات است.

علی عین علیلو، دکتری زبان و ادبیات فارسی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره تاثیر عطار بر شعر فارسی، اظهار داشت: فریدالدین ابوحامد محمد عطار نیشابوری مشهور به شیخ عطّار نیشابوری یکی از عارفان و شاعران ایرانی نامی و صاحب مکتب ادبیات فارسی و عرفان ایرانی است که در عارفان و شاعران بعد از خود تأثیر بسزایی داشت.

این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: گرایش عطار به سلک عارفان و شیوۀ قتل او بیشتر به داستان شباهت دارد و دور از واقعیت به نظر می رسد، این تفکر اغراق آمیز را در طول عمر و تعداد آثار این شاعر نیز می توان مشاهده کرد اما اصلی ترین معیار برای ارزیابی جریان فکری یک اندیشمند، آثار اوست.

اصلی ترین معیار برای ارزیابی جریان فکری یک اندیشمند، آثار اوست

وی با بیان اینکه از حیات فکری عطار آنچه که برای ما مهم است، مبانی فکری اوست بیان کرد: توجه به نگرش عطار به تمام زوایای هستی بسیار اهمیت دارد اینکه امروزه ما چه الگوهایی را می توانیم از این شاعر برای بهبود تکامل فردی و اجتماعی داشته باشیم. امروزه ما به این باور بیشتر از سایر زمان ها نیازمندیم تا در مقابل جریان های شبه معنوی و وارداتی به متون اصیل خود مراجعه کنیم و آموزه های راستین و اصیل را از داشته های خود استخراج کرده و به کار ببندیم.

عین علیلو درباره ویژگی های عرفان عطار گفت: یکی از کلان فکرهای عطار «خودآگاهی و خود شکوفایی» است به معنایی دیگر عطار رسیدن انسان به خویشتنِ خویش را محال نمی داند و پیوسته به آموزه های آگاهی از توانایی های فردی برای نیل به هدف و کمال انسانی، پرداخته است.

عطار رسیدن انسان به خویشتنِ خویش را محال نمی داند و پیوسته به آموزه های آگاهی از توانایی های فردی برای نیل به هدف و کمال انسانی، پرداخته است

این استاد دانشگاه ادامه داد: ارج نهادن به کرامت انسانی و پرداختن به ارزش وجودی انسان به عنوان موجودی که حامل «بار امانت» است، از دیگر موضوعاتی است که می توان از آثار او دریافت.

وی افزود: این نگرش عطار به جایگاه ویژۀ انسان از تفکراتی که امروزه به نام «اُمانیسم» شناخته می شود، مترقی تر و کاربردی تر است. نمود بارز این اندیشه را در اتصال پرندگان به سیمرغ می توان مشاهده کرد. سیمرغ، نماد حقیقتِ مطلق است و عطار با رساندن شخصیت های داستان خود به این حقیقت، آنها را به اصل و کرامت خود نزدیک می سازد.

عین علیلو درباره آموزه های عطار برای انسان امروزی، گفت: عطار به ما می آموزد که رسیدن به مرتبۀ کمال انسانیت دور از دسترس نیست و هر کدام از ما قابلیت تبدیل شدن به «انسان کامل» را دارد.

وی خاطرنشان کرد: عطار خودباوری و کمال طلبی را در درون انسان ها نهادینه می کند. در عصر کنونی که سودا گری و معاش اندیشی انسان ها را از حقیقت خود تهی می کند، آگاهی از ویژگی های انسان کامل و به کاربستن آنها، داروی بسیار مؤثری برای رهایی از وسوسه های نفسانی است.

این دکتری زبان وادبیات فارسی با بیان اینکه یکی از کلان فکرهای عطار «عشق» است ادامه داد: در این دنیایی که افول عاطفه و مخدوش شدن چهرۀ دین، توسط رسانه های بیگانه، تیشه به باورهای انسان ما می زند، روی آوردن به دین و عاشقانه زندگی کردن چارۀ بسیاری از مشکلات است.

گرمی و رونق حیات آدمی در دستان عشق است و انسان عاشق به زندگی امیدوارانه نگاه می کند

عین علیلو اضافه کرد: عطار تعامل عاشقانه با خدا را جایگزین ترس از خدا و عبادت به شرطِ مزد کرده است زیرا درک فلسفۀ هستی و چگونه زیستن، برای انسانِ عاشق بسیار دلپذیر تر است. گرمی و رونق حیات آدمی در دستان عشق است و انسان عاشق به زندگی امیدوارانه نگاه می کند. انسان امروزی اسیر افسردگی و اضطراب هایی است که چارۀ آن نگاه عاشقانه به هستی است.

502

کد خبر: 920946

وب گردی

وب گردی