نگاهی به گزیده روزنامه های عربی

نویسندگان عرب زبان با ارایه یادداشت هایی، مسایل مرتبط با تحولات منطقه ای و بین المللی را با رویکرد های خاص خودشان به رشته تحریر درآوردند. در نوشتار ی که ارائه می شود،دیدگاه های برخی از این نویسندگان مورد بررسی قرار گفته است.

"سامر ابورمان" در روزنامه" الانباء کویت " و درمقاله ای با عنوان" غزه میان شرمساری آمریکایی ها و ظلم دولتش" می نویسد: " با شروع راهپیمایی بازگشت بزرگ از سوی فلسطینی ها در ابتدای هفته جاری و ادامه آن تا جمعه که با سوزاندن لاستیک ها برای روبرو شدن با سربازان اشغالگر رژیم صهیونیستی در نوار غزه صورت گرفت، این رژیم خودش را در برابر تظاهرات بی نظیر هزاران فلسطینی دید که خواهان بازگشت به سرزمین هایشان هستند. به رغم هزینه های انسانی زیادی که تاکنون این تظاهرات با کشته و مجروح شدن دهها فلسطینی به علت تیراندازی نیروهای نظامی اسراییل از خودش برجای گذاشت اما آمریکا با استفاده از حق وتو خود در شورای امنیت که تاکنون 48 بار برای قطعنامه های ضد اسراییلی به کار گرفته، همچنان از این رژیم حمایت می کند. در نظرسنجی هایی که آمریکایی ها داشته اند، اشاره شده که غزه جزیی از اسراییل است. حال و با وجود این نظر سنجی، به نظر می رسد به تلاش های خیلی بیشتری برای حمایت از حقوق مردم فلسطین و مطالبه بحق آنان از سوی کشورهای عربی و دولت فسطینی نیاز باشد".

" محمد صالح المسفر " در روزنامه "الشرق قطر" و در یادداشتی با عنوان" ترامپ رییس جمهور آمریکا و رهبران شورای همکاری خلیج فارس" به نشست رهبران شورای همکاری خلیج فارس و از جمله امیر کشورش یعنی قطر با ترامپ و اهمیت آن اشاره می کند. وی تعامل برخی از این رهبران را باترامپ اززمان روی کار آمدن وی به ریاست جمهوری آمریکا رضایت بخش دانسته و می نویسد:" برخی از رهبران شورای همکاری خلیج فارس به علت این که سیاست های اقتصادی ترامپ و ماشین اقتصادی آمریکا سبب افزایش بودجه سالیانه و عمومی مالی کشورشان شده، رضایت دارند و برخی دیگر نیز ترامپ را بدین جهت که برای دستیابی و تحقق اهداف شخصی و طرح های مدنظرشان حمایت نموده، تایید می کنند. همچنین برخی دیگر از رهبران این شورا به آمریکا رفتند تا ترامپ را علیه قطر که از قدرت مالی زیادی برخوردار است و توانایی تاثیرگذاری بر ترامپ را دارد، تحریک نمایند. در این میان ،"شیخ تمیم بن حمد آل ثانی " امیر قطر نیز به آمریکا رفت تا بر روابط و همکاری استراتژیک کشورش با آمریکا تاکید نماید ".

" کاظم الموسوی " در یادداستی درروزنامه "الوطن عمان" و با عنوان " بولتون و اعراب" با ارایه شناختی از جان بولتون که از سوی ترامپ به عنوان مشاور امنیت ملی آمریکا منصوب شد، رویکرد افراطی وی را درباره مسایل بین المللی و همچنین اعراب بیان کرده است. الموسوی در این یادداشت اشاره می کند: " بولتون یکی از رهبران نئومحافظه کار آمریکایی است که قوانین بین المللی و عمل به میثاق نامه ها و تعهد نامه های سازمان های بین المللی مخصوصا سازمان ملل متحد و همچنین دادگاه جنایی بین المللی را به مسخره می گیرد. وی از آراء و دیدگاه های مشهوری در این زمینه برخوردار بوده و در پست های مدیریتی مختلف برای تامین منافع آمریکا و اسراییل خدمت کرده است. یکی از تلاش های وی در زمانی که از سوی بوش به نمایندگی آمریکا در سازمان ملل منصوب شد، لغو قطعنامه 3379 این سازمان درباره نژادپرست بودن رژیم صهیونیستی و اقداماتش در منطقه می باشد. وی اعتقاد به نشر شاخصه های دموکراسی آمریکایی در بسیاری از کشورها و مخصوصا منطقه خاورمیانه دارد".

"نبیل السهلی " از نویسندگان روزنامه "الحیات عربستان " یادداشتی را با عنوان "آیا راهپیمایی بازگشت به اهدافش دست پیدا کرده است؟" به رشته تحریر در آورد . وی در این یادداشت می نویسد: "راهپیمایی بازگشت مردم فلسطین که در تعدادی از مناطق نوار غزه آغاز شده جز با بازگشت همه پناهندگان فلسطینی به سرزمین اصلی شان که هفتاد سال قبل توسط اسراییل اشغال شد، پایان نخواهد پذیرفت. از امتیازات این تظاهرات آن است که فقط به جمعیت نوار غزه محدود نشده، بلکه به مردم فلسطین در کرانه غربی و قدس نیز گسترش یافته و حتی مناطقی که پناهندگان فلسطینی در کشورهای اردن، لبنان، سوریه و مصر نیز حضور دارند را شامل گردیده است. از اهمیت این راهپیمایی همچنان که سازمان دهندگانش بیان کرده اند آن است که خواهان بازگشت شش میلیون و نیم آواره فلسطینی به کشورشان هستند."

کد خبر: 920958

وب گردی

وب گردی