آنچه مستحکم است بتنی است که در قلب راکتور اراک ریختند

دکتر علی باقری معاون دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی با اشاره به گفته یکی از دولتمردان درباره مستحکم بودن ساختمان برجام در مقابل زلزله ده ریشتری تاکید کرد: تحریم ها که دیدیم اختیارش دست آمریکاست و آنچه مستحکم است بتنی است که در قلب راکتور اراک ریخته شد.


به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر علی باقری در نشست " پلمپ را می شکنیم"که توسط انجمن اسلامی دانشجویان ۱۳۴۸ دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، گفت: یکی از رویکردهای دولت مستقر این است که واقعیت ها را پنهان می کند یا وارونه جلوه می دهد و علی رغم ادعای واقع گرایی و متهم کردن جریان مقابل به خیال پردازی و آرمان گرایی در عمل پنهان کاری می کند.
وی با اشاره به مسئله نسبت آرمان گرایی و واقع گرایی در دولت یازدهم گفت: در دولت یازدهم نمادهای دین و انقلاب را به اسم آرمان مطرح می کردند و در موضوعاتی که برای همه مردم روشن نبود خیلی از دولتمردان از این مسئله سواستفاده کردند.
معاون دبیر سابق شورای امنیت ملی تصریح کرد: انقلاب و امام هنرشان این بود که در طول مسیر انقلاب بستری آماده کردند و تبدیل آرمان ها به واقعیت تبدیل به یک واقعیت شد.
وی ادامه داد: انقلاب ما با خواست و درخواست ملت های فلسطین، عراق، سوریه، بحرین و یمن به آنجا صادر شده و این یک واقعیتی است.
باقری با اشاره به اینکه کشور در عین این که در ساختن خودرو ناتوان بوده اما در نانو فناوری، هسته ای، فضایی در مرزهای دانش و فناوری گام برمی دارد، افزود: تیغ تیز دشمن روی نمادهای پیشرفت ماست؛ روی حضور منطقه ای، موشکی، هسته ای و فضایی و عرصه هایی است که انقلاب توانسته تبدیل به یک واقعیت کند.
وی با اشاره به گفته برخی دولتمردان کنونی که می گویند توسعه نیازمند تعامل با خارج و سرمایه، فناوری و نیروی متخصص است؛ تاکید کرد: در عرصه موشکی و هسته ای از اول انقلاب تحریم بودیم؛ از همان ابتدای انقلاب آلمانیها از نیروگاه هسته ای بوشهر بیرون آمدند؛ امروز تیغ دشمن در هسته ای و موشکی است.
دیپلمات ارشد سابق هسته ای با اشاره به صنعت خودروسازی به عنوان یکی از مصادیقی که هیچ زمانی تحریم نشده اما به موفقیتی دست پیدا نکرده ایم؛ تاکید کرد: در این ۵۰ سال از ورود صنعت خودروسازی در کشور هیچ گاه در واردات سرمایه و تکنولوژی و نیروی متخصص در صنعت خودروسازی مشکلی نداشتیم؛ در عرصه ای که همه درها به رویمان باز بوده نه تنها پیشرفت نداشته ایم بلکه عقب گرد هم داشته ایم اما در عرصه هایی مثل هسته ای و موشکی که همه درها به رویمان بسته بوده پیشرفت تصاعدی کردیم و این یک واقعیت عینی است.
وی با اشاره به خلاف واقع گویی های دولت فعلی و اینکه دولت برای تحمیل توافق موضوع جنگ را مطرح و تصریح کرد: در حین مذاکرات هسته ای و بعد از برجام گفتند اگر توافق نمی شد جنگ می شد؛ اما رهبری بارها فرمودند که این دروغ محض است.اوباما رییس جمهور آمریکا می گفت گزینه نظامی روی میز است ولی در دسترس نیست.سال ۹۳ قبل از توافق نخست وزیر انگلیس بعد از مذاکره با اوباما خبرنگاری از نخست وزیر انگلیس پرسید که اگر مذاکره به نتیجه نرسید چه می کنید؛ کامرون پاسخ داد اگر مذاکرات جواب نداد گزینه بعدی جنگ است، بلافاصله اوباما گفت اگر مذاکرات به نتیجه نرسد گزینه بعدی جنگ نیست. وزیر دفاع آمریکا در مصاحبه با بی بی سی در پاسخ به این سئوال که در زمان وزات شما آمریکا چقدر به حمله نظامی آمریکا نزدیک شده بود پاسخ داد در زمان بوش و اوباما آمریکا اصلا به گرفتن چنین تصمیمی نزدیک نبوده است.
باقری هدف از مذاکرات هسته ای را لغو تمامی تحریم ها برشمرد و افزود: چند بار این بحث توسط دست اندرکاران تیم مذاکره کننده تکرار شده که هدف از مذاکرات لغو تحریم ها نبود بلکه تثبیت حق هسته ای بود؛ این حرف نادرستی است و تثبیت حق هسته ای اساس و مبنای مذاکره باید باشد اما هدف نیست.
وی افزود: هدف مذاکرات هسته دفع شر شیطان و لغو تحریم ها بود؛ آمریکایی ها فروردین ۹۱ به حقوق هسته ای کشور را مطابق معاهده ان پی تی به رسمیت شناخت و در نشست بغداد در خرداد همان سال بسته پیشنهادی داد؛ اساس مذاکرات بر اساس حق هسته ای بود اما هدف مذاکرات رفع تحریم ها بود.
معاون سابق دبیر شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: رهبری در فرمان ۲۹ مهر ۹۴ خطاب به رییس جمهور برای اجرای برجام فرمودند پذیرش مذاکرات اساسا با هدف لغو تحریم های ظالمانه صورت پذیرفته و باید کلیه تحریم ها لغو شود.
وی ضمانت اجرای برجام را یکی دیگر از خلاف واقع گویی های دولت دانست و افزود: آمریکا ضمانت اجرا در برجام دارد و آن مسئله بازگشت تحریم هاست اما ضمانت اجرای برجام خودمانیم! ضمانت اجرا یعنی آمریکا نه تعدی کند از توافق و نه خلف وعده.رهبری در فرمان ۲۹ مهر ۹۴ فرمودند مواد به تدریج خارج شود و دفعی خارج نشود اما آقایان کل مواد را یکجا به خارج دادند. اگر مواد غنی شده دستمان بود نه اوبامای مودب غلطی می کرد و نه ترامپ دیوانه.
باقری با اشاره به سخنان مذاکره کنندگان مبنز بر اینکه آمریکا بدعهد است، افزود: آیا این دستاورد است که ما ضمانت اجرا در برجام نداریم و نهایت کاری که در مقابل بدعهدی های آمریکا می توانیم بکنیم فشار ایمیلی و نامه به موگرینی است.
وی با اشاره به گفته یکی از دولتمردان درباره مستحکم بودن ساختمان برجام در مقابل زلزله ده ریشتری تاکید کرد: تحریم ها که دیدیم اختیارش دست آمریکاست و آنچه مستحکم است بتنی است که در قلب راکتور اراک ریخته شد که با ۹۸ درصد پیشرفت آماده بهره برداری بود.
وی افزود: اینکه می گویند خطوط قرمز را نتوانستیم حفظ کنیم نشان دهنده ناتوانی در اعمال دیپلماسی است، دیپلماسی برای حفظ و اعمال خطوط قرمز نظام است و نه اجرای خطوط قرمز طرف مقابل.دیپلماسی برای حفظ و ارتقای قدرت است و نه وادادگی.دیپلماسی خوب است که قدرت را حفظ و ارتقا دهد و نه اینکه تقلیل دهد.
معاون سابق دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: رهبری فرمودند که وزیر امور خارجه در مواردی به بنده فرمودند این خط قرمزها را نتوانستیم حفظ کنیم.
وی در پاسخ به این سئوال که آمریکا در برجام می ماند یا خیر، افزود: من سئوال می کنم تصویب تحریم ایسا، تحریم کاتسا، منع سفر ایرانی ها به آمریکا، تحریم ده ها شرکت و فرد ایرانی و افزایش قیمت دلار به شش هزار تومان در زمان حضور آمریکا در برجام اتفاق نیافتاد؟ برجام مسئله مردم نیست، مسئله مردم رفع تحریم ها بود و برجام نشان داد که نمی تواند تحریم ها را بردارد.
باقری با اشاره به تدارک ۵۰ تحریم دیگر در کنگره آمریکا ضد ایران گفت: برجام فقط آبرو و حیثیت یک جریان سیاسی است و نه منفعت مردم؛ برجام وجه المصالحه منافع یک جریان سیاسی شده است و فقط می خواهند هیکل برجام باقی بماند.
وی با بیان اینکه هدف اصلی برجام لغو تحریم ها و برداشتن مانع تراشی دشمن در مسیر پیشرفت ایران بود، افزود: مسئله برداشته شدن رفع شر شیطان بود که با وجود برجام اضافه شد و با اینکه تحریم کاتسا اما هیچ خللی در برجام ایجاد نشد چرا که آبروی یک جریان سیاسی به برجام گره خورده است.
معاون سابق دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: یادمان نرود برخی در سال ۹۲ گفتند عده ای افراط گر اقتصاد کشور را بهم ریخته اند و ما می خواهیم اقتصاد کشور را درست کنیم، اما علاوه بر اینکه هسته ای را تعطیل کردند استقلال و عزت ملی را هم خدشه وارد کردند.
وی با اشاره به سخنان رهبری پیش از مذاکرات هسته ای در آبان ۹۲ گفت: رهبری فرمودند به این مسیر خوش بین نیستم و این باید تجربه ای برای مردم ایران شود؛ مردم این مسیر غلط بود و مسیر درست خودباوری ملی و خوداتکایی درونی است و به معنی عدم اتکا به بیگانه و عدم اعتماد به دشمن است.
باقری تاکید کرد: حرف انقلابی ها بستن درهای کشور نیست بلکه این است که ما نباید به بیگانه اتکا و به دشمن اعتماد کنیم؛ دولت اما هم به بیگانه اتکا کرد و هم به دشمن اعتماد.

201

کد خبر: 920957

وب گردی

وب گردی