قطب‌نمای بازار خودرو و دلار 4200 تومانی

بعد از یک ماراتن جانکاه هفت روزه، لجام دلار افسارگسیخته سرانجام کشیده شد و عقربه 6200 تومانی دلار روی 4200 ایستاد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادى ایسکانیوز؛ بازرگانان و فعالین صنعتی لحظه به لحظه شرایط ارز را رصد می‌کردند. شاید بیشترین فشار عصبی روی دست‌اندرکاران صنعت خودرو بود.

کشور یک هفته پرتنش و نفس‌گیر را پشت سر گذاشت. دلار روز به روز، دقیقه به دقیقه و بیراه نیست اگر بگوییم که ثانیه به ثانیه رشد کرد. در حالی‌که این بحران اقتصادی ناگهانی می‌رفت تا تبدیل به یک بحران اجتماعی شود، دولت در اقدامی شبانه و با استفاده از قوه قهریه خود، آتش دلار را به یک طرفه‌العینی آرام کرد.

دل در دل خودرویی‌ها نبود طی یک این چند روز. برخی شرکت‌ها پیش‌فروش خود را متوقف کردند و برخی نیز در مکاتبه با طرف‌های خارجی کمی جانب احتیاط را در پیش گرفتند. به‌واقع کسی نمی‌دانست در کف خیابان فردوسی چه می‌گذرد؟ دلار، یورو و پوند به‌طرزی جسارت‌آمیز افزایش می‌یافتند و آینده صنایع و به‌ویژه صنعت خودرو را در هاله‌ای از ابهام برده بود.

طی 24 ساعت مبلغ حواله خرید قطعه یا خودرو چیزی حدود 20درصد رشد کرد. دولتی‌ها مدام می‌گفتند که قیمت اخیر دلار یک حباب است. ولی آنچه در بازار دیده می‌شد، ریشخند صرافی‌ها به این حرف و حدیث‌ها بود. حجوم مردم می‌رفت تا شرایط وخیم اجتماعی را رقم بزند. کلیه مشکلات عظیم کشور طی یک هفته به فراموشی سپرده شد و کوچک و بزرگ روی دلار زوم کردند. در فضای مجازی مثل همیشه این قضیه به کمدی کشیده شد. ولی در فضای واقعی خودروسازان بیش از هر مجموعه دیگر آن را تبدیل به تراژدی کرده بودند.

بازار خودرو که هنوز از تب سرد رکود سال پیش خود بیرون نیامده بود، با نرخ جدید دلار عملاً رو به قبله می‌شد. طبق دستور معاون اول رئیس‌جمهور، ارز تا اطلاع ثانوی در کشور تک نرخی خواهد شد. این یعنی دیگر تفاوتی بین بازار آزاد، صرافی، بانک مرکزی، ارز مبادله‌ای و ارز مرجع نخواهد بود. این همان نقطه‌ای است که به نظر کارشناسان چندان هم برای خودروسازان بد نبوده است. حقیقت آن است که رشد نزدیک به 2000 تومانی نرخ ارز و سپس برگشت آن، در واقع پوششی بود بر مابه‌التفاوت 3500 تا 4200 تومانی بین نرخ ارز مبادله‌ای و نرخ بازار.

حقیقت آن است که وقتی در آرامش به این اوضاع نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که شرکت‌های خودروسازی و واردکننده‌ها شاید زیادی «ننه من غریبم بازی» درآورده‌اند. بزرگ‌ترین اتفاقی که در این میان حداقل برای فعالین خودرو صورت گرفته، رشد تنها 500 تومانی نرخ ارز بوده است. این تفاوت‌ها نیست که بازار را دچار مشکل می‌کند. حقیقت آن است که از این دست شوک‌ها و سکته‌ها هستند که به این اوضاع سم تزریق می‌کنند. جو هیجانی که نمایشگاه‌های کشور را در نوردید باعث شد تا افراد پول به دست سریعاً‌ نسبت به خرید خود اقدام کنند.

ارز تک‌نرخی در صورت ثبات در درازمدت می‌تواند تاثیرات مثبتی داشته باشد. ولی اینکه طی سه ماه، شش ماه و یا یک سال دیگر باز هم این شوک عظیم وارد شود، دیگر آن وقت است که باید منتظر موج‌سواری غریبه‌ها شویم.


گزارش از علی سرمستی امامی

400

کد خبر: 920973

وب گردی

وب گردی