سازمان ملل طرح های مطروحه آمریکا و روسیه را رد کرد

روسیه و آمریکا روز گذشته در شورای امنیت طرح های خود برای تحقیق در خصوص استفاده از سلاح شیمیایی در دوما را ارائه کردند و هیچ کدام از آنها رای نیاورد.

به گزارش سرویس بین الملل ایسکانیوز، شورای امنیت سازمان ملل متحد روز گذشته در مخالفت با پیش نویس دو طرح روسی ارایه شده در خصوص حمله شیمیایی به دوما در شورای امنیت سازمان ملل متحد رای داد که بر اساس آن تحقیقات درخصوص حمله شیمیایی به دوما با محوریت سازمان منع گسترش سلاح های شیمایی انجام می شد. ارائه این دو طرح پس از وتوی پیش نویس طرح آمریکا در این موضوع انجام شد، این اقدام در میان هشدار روسیه نسبت به تهدیدات ضد سوری آمریکا انجام شد.

تنها 5 کشور به این طرح رای مثبت داده و 4 کشور دیگر به آن رای مخالف داده و دیگر کشورها به آن رای ممتنع دادند.

هر طرح برای تصویب در شورای امنیت نیاز به حداقل 9 رای موافق دارد به شرط آن که هیچ یک از کشورهای دارای حق وتو با آن مخالفت نکنند.

اما طرح آمریکا با مخالفت روسیه و بولیوی به تصویب شورای امنیت نرسد، در حالی که چین به آن رای ممتنع داد. روسیه در حالی از حق وتوی خود استفاده کرد که 12 کشور با طرح آمریکا موافق بودند.

بر اساس طرح پیشنهادی آمریکا کمیته تحقیقاتی مستقلی وابسته به سازمان ملل متحد برای یک سال به تحقیق در مورد استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه اقدام می نماید.

نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت: روسیه اعتبار شورای امنیت را خدشه دار کرده و در کنار بشار اسد ایستاده است.

نماینده روسیه نیز در پاسخ به هیلی گفت: تهدیدات آمریکا ضد سوریه نگرانی ما را برانگیخته و ممکن است در برابر حوادثی تاسف بار و بسیار خطرناک قرار گیریم.

کد خبر: 920987

وب گردی

وب گردی